وزارت خارجه خبر تحویل پهپاد به روسیه از سوی ایران را بی‌اساس خواند

صافی نیوز / سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده مبنی بر تحویل پهپاد به روسیه از سوی ایران را بی اساس خواند و تأیید نکرد.

به گزارش صافی به نقل از فارس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه)‌ ۱۱ مهر ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.

گفتنی است چندی است که برخی اخبار تایید نشده‌ای از ارسال پهپادهای ایران به روسیه منتشر شده که بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است. اوکراین و ایالات متحده آمریکا نیز جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح برای روسیه متهم کردند. در همین زمینه وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد: «عرضه سلاح به روسیه برای جنگ‌افروزی علیه اوکراین اقدامی غیردوستانه است که ضربه‌ای جدی به روابط اوکراین و ایران وارد می‌کند.»

وزارت خزانه داری آمریکا هم اخیرا تحریم‌های جدیدی را علیه یک فرد و چهار شرکت ایرانی اعمال کرد. بر اساس ادعای وزارت خزانه داری آمریکا این فرد و شرکت‌ها در زمینه ساخت و انتقال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نقش داشته‌اند.

سیاست اصولی و روشن ایران در مخالفت با جنگ

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز در این باره افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.

کنعانی خاطرنشان کرد: در این راستا، در ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز و در پاسخ به سؤال این خبرنگار مبنی بر این‌که ایران خودش را متعهد می داند که به هیچ یک از طرف‌های جنگ سلاح ندهد، آیا این درست است؟ اظهار داشت: ما مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد. ارسال سلاح به هریک از طرفین، شانس راهکار سیاسی را به تعویق می‌اندازد.

خبرنگار نیویورک تایمز با بیان این‌که آیا این ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه نقض آن چیزی که جنابعالی فرمودید، نیست؟ که امیرعبداللهیان پاسخ داد: ما با روسیه همکاری‌های دفاعی داریم و همکاری‌های دفاعی ما هیچ ربطی به موضوع اوکراین ندارد. ما هیچ امکاناتی را به هیچ طرفی برای کاربرد جنگ در اوکراین نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اگر آنها بخواهند از پهپادهای ایران استفاده بکنند، آیا این امر در راستای توافق دفاعی تلقی خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: ما امکاناتی را به روسیه برای استفاده در اوکراین نداده‌ایم. اوکراین فقط راه‌حل سیاسی دارد… راه‌حل جنگ نیست و باید هر چه سریع‌تر طرفین در میز مذاکره مسئله را حل و فصل کنند.

انتهای پیام/