وظیفه سازمان مدیریت بحران، یکپارچگی در اعمال مدیریت تعیین شد

صافی - نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظایف سازمان مدیریت بحران را یکپارچگی در اعمال مدیریت در هنگام وقوع بحران در کشور و ارتقای اثربخشی آن تعیین کردند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز – سه شنبه – مجلس به ادامه بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور پرداختند و ماده ۸ آن را با ۱۵۵ رای موافق، ۹ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان در این ماده تصویب کردند: سازمان مدیریت بحران کشور که پیش از این به موجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ تشکیل شد، مسئولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقای اثربخشی آن را برعهده دارد.

بر اساس این ماده، رییس این سازمان، از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حداقل هفت سال سابقه کار تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارند برای یک دوره پنج ساله به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران با حکم وزیر کشور منصوب می شود.

نمایندگان همچنین در تبصره ۱ این ماده مقرر کردند: ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان در سطوح استانی و شهرستانی به پیشنهاد سازمان، متناسب با حجم وظایف، گستره جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت های منطقه ای به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار، پس از طی مراحل قانونی و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، طراحی و تصویب می شود.

همچنین بر اساس تبصره ۲ این ماده، رییس این سازمان به ترکیب اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موضوع حکم ماده (۳) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۲۲ اسفند ۵۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی، شورای عالی حفاظت محیط زیست موضوع حکم ماده (۲) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۲۸ خرداد ۵۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی، شورای عالی آب موضوع حکم ماده (۱۰) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوبششم دی ۷۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی، شورای عالی بیمه موضوع حکم ماده (۱۰) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران با اصلاحات و الحاقات بعدی اضافه می شود.

نمایندگان ماده ۹ این لایحه را نیز با ۱۵۶ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از ۱۹۵ نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس این ماده، تهیه و تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی، ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق اهداف کلان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی مدیریت بحران و دسترسی متناسب به نظام جامع مدیریت اطلاعات مستند سازی و علت یابی و تهیه ضوابط فنی و استانداردها از وظایف این سازمان است.

همچنین کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت ها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاه های مرتبط موضوع ماده ۲ این قانون، ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظام های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در موسسات دولتی، عمومی غیر دولتی و جذب هدایت و توزیع امکانات و کمک های دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم قانون اساسی از وظایف این سازمان است.

ارتقای توانایی کشور برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحران ها، کمک به رشد و توسعه دانش و فناوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور ، ایجاد چهارچوب های لازم برای همکاری موثر در سطح منطقه ای و بین المللی و پیش بینی نیازهای مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران از جمله وظایف سازمان است.

انتقاد گرمسار از عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح استانی شدن انتخابات

غلامرضا کاتب در جلسه علنی امروزمجلس در تذکری خطاب به علی لاریجانی گفت: یکی از رسالت های شما حفظ شان مجلس است که شما دقت کافی را در این زمینه دارید.

وی ادامه داد: در یک مصاحبه یکی از همکاران مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح استانی شدن انتخابات گفت که ما این طرح را در مجمع رد می کنیم مگر این مجمع جایگاه قانون گذاری دارد که رد یا تصویب کنند اگر اختلافی پیش بیاید مجمع باید ورود کند.

وی خاطر نشان کرد: زمانی مجمع می تواند ورود کند که بین مجلس و شورای نگهبان اختلافی پیش بیاید.

کاتب افزود: در این مصاحبه همچنین گفته شده نمایندگان به دنبال منافع شخصی خودشان هستند، اما ما کجا به دنبال منافع شخصی خود هستیم.

رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: این حرف ها صحیح نیست و حرف درستی نزده اند.

انتهای پیام/