ویتامین هایی که آنتی اکسیدان نیز هستند

صصافی نیوز / آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی حیاتی هستند زیرا به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از ترکیبات ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

برخی از رادیکال‌های آزاد در بدن تشکیل اما برخی دیگر از محیط حاصل می‌شوند و شامل آلودگی هوا، آسیب ناشی از نور خورشید و دود سیگار هستند. آسیب ناشی از آنها به عنوان استرس اکسیداتیو نامیده می‌شود و با بسیاری از شرایط ازجمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت، آلزایمر و برخی بیماری‌های چشمی مرتبط است.

ویتامین C

ویتامین C، یک آنتی‌اکسیدان محبوب است و بدن شما برای تولید غضروف و کلاژن به آن نیاز دارد. این ماده مغذی همچنین به بهبود سلامت بدن شما کمک و در عین حال از آن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

بدن شما نمی‌تواند ویتامین C را به تنهایی بسازد بنابراین مهم است که مطمئن شوید به اندازه کافی از آن در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید. این ویتامین را می‌توانید در مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و لیموترش بیابید و منابع دیگر آن سیب‌زمینی، توت فرنگی، کلم بروکلی، کیوی، اسفناج، و گوجه‌فرنگی هستند.

ویتامین E

ویتامین E نیز یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است، به این معنی که اگر آن را به‌عنوان مکمل مصرف می‌کنید، بهتر است با غذاهای حاوی چربی برای جذب بهتر استفاده شود.

به گفته مؤسسه ملی سلامت (NIH)، مزایای ویتامین E شامل تقویت سیستم ایمنی بدن همچنین کمک به سلول‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر است که به عملکرد آنها کمک می‌کند. ویتامین E حتی ممکن است به سلامت چشمان و همچنین کاهش خطر حمله قلبی کمک کند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است این ویتامین از زوال شناختی جلوگیری کند. بزرگسالان به حدود ۱۵ میلی‌گرم ویتامین E در روز نیاز دارند. می‌توانید آن را در روغن جوانه گندم، بادام، آووکادو، کره بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، آجیل کاج، ماهی و فلفل دلمه‌ای قرمز پیدا کنید.

بتاکاروتن و ویتامین A

علاوه بر این، بسیاری از غذاها ازجمله غلات و آبمیوه‌ها با این ویتامین غنی شده‌اند. اگر رژیم غذایی متعادلی دارید، احتمالاً ویتامین E کافی دریافت می‌کنید و نیازی به مصرف مکمل ندارید.

بتاکاروتن و ویتامین A، بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان است که به غذاها رنگ نارنجی و زرد می‌دهد. بتاکاروتن یک کاروتنوئید است و مانند ویتامین E، باید آن را با منبع چربی مصرف کنید تا بدن شما بتواند آن را به‌طور موثرتری جذب کند.

بدن شما برخی از کاروتنوئیدها را به ویتامین A تبدیل می‌کند. ویتامین A علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به سلامت چشم کمک می‌کند و برای پوست شما نیز مهم است.

مردان به ۳۰۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین A و زنان حدود ۲۳۳۳ IU در روز نیاز دارند. منابع این ماده مغذی شامل سبزیجات برگ‌دار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز، هویج، طالبی، تخم مرغ، شیر و روغن ماهی است.

هنگام مصرف مکمل‌های ویتامین A باید مراقب باشید زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد به خصوص اگر سیگار می‌کشید.

همچنین برخی از داروهای کاهش وزن و کاهش کلسترول ممکن است سطح بتاکاروتن در بدن را کاهش دهند بنابراین مطمئن شوید و هر گونه نگرانی که دارید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مطرح کنید.

انتهای پیام/