ْآشنایی با مراحل ساخت فیلم از ایده تا پرده سینما

همشهری آنلاین: ساخت فیلم علاوه بر استعداد، به کار تیمی و صبر نیاز دارد. اما یک فیلم چگونه ساخته می‌شود و برای رسیدن آن به روی پرده سینما چه مراحلی طی می‌شود؟ مجله مفاهیم سینمایی اولین قدم، ایده اصلی داستان فیلم است که در ذهن کارگردان، تولیدکننده یا فیلمنامه نویس شکل می‌گیرد. پس از شکل‌گیری […]

همشهری آنلاین: ساخت فیلم علاوه بر استعداد، به کار تیمی و صبر نیاز دارد. اما یک فیلم چگونه ساخته می‌شود و برای رسیدن آن به روی پرده سینما چه مراحلی طی می‌شود؟

  • مجله مفاهیم سینمایی

اولین قدم، ایده اصلی داستان فیلم است که در ذهن کارگردان، تولیدکننده یا فیلمنامه نویس شکل می‌گیرد. پس از شکل‌گیری این طرح اولیه فیلمنامه نوشته می‌شود.

در این مرحله تهیه‌کننده و تیم تولید برای آغاز پروژه ساخت، بودجه مورد نیاز را ارزیابی می‌کنند.

برای قدم بعدی این مدیر تولید است که نقش اصلی را ایفا می‌کند. او مسئولیت جذب سرمایه از استودیوهای بزرگ تولید فیلم، کمک‌های عمومی، شبکه‌های تلویزیونی و یا حتی یک سرمایه‌گذار بخشنده را بر عهده دارد. البته نباید اهمیت انتخاب شرکت‌های پخش و توزیع فیلم را از یاد برد. توافق با یک شرکت بزرگ توزیع و پخش فیلم، می‌تواند در موفقیت آن نقش بسزایی داشته باشد.

انتخاب دستیار اول کارگردان نقش مهمی برای ورود به مرحله پروژه ساخت فیلم دارد. او مکان فیلمبرداری، بازیگران، لوازم جانبی، جلوه‌های ویژه و صدابرداری را آماده می‌کند.

در واقع مدیر تولید، مسئول هماهنگی و انتخاب عوامل پیش از تولید و دستیار اول کارگردان، مسئول انتخاب بازیگران و عوامل دیگر تولید است.

پس از هماهنگی تقریبا ۳۰ نفر از تیم‌های فیلمبرداری، صحنه پردازی و تدارکات، نهایتا این نوبت کارگردان است که فیلمبرداری را هدایت کند.

وقتی صحنه‌ها، فیلمبرداری شد، نوبت به تولید فیلم می‌رسد. گام اول انتخاب مجموعه تصاویری است که قرار است تدوین‌گر آنها را در کنار یکدیگر قرار دهد. پس از آن نوبت مونتاژ، جلوه های صوتی و صداگذاری و همچنین موسیقی می‌رسد و در آخر جلوه‌های ویژه تصویری روی صحنه‌های منتخب اجرا می‌شوند.

در مرحله نهایی یک‌بار تمام فیلم واسنجی (کالیبراسیون) می‌شود تا فضاها، تصاویر و صداهای فیلم هماهنگی لازم را داشته باشند.

زمانی که کارگردان، تهیه‌کننده و مسئول پخش بر محصول نهایی توافق کنند، ساخت فیلم به پایان می رسد و فیلم به روی صحنه سینما می‌رود.

  • یورونیوز