پیش بینی صادرات ۵۰۰ میلیون دلار محصولات گلخانه ای در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال میزان ارزش صادرات محصولات گلخانه ای به ۵۰۰ میلیون دلار برسد. به گزارش خبرنگار مهر، علی اشرف منصوری در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی به سازمانهای جهاد کشاورزی استانها ابلاغ کرده که در زمینه […]

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال میزان ارزش صادرات محصولات گلخانه ای به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اشرف منصوری در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی به سازمانهای جهاد کشاورزی استانها ابلاغ کرده که در زمینه تولید سبزی و صیفی، حمایت های خود را به جای فضای باز به سمت تولیدات گلخانه ای سوق بدهند.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم سطح گلخانه های کشور ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که در حال حاضر این میزان به حدود ۱۵ هزار هکتار رسیده است، افزود: بنابراین با رشد ۷۳ درصدی توسعه گلخانه ها در دولت یازدهم مواجه بودیم. ضمن اینکه برنامه ما این است که در افق ۱۴۰۰، ۴۸ هزار هکتار سطح گلخانه ها را توسعه بخشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی با بیان اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد گلخانه های کشور در استان تهران قرار دارند گفت: تا سال ۹۵، ۳۵۰ هکتار توسعه سطح زیر کشت گلخانه ها در این استان بوده است.

منصوری درباره مباحث مطرح شده مبنی بر آلودگی محصولات گلخانه ای گفت: بیشتر کشورهایی که درخواست محصول دارند، محصولات فضای باز را قبول نمی کنند و بدنبال تولیدات گلخانه ای هستند چرا که این محصولات نسبت به تولیدات فضای باز، بازارپسندتر هستند. باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی در آنها کمتر است و شدید ترین کنترل ها بر روی آنها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سخت ترین استانداردها برای خرید محصول مربوط به کشور روسیه است و در حال حاضر مناطقی در پیشوای ورامین، جلفا و خرم آباد بخشی از تولیدات گلخانه ای خود را به این کشور صادر می کنند. بنابراین نمی توان گفت که محصولات گلخانه ای کشور فاقد کیفیت لازم هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال ۹۶ بیش از ۸۲۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه ای به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است، گفت: در ۹ ماهه امسال بیش از ۹۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار از کشور خارج شده و پیش بینی می‌شود این عدد تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

منصوری در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های شرکت شهرک های کشاورزی اشاره کرد و یکی از فعالیت های شاخص این شرکت را توسعه آبزی پروری به ویژه تولید ماهی در قفس در دریای خزر و خلیج فارس و همچنین پرورش میگو در سواحل آبهای شمالی و جنوبی اعلام کرد و گفت: با همکاری سازمان شیلات و سازمانهای جهاد کشاورزی استانها در حال حاضر حدود ۳۰ هزار هکتار از عرصه های ساحلی برای پرورش میگو در حال تکمیل مطالعات و فرایند مستندسازی است.

وی تصریح کرد: به زودی فراخوان جذب سرمایه گذار از طریق رسانه برای این منظور انجام می‌شود.

منصوری در بخش دیگری از سخنان خود به واگذاری حدود ۴ هزار هکتار از عرصه های شهرک های کشاورزی به سرمایه گذاران در یک سال گذشته اشاره و اضافه کرد: این میزان واگذاری بیش از ۷ برابر ۳ سال قبل بوده است.

وی همچنین به تعداد شهرک های در حال احداث و بهره برداری اشاره کرد و گفت: هم اکنون عملیات ساخت و تولید ۵۱ شهرک به مساحت ۳۳۵ هکتار در حال انجام است و به زودی شاهد تحول و آغاز توجیه در سطح بیشتری از عرصه های واگذار شده خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی همچنین به طرح های آماده افتتاح در دهه فجر اشاره کرد و گفت: در این ایام ۲۱ مورد از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها افتتاح می‌شود و به بهره برداری می رسد.