کاهش 6937 واحدی شاخص بورس تهران

صافی نیوز / شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 6937 واحد همراه شد.

به گزارش صافی به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 6938 واحد به رقم یک میلیون و 419 هزار و 157 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با 80 واحد کاهش به رقم 401 هزار و 826 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 252 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از 7.5 میلیون سهام، ‌حق تقدم و اوراق مالی در قالب 389 هزار فقره معامله و به ارزش 3770 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز شدند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 49 صدم درصد کاهش یافتند، همچنین این دو شاخص با معیار هم‌وزن به اندازه 2 صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 52 صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 69 صدم درصد افت کرد، و شاخص بازار دوم بورس 24 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نماد پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص کل بورس را داشته و نمادهای فولاد مبارکه،‌ملی مس، شستا، گل گهر، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی پردیس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با کاهش 16 واحد به رقم 18 هزار و 525 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 8 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 329 هزار میلیارد تومان شد، معامله گران امروز بیش از 3.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 175 هزار نوبت معامله و به ارزش 17 هزار و 244 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به حدود 17 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس، آریا ساسول، بیمه اتکایی ایرانیان و بیمه سامانه به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پالایش نفت لاوان، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و نیروی برق دماوند بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

به گزارش فارس، از روز قبل سهامدارانی که ارزش سهام آنها کمتر از 100 میلیون تومان است با خرید یک برگه یک ریالی فروش اوراق تبعی با نماد سهام‌یار می‌توانند نسبت به بازدهی حداقل 20 درصدی سبد سهام خود ظرف یک سال آینده برخوردار شوند، اما شرط آن این است ک در این مدت هیچ یک از سهام و حق تقدم‌های متعلقه خود را نفروشند و این علامتی به سرمایه‌گذاران است که بازار سرمایه ایران در یک سال آینده ارزنده شده و حداقل به اندازه سود بانکی به سهامداران خود سود می‌رساند.

همچنین از روز گذشته اولین صندوق املاک و مستغلات راه‌اندازی شده و سرمایه‌گذاران با هر میزان سرمایه می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده و بخشی از واحد مسکونی را به اندازه سرمایه خود مالک شوند. نماد این صندوق هم ارزش سرمایه است که از طریق فرابورس ایران قابل خرید است.

همچنین به گفته رئیس سازمان بورس قرار است سه صندوق جدید برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سهامداران خرد طراحی و به بازار سرمایه معرفی شود.

انتهای پیام/