سخنگوی کمیسیون کشاورزی:

کمیسیون کشاورزی در حال پیدا کردن مسئول حل مشکل چای سنواتی

صافی - سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به جلسه عصر امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه رئیس سازمان چای کشور، رئیس سازمان تعاون روستایی کشور، نمایندگان بانک ملی، بازرسی کل، سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند که میزان سرانه مصرف چای کشور مورد بررسی قرار گرفت که حدود۱/۳ کیلو گرم و کل نیاز سالانه حدود ۱۰۵ هزار تن است و میزان تولید داخلی سالانه حدود ۲۲ هزار تن و میزان واردات حدود ۸۰ هزارتن در سال می باشد.

نورمحمد تربتی‌نژاد سخنگوی کمیسیون کشاورزی در گفت‌و‌گویی، در توضیح جلسه امروز کمیسیون کشاورزی گفت: جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس با موضوع «بحث و بررسی در خصوص مسائل و مشکلات چای سنواتی» برگزار شد.

وی تاکید کرد: در این جلسه رئیس سازمان چای کشور، رئیس سازمان تعاون روستایی کشور، نمایندگان بانک ملی، بازرسی کل، سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند که میزان سرانه مصرف چای کشور مورد بررسی قرار گرفت که حدود۱/۳ کیلو گرم و کل نیاز سالانه حدود ۱۰۵ هزار تن است و میزان تولید داخلی سالانه حدود ۲۲ هزار تن و میزان واردات حدود ۸۰ هزارتن در سال می باشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: میزان چای سنواتی موجود در کشور ۵۲ هزار تن می باشد که ۳۰ هزارتن در اختیار بانک ملی و ۲۲ هزار تن در انبارهای سازمان تعاون روستایی می باشد. در سال ۹۵ به بانک ملی اجازه داده شده است برای جبران تسهیلات اعطایی چای سنواتی موجود را بصورت مزایده بفروش برساند که با این روش حدود ۳ هزار تن بفروش رفته است. پس از ان توسط سازمان غذا و دارو ماندگاری چای سنواتی بیش از سه سال را غیر قابل مصرف و شرب انسانی تشخیص داده و صرفا جهت استفاده صنعتی فروش آنرا در داخل و خارج مجاز دانسته است.

تربتی نژاد گفت: مسایل مطروحه شامل این موارد است که با توجه به قیمت چای داخلی کیلویی ۲۰ هزارتومان و انبار شدن چای سنواتی بمیزان حدود ۵۰ هزارتن و اینکه این میزان نمی تواند به قیمت واقعی بفروش برسد، چه کسی جوابگوی این ضرر و زیان ناشی از عدم تصمیم گیری بموقع می باشد؟ و هم اکنون مسئول حل مشکل چای سنواتی چه ارگانی است؟

برای پاسخ به سوالات فوق جمع بندی جلسه و کمیسیون این شد که نمایندگان ارگانهای حاضر در کمیسیون در طول یک هفته آینده وقت داشته باشند تا نظرات کارشناسی خود را در این رابطه به کمیسیون ارسال تا در جلسه دیگری راه حل برون رفت از این مشکل مشخص شود.

انتهای پیام/