کودکانی که واکسن نزده اند می‌توانند مخزن سویه جدید کرونا باشند

صافی نیوز / رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: سویه جدید کرونا واکسن گریزی دارد؛ یعنی اگر آنتی بادی این بیماری در شش ماه گذشته در بدن فعال شده باشد باز هم امکان ابتلا وجود دارد.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: کرونا بیماری است که هر روز شکل جدیدی از خود را نشان می‌دهد و مردم و متخصصان را غافلگیر می‌کند. ما هر چه پیشرفت می‌کنیم ویروس نیز جهش می‌کند.

زهرایی گفت: این موج اخیر با سویه جدید از ویروس کرونا شروع شده که زیر گروه‌های امیکرون Ba ۴ و Ba ۵ است. حتی داخل همین زیرگونه‌ها جهش جدیدتری صورت می‌گیرد. این سویه واکسن گریزی دارد؛ یعنی اگر آنتی بادی این بیماری در شش ماه گذشته در بدن فعال شده باشد، به طور کامل ایمن نیستیم و دوباره امکان ابتلا وجود دارد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت افزود:البته اگر ایمنی قبلی داشته باشیم، شدت بیماری کمتر می‌شود. یکی از راه‌های خوب پیشگیری واکسن زدن است.

او با تاکید بر پیشگیری و رعایت شیوه نامه‌ها گفت: با سویه جدیدی مواجه هستیم که سرعت انتشار آن بالا است. در گذشته اعلام کردیم که در فضای باز احتمالا ابتلا به این ویروس پایین است؛ اما اکنون به دلیل مسری بودن سویه جدید نمی‌توان گفت. در اتوبوس، مترو ، فروشگاه و مغازه احتمال ابتلا بسیار بالا است و حتی تماس‌های کوتاه هم می‌توانند باعث ابتلا شوند.

این متخصص گفت: تابستان گذشته موج سنگین دلتا بود و بیمارستان‌ها پر بودند؛ اما این سویه جدید در مقایسه با سویه دلتا سرایت پذیری بسیار بالایی دارد؛ البته شدت بیماری که ایجاد می‌کند کمتر است. یکی از دلایل دیگر هم این است که مردم در اثر ابتلا به کرونا و یا واکسن، سیستم ایمنیشان آمادگی مقابله با کرونا را دارد.

زهرایی توضیح داد: در طول سه هفته اخیر آمار افزایش داشته است. ابتدا تعداد بیماران سرپایی زیاد شد و بعد از آن تعداد بستری‌ها افزایش داشته است. بیشتر افرادی که بستری شده اند، بیماری زمینه‌ای دارند و یا سالمند هستند که به همین دلیل موارد مرگ و میر هم افزایش یافته است.

او با اشاره به ساده انگاری ها گفت: ماسک زدن، پرهیز از تجمع در مکان‌های بسته در کنار زدن واکسن اهمیت دارد.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت تاکید کرد که بعضی از محققین اعلام کرده اند سرایت پذیری سویه جدید امیکرون خیلی افزایش داشته است و حتی به سرخک که سرایت پذیر‌ترین بیماری شناخته شده، نزدیک شده است.

به گفته زهرایی کشور‌های اروپایی و آمریکا به دلیل ساده انگاری و آسان گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی با موج‌های سنگینی از سویه جدید کرونا مواجه شده اند.

زهرایی درباره واکسیناسیون گفت: دز چهارم واکسن یا همان دز یادآور را همه افراد بالای هجده سال باید بزنند؛ از جمله کسانی که از نوبت قبلی آن‌ها شش ماه گذشته است.

او گفت: هنوز افرادی هستند که دز اول را نزده اند و می‌توانند مخزنی برای ویروس کرونا باشند که بخش اعظم آن‌ها بچه‌های بین ۵ تا ۱۲ سال هستند. البته که با افزایش موج خانواده‌های بیشتری برای زدن واکسن کودکان بین ۵ تا ۱۲ سال مراجعه می‌کنند.

این متخصص تاکید کرد موج هفتم مشخص نیست چه زمانی به پیک می رسد و چه زمانی پایان می‌یابد.

زهرایی گفت: تجمعات زیادی را پیش رو داریم؛ مانند بازگشت حجاج که که مراسم ولیمه می‌گیرند و یا مراسم مذهبی مانند تاسوعا و عاشورا که نزدیک هستند. بعد از آن بحث اربعین، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مطرح است که باید به طور جدی شیوه نامه‌ها و تزریق واکسن انجام شود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: در بسیاری‌ از کشور‌های توسعه یافته مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل نشده اند و این در کشور ما اشتباه بود. باعث لطمه جدی به بحث آموزش و پرورش کودکان می‌شود. به همین دلیل واکسیناسیون کودکان، دانش آموزان و دانشجویان اهمیت دارد.

زهرایی با اشاره به مهیا بودن شرایط واکسیناسیون گفت: در سه هفته گذشته روزانه بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار واکسن تزریق می شد و اکنون روزانه ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار واکسن تزریق می‌شوند که اصلا کافی نیست و با سرعت کمی که جلو می‌رود عملا موج هفتم کار خود را می‌کند.

زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت تاکید کرد که بر اساس نتایج مطالعاتی که انجام شده اند، واکسن‌های ایرانی نسبت به سینوفارم ارجحیت دارند و افرادی که نوبت اول و دوم واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند، برای دز یادآور واکسن خود را تغییر دهند و دوباره سینوفارم تزریق نکنند.

انتهای پیام/