کوچکترهای بورسی رشد کردند

صافی - امروز علیرغم افت قیمت سهام‌ شرکت‌های بزرگ، قیمت تعدادی از سهم‌های کوچک با رشد همراه شد. در این بین، بانکی‌ها برخلاف جریان بازار به رشد شاخص‌های بازار کمک کردند.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۱۶۷۹ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۶۰ هزار و ۷۹۷ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۳۰ واحد رشد رقم ۲۹ هزار و ۵۱۳ واحدی را تجربه کرد.

رشد شاخص کل هم وزن در کنار کاهش نماگر اصلی بازار بیانگر این است که سهم‌های کوچک با رشد مواجه شده‌اند و همچنین شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار در بورس روند کاهشی شدیدی را تجربه کردند.

در همین راستا شرکت‌های فلزی، شیمیایی، معدنی و پالایش و پتروشیمی امروز یکدست با کاهش قیمت سهام روبرو بودند، اما بانکی‌ها در کنار تعدادی از سهم‌های خودرویی با رشد قیمت مواجه شدند. البته تقریباً نیمی از سهم‌های خودرویی نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.

علی‌رغم افزایش قیمت‌ها در نمادهای بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت و تأثیر مثبت آنها بر روی شاخص کل، سهم‌هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت بندرعباس با افزایش عرضه مواجه شدند و کاهش قیمت را تجربه کردند. این نمادها در نهایت به کاهش شاخص کل دامن زدند.

در گروه فلزات اساسی ۷۶ میلیون سهم به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت و در نهایت بسیاری از سهم‌های این گروه با کاهش قیمت روبرو شد.

در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به جز دو سهم که در قیمت پایانی رشد ناچیزی را شاهد بودند، مابقی سهم‌ها یکدست افت قیمت را تجربه کردند.

در نماد تأمین سرمایه لوتوس پارسیان که به تازگی در بورس عرضه شده شاهد پنج درصد رشد قیمت نسبت به روز گذشته بودیم. این نماد نیز به افزایش شاخص کل کمک کرد.

در گروه محصولات شیمیایی روند قیمت‌ها عمدتاً کاهشی بود و نماد فولاد مبارکه اصفهان، کالسیمین، مس شهید باهنر، سرمایه گذاری توکافولاد و فرآوری مواد معدنی ایران و تعدادی دیگر از سهم‌ها با کاهش چشمگیر قیمت‌ها روبرو بودیم.

اما در عین حال در گروه سیمان، آهک و گچ بیش از نیمی از سهم‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و در گروه قند و شکر نیز برخلاف روند کلی بازار بسیاری از سهم‌ها رشد قیمت را تجربه کردند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۷۱۴ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳.۲ میلیارد سهم و اوراق مالی طی ۲۰۶ هزار و ۸۲۵ نوبت دادوستد بود.

در فرابورس ایران نیز آیفکس ۲۰.۲۱ افت کرد و به رقم ۱۹۴۲ واحدی رسید. ارزش معاملات این بازار به رقم ۴۱۹ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۶۲۸ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. تعداد معاملات این بازار نیز به رقم ۲۰۳ هزار نوبت رسید.

انتهای پیام/