خرما غنی از مواد مغذی مختلف، فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشد، خرما در سراسر جهان محبوب است و به عنوان میوه خشک مصرف می شود. بررسی ها در سال ۲۰۱۴ که توسط محققان دانشگاه قاسم، عربستان سعودی و دانشگاه کانال سوئز انجام شده است، می گوید که خرما در درمان بیماری های مختلف […]

خرما غنی از مواد مغذی مختلف، فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشد، خرما در سراسر جهان محبوب است و به عنوان میوه خشک مصرف می شود. بررسی ها در سال ۲۰۱۴ که توسط محققان دانشگاه قاسم، عربستان سعودی و دانشگاه کانال سوئز انجام شده است، می گوید که خرما در درمان بیماری های مختلف به علت خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد تومور مفید است.

خرما چه نوع ماده غذایی است؟

خرما میوه‌ای شیرین از یک نخل خرما است این میوه شیرین به طور علمیبا نام فندق ققنوس  شناخته‌ می شود. خرم ها یکی از بهترین غذاهای متنوع هستند که می توانند فرآیند گوارشی را تنظیم کنند و در زمان‌های اخیر محبوبیت کسب کرده‌است. درختان نخل خرما در سراسر جهان به ویژه در سراسر مناطق گرمسیری پرورش داده می‌شوند. همچنین می‌توانید از ملاس خرما، ساخته‌شده از شیره خرما، در کوفته ها و یا دسرهای مختلف به جای شکر استفاده کنید.

پزشکان مصرف ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر رژیمی را در هر روز توصیه می‌کنند که می‌توانید فیبر مورد نیاز روزانه را از طریق خرما به بدن برسانید. هم چنین گفته می‌شود که مصرف این میوه‌های خشک می‌تواند سلامت چشم را ارتقا دهد و ممکن است در محافظت در برابر مشکلات بینایی مانند شب کوری موثر باشد. به طور خاص ماهجول، یکی از انواع محبوب خرما ها است که دارای مزایای زیادی می باشد.

فواید زیاد خرماها برای سلامتی ، آن‌ها را به یکی از بهترین مواد برای رشد ماهیچه، سلامت مغز، نظم و… تبدیل کرده‌است.

بر اساس گزارش USDA، خرما یک منبع خوب انرژی، فیبر، قند و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. مواد معدنی مهم مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و روی در خرما یافت می شود. به علاوه مواد مغذی ذکر شده حاوی ویتامین های مهم مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین A و ویتامین K هستند.

بررسی سال ۲۰۰۸ منتشر شده در مجله مواد غذایی و تغذیه توسط محققان کرنل چانگ یونگ لی و محمد علی الفریسی نشان می دهد که با مصرف ۱۰۰ گرم یا در حدود ۴ عدد در روز  خرما بیش از ۱۵ درصد از نیاز روزانه مواد معدنی ضروری مانند مس، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم می تواند برآورده شود.

فواید سلامتی

برای بیان فواید سلامتی خرما به جزئیات زیر توجه کنید:

۱. منبع خوب انرژی

خرما درارای قند طبیعی مثل گلوکز، فروکتوز و سقز  هستند. انرژی بالا در خرما را می توان به این مقدار قند بالا نسبت داد. بسیاری از مردم در سراسر دنیا خرما را به خاطر داشتن چربی پایین بعد از ظهر می‌خورند، برخی افراد زمانی که احساس بی‌حالی می‌کنند و یا تنبل هستندخرما را مصرف می کنند تا به بالا بردن سطح انرژی خودشان کمک کنند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه، نشان می دهد که خرما غنی از مواد مغذی ضروری می باشد که به شما کمک می کند بلافاصله انرژی خود را به دست بیاورید.

افرادی که از اسلام پیروی می‌کنند و روزه می گیرند، با خوردن خرما به همراه آب روزه خود را می‌شکنند. این امر همچنین به گرسنگی در طول روز و در زمانی که روزه به پایان می‌رسد، کمک می‌کند.

۲. مصرف خرما می تواند سلامت مغز را افزایش دهد

یک مطالعه به رهبری دکتر محسن محمد اسا و همکارانش نشان می دهد که مصرف خرما در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز محافظت می کند. بر طبق تحقیقات، “خرما منبع خوبی از فیبر رژیمی هست و در کل فنول ها و آنتی اکسیدان های طبیعی مانند آنتوسیانین ها، اسید فلوول، اسید پروتکتاتوچوئیک و اسید کافئیک” غنی هستند. حضور این ترکیبات پلیفنولی به طور بالقوه می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

۳. خرمای غنی از فیبر می تواند به کاهش یبوست کمک کند

در طب سنتی تونس، خرما برای درمان یبوست استفاده می شود. با توجه به تحقیقات در مورد اثرات فیبر رژیمی، غذاهای غنی از فیبر برای ارتقاء حرکات روده سالم ضروری است وعبور مواد غذایی از طریق روده را راحت تر می کند. همچنین مطالعات در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که این میوه های خشک دارای مقادیر زیادی فیبر رژیمی و فیبر نامحلول هستند. فیبر نامحلول در خرماها باعث افزایش هضم غذا می شود و همچنین می تواند به از بین بردن علائم یبوست کمک کند.

۴. رهایی از اختلالات روده

تحقیقات نشان می دهد که خرما شامل فیبر های نامحلول و محلول و همچنین بسیاری از آمینو اسیدهای مفید است که می تواند در هضم مفید باشد. براساس یک نظر منتشر شده در مجله بررسی تغذیه، فیبر می تواند به درمان شرایطی مانند بیماری ریفلاکس معده، دیورتیکولیت و هموروئید کمک کند.

۵. برای کم خونی مفید است

خرماها منبع  بسیاری از مواد مغذی هستند، از جمله آهن که می تواند به کم خونی کمک کند، وضعیتی که مشخصه خستگی، سرگیجه، ناخن های شکننده و تنگی نفس است. خوشبختانه افزایش مصرف غذاهای غنی از آهن مانند خرما می تواند به کاهش علائم آنمی کمک کند. با این حال، در حال حاضر کمبود تحقیق در مورد نقش مستقیم خرما در درمان کم خونی وجود دارد.

۶. جلوگیری از بیماری های قلبی

در یک مطالعه که توسط وسیم راک و دیگران انجام پذیرفت، نتیجه گرفتند که مصرف خرما در کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش استرس اکسیداتیو موثر است، که هر دو عوامل خطر بیماری قلبی و آتروژنزی هستند.

خرماهای خشک شده غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که می تواند به جلوگیری از آتروژنیک و کمک به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند. خرما همچنین دارای فیتوکمیکال های مختلف هستند که می توانند در مقابل بیماری های قلبی محافظت کنند.

علاوه بر این، خرما ها یک منبع غنی از پتاسیم هستند که مطالعات نشان داده اند که فشار خون را پایین می آورند و خطر سکته مغزی و سایر بیماری های مرتبط با قلب را کاهش می دهند.

۷. درمان اختلال جنسی

در سال ۲۰۰۶، مطالعه ای در مورد اثرات گرده خرما و روغن آن بر عملکرد جنسی صورت پذیرفت که گزارش داد میزان بالای عناصر استرادیول و فلاونوئید در خرما باعث افزایش تعداد اسپرم و تحرک می شود. در مطالعه دیگری که در هند انجام شده است، گرده خرما برای درمان ناباروری مردان در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین، اگر شما به دنبال یک راه آسان برای افزایش میل جنسی و عملکرد جنسی هستید، می توانید به خاطر خواص ضد افسردگی ان، از خرما استفاده کنید.

۸. جلوگیری از شب کوری

کمبود ویتامین A اغلب با کوری شبانه همراه است با علائمی چون چشمان خشک و افزایش خطر ابتلا به عفونت. بر اساس یک مقاله، خرما در کاروتنوئید ها غنی است، که می تواند به جلوگیری از شب کوری و حفظ بینایی سالم کمک کند.

۹. کمک به درمان اسهال مزمن

طبق یک مقاله که توسط مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا منتشر شده، غذاهایی که غنی از پتاسیم هستند مانند خرما می توانند در تکمیل الکترولیت ها کمک کنند. با توجه به محتوای فیبر بالا، آنها همچنین می توانند به هضم کمک کنند و ماهیت غیر قابل پیش بینی اسهال مزمن را کاهش دهند.

۱۰. ممکن است ویژگی های مبارزه با سرطان داشته باشد

تحقیقات انجام شده توسط پروفسور دکتر جرمی، اسپنسر و همکارانش نشان می دهد که خرما خوردن می تواند به بهبود سلامت روده کمک کند و سرعت رشد و گسترش سلول های سرطانی کولورکتال را کاهش دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد که این میوه های خشک شده دارای فعالیت ضد تومور هستند، اگر چه مکانیزم دقیق آن ناشناخته و نیازمند تحقیقات بیشتری است.

۱۱. سلامت استخوان

یک مقاله توسط جولی باغ-رابینسون، و همکاران دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی می گویند که خرما حاوی بور است که تشکیل شده از  مواد مغذی می باشد که باعث افزایش استخوان های سالم می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله انتقادی در علوم غذایی و تغذیه نشان می دهد که مقدار قابل توجهی از مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم در میوه های خشک شده وجود دارد که خرما را به یک ابر قدرت برای تقویت استخوان و مبارزه با بیماری های دردناک و ناتوان کننده مانند پوکی استخوان معرفی می کند.

خرما حاوی آلکالین شامل سلنیوم، منگنز، مس و منیزیم است که می تواند به مدیریت سلامت استخوان ها کمک کند، به ویژه در میان افراد مسن.

۱۲. خرما می تواند وزن سالم را افزایش دهد

بر طبق گزارش USDA، خرماهای خشک شده با قند همراه با پروتئین و بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. خرما دارای فیبر بالا هست که می تواند به مدیریت وزن کمک کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه این ماده غنی غذایی می تواند به افزایش وزن کمک کند. با این وجود، مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که چنین افزایش وزن ایجاب می کند. با توجه به گزارش های متضاد، برای حمایت از این مزایا، تحقیقات بیشتری لازم است.

۱۳. کمک به کاهش علائم رینیت آلرژیک فصلی

براساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲، تاریخ ممکن است بر روی  رینیت آلرژیک فصلی (SAR) تأثیر مثبتی داشته باشد، وضعیتی که تقریبا ۳۰ میلیون نفر تنها در ایالات متحده مبتلا هستند. مطالعه ای که در تحقیقات التهابی منتشر شده است، در واقع این ایمونوتراپی خرما را در کاهش چندین نشانگر التهاب در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک موثر دانست.

انتهای مطلب/