6:42 1403/02/16
همزمان با عید ولایت؛

آذربایجان غربی در سالروز عید غدیر خم غرق شادی شد

صافی نیوز – ارومیه – همزمان با سالروز واقعه غدیر امروز سه شنبه همانند سراسر کشور آذربایجان غربی غرق شور و شادی شد.

صافی– گروه استانها: اقشار مردم مسلمان و ولایتمدار آذربایجان غربی اعم از شهری و روستایی با حضور در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و منازل شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت این روز فرخنده را گرامی داشتند.

دوستداران خاندان وحی و نبوت در این استان بر اساس رسم دیرینه با برپایی مجالس جشن و سرور، مداحی ضمن پخش نقل و شیرینی، اخلاص و ارادت خود را نسبت به خاندان پیامبر عظیم الشان اسلام به نمایش گذاشته و این روز فرخنده را به یکدیگر تبریک گفتند.

از دوشنبه تا کنون به همین مناسبت صدها مجلس جشن و شادی و بزرگداشت در سراسر استان برگزار شده و سخنرانان مذهبی در این مجالس در ارتباط با اهمیت واقعه غدیر خم و شخصیت والای امام اول شیعیان حضرت امیر مومنان علی (ع) سخنرانی کردند.

عید غدیر در آذربایجان غربی به عید سادات مشهور است و به همین دلیل اقشار مردم در محلات شهرها و روستاها به دیدار سادات می‌روند و ضمن تبریک این روز بزرگ به عنوان تبرک سکه و یا هدایای دیگر از سادات دریافت می‌کنند.

به میمنت و مبارکی این روز فرخنده امروز در سالروز عید خدیر خم، صیغه صدها عقد عروسی بسته می‌شود و صدها زوج جوان نیز به خانه بخت می‌روند، زیارت امام زاده‌ها، توزیع آش نذری، غذا، نان محلی در میان زایران امام زاده از رسوم دیرپا در آذربایجان غربی است.

پرده خوانی و بازسازی واقعه غدیر در شهرهای آذربایجان غربی

همچنین در این روز به تبعیت از رسول گرامی اسلام که حضرت علی (ع) را به یاری و یاوری خود برگزید، میان دوستان صمیمی صیغه‌های برادری و خواهری خوانده می‌شود که این برادری و خواهری هرگز از بین نمی‌رود.

امسال در بسیاری از شهرهای استان ضمن بازسازی واقعه غدیر این واقعه توسط گروه های جهادی به صورت پرده خوانی به مردم اجرا و طی آن فلسفه غدیر تببین شد.

همچنین ایستگاه‌های صلواتی و نذری به تعداد بیش از ۱۵۰ ایستگاه توسط تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی  در خیابان‌ها برپا شده تا به یمن این عید بزرگ کام مردم با شیرینی و شربت شیرین شود.

برگزاری مسابقه پیاده روی، مسابقات فرهنگی و هنری، افتتاح ۱۹ کانون فرهنگی هنری مساجد، مسابقات شعرخوانی، از دیگر برنامه های برگزار شده همزمان با عید بزرگ غدیر در آذربایجان غربی است که هنوز نیز برگزاری این برنامه ها تداوم دارد.

غدیر رسالت نبوت و پیامبران الهی را تکمیل می کند  

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان غربی  ظهر سه شنبه در آیین بزرگداشت سالروز واقعه غدیر در مسجد اعظم ارومیه با حضور جمعی از مسئولان و مردم ارومیه برگزار شد با گلایه از کم توجهی به بزرگداشت واقعه غدیر گفت: متاسفانه فضای عمومی شهر بیانگر این نیست که در عید بزرگ مسلمانان غدیرخم قرار گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام عبدالرحیم نجفقلی‌زاده‌سرایی با بیان اینکه غدیر رسالت نبوت و پیامبران الهی را تکمیل می کند اظهارداشت: مودت و حب اهل بیت (ع) در تفسیر علمای اهل شیعه و سنت به معنای اطاعت است و مودت بدون اطاعت نفاق و نافرمانی است و حضرت محمد(ع) با انتخاب حضرت علی (ع) در غدیرخم نقشه شوم دشمنان در برابر اسلام  را به شکست محکوم کرد.

وی ادامه داد: ایران اسلامی نیز از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همیشه مورد طمع و توطئه دشمنان بوده است و این امر بخاطر احیای غدیر و حرکت در مسیر تفکرات و تدابیر ولایت است.

حجت الاسلام سرایی با بیان اینکه شروع زودهنگام فضاسازی محرم در استان اجحاف در حق عیدغدیر بوده است عنوان کرد: متولیان فرهنگی و سیستم مدیریت شهری باید برای استقبال از اعیاد اسلامی به ویژه غدیرخم برنامه‌ریزی داشته باشند و فضای عمومی جامعه را به این سمت سوق دهند.

دبیراجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان غربی با بیان اینکه از نصب یک بنر و پلاکارد با مضمون عیدغدیرخم نیز غفلت شده است، در حالی که جای جای شهر بنرهای تبلیغاتی از کنسرت‌ها و خواننده‌ها را شاهد هستیم، ادامه داد: متاسفانه امروز بجز چند ارگان و نهاد اداری هیچ یک از مسئولان فرهنگی برنامه مناسبی برای عید غدیر نداشته اند که این امر جای تاسف دارد.

سرایی با بیان اینکه متولیان فرهنگی باید به صورتی برنامه‌ریزی کنند که همه مناسبت‌های ملی میهنی و مذهبی به یک اندازه گرامی داشته شوند، به طوری که توجه بیش از حد به یک رویداد نباید باعث شود که سایر اعیاد و مناسبت‌ها در سایه قرار بگیرند و دیده نشوند.

انتهای خبر/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *