آغاز رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی فرهنگیان از خردادماه

صافی نیوز / سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی معلمان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تمام خواهد شد و از خرداد ماه نیز به اعتراضات رسیدگی خواهد شد که این اعتراضات دو حسن برای دستگاه تعلیم و تربیت دارد اول؛ احقاق حق معلم است و دوم فهمیدن اشکالات عمده آیین نامه و حل کردن آنها است.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، صحرایی افزود: کنکور ۱۴۰۲ از موضوعات فوری نظام و تعلیم و تربیت است، زیرا اهمیت کنکور به جهت نقشی که در ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه بندی نیست، اما موضوعی که حائز اهمیت است و نیاز به رسیدگی دارد این است که زیر ساخت آزمون‌های نهایی آن طور که انتظار می‌رود فراهم شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و باید این برنامه برای نظام تعلیم و تربیت بسیار قوی برنامه‌ریزی شود تا در اجرای آن نیز به مشکل نخوریم. روح برنامه هفتم براساس نظم و انظباط است؛ لذا در نظام تعلیم و تربیت همه خدمتگزاران باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی افزود: نقشه راه ما باید پیش از آغاز هر سال تحصیلی مصوب شود؛ وجود یکپارچگی در معاونت‌های گوناگون وزارت آموزش و پرورش را بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در سایه اتحاد و وحدت همگانی می‌توان به اهداف والا در خصوص تعلیم و تربیت دست یافت، همه دستگاه‌ها باید پای کار نظام آموزش و پرورش باشند که اگر کسی همکاری نکند مطالبه‌گری خواهیم کرد، مدرسه یک اصل است که همه به آن باز می‌گردیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که خلاء ادراکی، عاطفی، شناختی و ارتباطی بین معلمان و متعلمان اتفاق افتاده است که سبب می‌شود برخی از معلمان به دلیل عدم آگاهی از تحولات جهان بیرونی نتوانند با نسل امروزی ارتباط بگیرند، اظهار کرد: معلمان باید تقویت شوند و دانش آموزان نیز علم را به شیوه مطلوب و مورد نیاز فراگیرند.

وی گفت: در برنامه هفتم برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای سوق یابند. بدون حضور معلم نمی‌توان تحول ایجاد کرد، لذا باید ارتباط بین دستگاه آموزش و پرورش و معلمان را قوی‌تر کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مروری بر برخی اهدافی که در برنامه‌ هفتم پیگیری می‌شود، پر کردن خلاء ادراکی، عاطفی و شناختی بین معلمان و متعلمان، ضرورت سوق دادن۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به سمت رشته‌های فنی وحرفه‌ای، ضرورت تغییر برنامه درسی و کاهش حجم دروس، جذب کمک خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت، مرتبط کردن مدرسه، مسجد و منزل به هم و تدریس با استفاده از روش‌های ترکیبی و جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی را از جمله اهداف عنوان کرد.

صحرایی افزود: یکی از کم نقص‌ترین سندهایی که می‌توان اهداف انقلاب اسلامی را با آن پیش برد سند تحول بنیادین است. فصل هفتم سند تحول را با قدرت دنبال خواهیم کرد و از تمام قوای خود برای به‌روزرسانی آن بهره‌مند خواهیم شد. آموزش و پرورش در اجرای سیاست‌های سند تحول بنیادین تنها یک مجری است که لازمه آن همکاری همه جانبه تمامی دستگاه‌ها برای پیشبرد اختصاصی آن است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش دوراندیشی را نیاز آموزش و پرورش عنوان و بر ضرورت همکاری و همراهی مجلس و کمیسیون آموزش مجلس با نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: مدیران شامل سه دسته‌ گذشته‌نگر، حال‌نگر و آینده‌نگر هستند که برای آموزش و پرورش مدیر آینده‌نگر مورد نیاز است.

صحرایی افزود: کشورهایی که برای ما الگویی برای توسعه و پیشرفت شده‌اند، از آموزش و پرورش شروع کرده‌اند؛ برخی کشورهای فاقد جاده در پایتخت‌شان مدرسه‌های مدرن دارند، اما در بسیاری از خیابان‌های مدرن‌مان، مدرسه نداریم.

وی با بیان اینکه راه داشتن ایرانی قوی، داشتن آموزش و پرورش قوی است، تصریح کرد: این کار مهم باید از درون آموزش و پرورش صورت بگیرد؛ اما آموزش و پرورش به قدری بزرگ شده است که جریان اطلاعات و بازخوردها درآن به کندی صورت می‌گیرد.

صحرایی متذکر شد: برای رسیدن ایران به جایگاهی شایسته باید بگوییم اول آموزش و پرورش؛ اما چگونه می‌توان آموزش و پرورش را که سهم آن از بودجه‌ کشور از بسیاری از کشورها کم‌تر است، در صدر نشاند و به همین علت امروز کارکردن در آموزش و پرورش عشق و ایثار و فداکاری می‌خواهد.

وی در ادامه با اشاره به معیشت، منزلت و مرجعیت معلم، گفت: مرجعیت معلم به رفتار خود معلم وابسته است و مشکل معیشت معلم باید توسط مجلس و دولت حل شود، اما در این میان نباید از منزلت و مرجعیت معلم غفلت کنیم.

صحرایی در مورد برنامه درسی خاطرنشان کرد: برنامه درسی باید کم حجم و نافع باشد تا به تعبیر مقام معظم رهبری دانش آموزان از خواندن آن لذت ببرند، لذا باید به برنامه درسی نگاه ملی باشد.

وی با اشاره به نقش اساسی خانواده در تربیت دانش آموزان گفت: بدون کمک خانواده‌ها تربیت اتفاق نمی‌افتد به همین دلیل باید از طرح «سه میم»(پیوند مسجد، مدرسه و منزل) پیروی کنیم تا شاهد نقش آفرینی خانواده و مساجد باشیم.

انتهای پیام/