آمار مهم رئیس بانک مرکزی از مبادلات ارزی سال گذشته

صافی نیوز / رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با وجود تحریم‌ها خوشبختانه حجم مبادلات ارزی ما کم نیست و میزان مبادلات ارزی کشور در سال گذشته بالغ بر ۱۸۰میلیارد دلار بوده است.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، محمدرضا فرزین در دیدار با جمعی از صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان که به‌منظور بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی کشور برگزار شد، اظهار داشت: موضوع ارز از جمله موضوعات اساسی اقتصاد کشور است و بخش عمده‌ای از تلاش ما در بانک مرکزی و دولت معطوف به ایجاد آرامش در این بازار است تا بتوانیم ثبات را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌پذیر کردن آینده اقتصاد و بازار برای فعالان اقتصادی از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی است تأکید کرد: با توجه به شعار سال قطعاً سیاست‌هایی اتخاذ خواهیم کرد تا مشکلات کمتر و موانع رفع شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه به تشریح اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار ارز پرداخت و گفت: اجرای سیاست ارز کالاهای اساسی و دارو از محل ارزهای دولت که تاکنون اجرا شده است یکی از اولین اقدامات بانک مرکزی در دوره جدید بود که ثبات را به بازار برگرداند و مانع از افزایش هیجانی نرخ شد.

وی افزود: همچنین برای عرضه و تأمین ارز موردنیاز صادرکنندگان و واردکنندگان مرکز مبادله ارز و طلا ایجاد شد که این مرکز محور سیاست‌های ارزی کشور به حساب می‌آید و برای گسترش این مرکز برنامه‌های متنوعی از جمله راه‌اندازی سلف ارزی، سوآپ ارزی و استفاده از سایر ابزارهای متداول در دنیا را در نظر داریم که در آینده اجرایی خواهد شد.

فرزین با ابراز اینکه مرکز مبادله ارز و طلا نهال نوپایی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که به‌تدریج توسعه پیدا خواهد کرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمان راه‌اندازی این مرکز، اقدامات خوبی انجام شده است و نرخ ارز مبادله‌شده در این مرکز از زمان راه‌اندازی تاکنون بین 36 تا 39 هزار تومان بوده است.

رئیس شورای پول و اعتبار اضافه کرد: با سازوکار تدارک‌دیده‌شده و همکاری دستگاههای ذی‌ربط، ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم نیز در این مرکز تأمین می‌شود و تمام تلاش ما این است که کلیه ارزهای مورد نیاز مردم و فعالان اقتصادی را در این مرکز تأمین کنیم.

فرزین ادامه داد: در خصوص اسکناس ارز نیز این مهم به شبکه بانکی محول شد و افراد می‌توانند از طریق ایجاد حساب ارزی نیازهای خود را تأمین کنند و تاکنون نیز افرادی که از این مسیر درخواست ارز داشته‌اند توانسته‌اند بدون مشکل ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند و دست دلالان و سفته‌بازان از این مسیر کوتاه شده است و دیگر شاهد تشکیل صفهای طویل برای دریافت ارز مقابل صرافی‌ها نیستیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که پول ملی ما ریال است و تقویت ریال باید اولویت سیاست‌گذار باشد تا مردم نگران ارزش پول خود نباشند.

وی با تصریح به اینکه تشدید تحریم‌ها نقل و انتقال ارز را مشکل کرده است گفت: اما خوشبختانه حجم مبادلات ارزی ما کم نیست و میزان مبادلات ارزی کشور در سال گذشته بالغ بر 180 میلیارد دلار بوده است لذا دنیا نمی‌تواند به‌راحتی ما را کنار بگذارد و مسیر رشد کشور با وجود تمام موانع محدود نخواهد شد.

فرزین افزود: پارسال تا تاریخ 20 اردیبهشت 13 میلیارد و 350 میلیون دلار تخصیص ارز و 5 میلیارد و 944 میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته بود در حالی که امسال در همین بازه تاکنون 13 میلیارد و 864 میلیون دلار تخصیص و 7 میلیارد و 281 میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است؛ بنابراین تأمین ارز ما در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون دلار افزایش یافته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از تأمین ارز از طریق صادرکنندگان اعم از پتروشیمی، فولادی‌ها و غیره تأمین شده است، به برخی مشکلاتی که منجر به طولانی شدن زمان تأمین ارز می‌شود اشاره کرد و گفت: برای کوتاه‌تر شدن زمان تأمین ارز از این به بعد بانک مرکزی با حذف واسطه‌ها، ارز را به‌طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری می‌کند و با نرخ مشخص به واردکننده‌ها خواهد فروخت تا هم هزینه‌ها کمتر و هم زمان تأمین ارز کوتاهتر شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به برخی تخلفات در بازار ارز که زمینه‌ساز بی‌ثباتی و عدم‌تعادل در بازار می‌شود از فعالان تجاری درخواست کرد هرگونه تخلف و فساد را به بانک مرکزی گزارش دهند و تأکید کرد: در مقابله با فساد جدی هستیم و با هرگونه تخلف و فساد از سوی فعالان بازار ارز اعم از صرافی‌های بانکی و غیربانکی، واردکنندگان و صادرکنندگان برخورد می‌کنیم و در این زمینه کمیته ویژه‌ای در بانک مرکزی ایجاد شده است که موارد تخلف را به‌دقت بررسی می‌کند و مورد پیگیری قرار می‌دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با تأکید بر ضرورت رعایت قوانین مربوط به کارمزد نقل و انتقال ارزی گفت: در زمان حاضر صرافی‌های بانکی و غیربانکی سهمیه ارزی می‌گیرند و محدودیتی برای صرافی‌های غیربانکی در خصوص حواله ارز ایجاد نشده است.

فرزین متذکر شد: در چارچوب منافع ملی تولیدکننده و صادرکننده‌ای که با ارز مصوب تولید و صادر می‌کند و هزینه‌های خود را با نرخ رسمی مصوب پوشش می‌دهد نباید ارز خود را با نرخ آزاد و قاچاق به فروش برساند.

وی همچنین در خصوص درخواست‌های مطرح‌شده از سوی تولیدکنندگان در مورد بازنگری در لزوم مسدودسازی ریالی برای ثبت سفارش واردات گفت: هدف ما از این موضوع کاهش ثبت سفارش‌های غیرواقعی و کوتاه کردن صف دریافت ارز برای تولیدکنندگان و واردکنندگان واقعی بوده است اما امکان بازنگری در این ضابطه وجود دارد و در تلاشیم راهکار لازم را برای این موضوع ارائه دهیم تا محدودیتی از این لحاظ برای تولیدکننده و واردکننده واقعی ایجاد نکنیم؛ لذا از هرگونه پیشنهاد و راهکار در این زمینه استقبال خواهیم کرد و در این زمینه نیز برای بخش دولتی و غیردولتی تفاوتی قائل نیستیم و اگر راهکار مناسبی پیدا کنیم در این خصوص تبعیض قائل نخواهیم شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان ابراز امیدواری کرد با مجموعه تدابیر اتخاذشده ثبات و آرامش به بازار ارز برگردد و نگرانی راجع به بازار ارز کاهش پیدا کند.

در ابتدای این نشست فعالان اقتصادی حاضر در این نشست به بیان مشکلات و پیشنهادات خود در زمینه مبادلات تجاری پرداختند و با دستور رئیس‌کل بانک مرکزی مقرر شد معاونت ارزی این بانک ضمن بررسی دقیق موارد مطرح‌شده، نسبت به رفع موانع موجود و تسهیل مسیر تجارت خارجی کشور اقدام کند.

انتهای پیام/