روحانی:

آمریکا از برجام خارج شده و باید قدم اول را بردارد

صافی نیوز / رئیس جمهور گفت: ما آماده‌ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد ما هم همه تعهدات برجامی خود عمل کنیم. ایران ثابت کرده اگر چیزی را امضا کرد و تعهدی را پذیزفت پای امضای خود می‌ایستد.

به گزارش صافی به نقل از آخرین خبر، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم تبریک سفیران کشورهای مختلف به رئیس جمهور به مناسبت ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: برای ما فردا ۲۲ بهمن روز بسیار مهم و تاریخ ساز است. روزی که ملت ما توانست به اتحاد و یکپارچگی در برابر یک رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت صد در صد آمریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان به پیروزی دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این روز برای ما به خاطر استقلال و برای جهانیان به دلیل بدست آوردن دموکراسی مهم است، گفت: در این ۴۲ سال دو جنگ به ما تحمیل شد یک جنگ توسط صدام و یک جنگ توسط ترامپ با ایستادگی مقابله کردیم و در هر دو پیروز شدیم.

روحانی گفت: از صدام چیزی باقی نماند و از ترامپ هم جز ننگ و عار چیزی باقی نماند. ما از دولت جدید آمریکا تا به امروز اقدامی ندیدیم. دولت جدید آمریکا نسبت به دولت و ملت ایران در زمینه کووید اقدامی انجام نداده است.

وی تاکید کرد: ما تمام داروهای مورد نیاز و اقلام بهداشتی را خودمان تولید کردیم. حتی برخی اقلام را صادر می‌کنیم. تا الان سه موسسه برکت، پاستور و رازی جواز تست بالینی واکسن را دریافت کرده‌اند و در آینده مردممان از واکسن تولید داخل استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به گزارشات آژانس مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده اظهار داشت: ما پس از خروج آمریکا از برجام تا یکسال صبر کردیم و به همه تعهدات خود عمل کردیم. بعد از یکسال اجرای تعهدات یکجانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان ما کاهش تعهداتمان را آغاز کردیم.

وی با بیان روند کاهش تعهدات برجامی و تاکید بر اینکه در صورت اجرای تعهدات طرف‌های دیگر برجامی ما هم به تعهدات خود بر می‌گردیم، گفت: هر ساعتی که ۵+۱ به کلیه تعهدات برجام پایبند شودند و عمل کنند بدانند ما در ساعت بعد به همه تعهدات خود بر می‌گیردیم. اجرای تعهدات ما به گونه‌ای است که روشن باشد ۶ کشور مقابل ما به تعهدات کامل برگردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما آماده‌ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد ما هم همه تعهدات برجامی خود عمل کنیم. ایران ثابت کرده اگر چیزی را امضا کرد و تعهدی را پذیزفت پای امضای خود می‌ایستد.

وی تاکید کرد: منطقه ما بسیار حساس و تاثیر گذار در سرنوشت جهان است. ما معتقدیم منطقه حساس خاورمیانه باید در صلح و ثبات باشد. در ۴۲ سال گذشته هر کشوری از ما کمک خواسته به یاری آن کشور رفته‌ایم. عراق، سوریه، لبنان و افغانستات شاهدان این موضوع هستند. هر کجا تروریسم فعالیت کرده و دولت آن کشور از ما کمک خواسته ما دریغ نکردیم.چه کسانی به تروریست‌ها کمک کردند؟

رئیس جمهور گفت: آ‌نها باید در برابر منطقه، ما و ملت‌ها پاسخگو باشند که چرا به تروریست‌ها کمک کردند تا تروریست‌ها بتوانند نفت کشورها را بفروشند. چرا کشورهای بزرگ، آمریکا و کشورهای اروپایی به کشور متجاوز یمن کمک کرده است. پاسخگوی این‌همه کشتار، قحطی و جنایت در یمن چه کسی است؟

وی با تاکید بر اینکه ما همیشه با ترور و تروریسم مقابله کرده‌ایم گفت: ما قربانی تروریست هستیم. آن کسی که از روز اول در کنار ملت و ارتش عراق به کمک کشور عراق رفت شهید سردار قاسم سلیمانی بود و در کشور عراق هم دوست و یارش ابوالمهدی مهندس بود؛ اینها داعش را سرنگون کردند. این عزیزان به دست آمریکا با دستور ترامپ ترور و شهید شدند. پاسخ این ترور را چه کسی باید بدهد؟ ما باز هم علیه ترور و تروریسم می‌جنگیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند خواستار دوستی با کشورهایی است که خواستار دوستی با ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران با صدای رسا اعلام می‌کند راه حل مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.