نماینده مجلس:

آمریکا از ما خواسته تا افراد حکومتی، دولتی و نظامی را از لیست تحریم‌های خود خارج کنیم

صافی نیوز / یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه امریکا در ازای خارج کردن سپاه از لیست سازمان‌های تروریست، چه شرطی برای ایران گذاشته است، گفت: «ما در جریان جزئیات نیستیم، ولی ظاهرا آن‌ها هم چنین خواسته‌ای دارند که بعضی از چهره‌های نظامی و افراد منصوب حکومت و دولت امریکا که در لیست تحریم‌های ما هستند، خارج شوند. بعد از اینکه امریکا ما را تحریم کرد، ما همچنین کاری را انجام دادیم، گرچه امریکایی‌ها در دنیا مصداق بارز تروریست دولتی هستند.»

به گزارش صافی،

حسین نوش‌آبادی در گفت و گو با «انتخاب»، درباره موارد باقیمانده مذاکرات وین، مطرح کرد: «با وجود تعطیلات نوروزی، ما هم در جریان ریز مذاکرات نیستیم و در حد اخبار عمومی اطلاع داریم. آنچه ما شنیده‌ایم همین است که بر سر چهار موضوع اختلاف نظر بوده که به نظر می‌رسد دو موردش حل شده و آن دو موردی که باقیمانده، مسائل مهمی است که باید یک تصمیم قاطع و مناسبی برای آن‌ها گرفته شود.»

وی درباره دو مورد مسئله باقیمانده، گفت: «آقای امیر عبداللهیان هم در سفری که به سوریه و لبنان داشتند تلویحا به این موضوع اشاره کردند. ظاهرا بحث مربوط به تحریم اشخاص و چهره‌های سیاسی و نظامی، باقیمانده که باید تعیین تکلیف شود و برای ما هم بسیار اهمیت دارد. خروج بعضی از چهره‌های شاخص نظام و فرمانده‌های عالی‌رتبه حوزه دفاعی و نظامی کشور، باید روشن شود، چرا که برخی نهاد‌ها و سازمان‌های لشکری و برخی اشخاص، از ابتدا هم ظالمانه، ناعادلانه و بدون در نظر گرفتن استقلال کشور‌ها در این لیست قرار گرفتند.»

نوش‌آبادی افزود: «وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده حتما این عنایت را خواهند داشت که از مظلومیت برخی نهاد‌ها مثل سپاه پاسداران و افراد وابسته به نهاد‌های عالی رتبه کشور دفاع کنند. افزون بر این، بخش اعظم مسئله مربوط به لغو تحریم اقتصادی انجام شده و موضوعات مربوط به هسته‌ای هم به نتیجه رسیده است.»

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه امریکا در ازای خارج کردن سپاه از لیست سازمان‌های تروریست، چه شرطی برای ایران گذاشته است، گفت: «ما در جریان جزئیات نیستیم، ولی ظاهرا آن‌ها هم چنین خواسته‌ای دارند که بعضی از چهره‌های نظامی و افراد منصوب حکومت و دولت امریکا که در لیست تحریم‌های ما هستند، خارج شوند. بعد از اینکه امریکا ما را تحریم کرد، ما همچنین کاری را انجام دادیم، گرچه امریکایی‌ها در دنیا مصداق بارز تروریست دولتی هستند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درمورد سرانجام لغو تحریم‌های آیسا، کاتسا و یوترن، عنوان کرد: «تا حدودی پیشرفت داشته و بر سر آن بحث شده است. علیرغم مخالفت شدید امریکایی‌ها و غربی‌ها، اما ظاهرا به یک نتیجه رسیده و منطق جمهوری اسلامی بر بی‌منطقی آن‌ها غلبه کرده است. بخش مهمی از موضوعات دارد حل و فصل می‌شود.»

نوش‌آبادی درخصوص بحث تضمین اقتصادی که چندی پیش امیرعبداللهیان عنوان کرده بود، گفت: «تضمین‌ها در عمل باید نشان داده شود. اینکه روی کاغذ نوشته شود، ولی به آن عمل نکنند، مثل گذشته است. در گذشته هم امریکایی‌ها تعهد دادند، اما زیرش زدند و یک طرفه خارج شدند. منطقی در طرف امریکایی حاکم نیست و طبیعی‌ست هر دولتی از مذاکره، می‌تواند خارج شود، اما ضمانت‌هایی در نظام حقوق بین‌الملل وجود دارد که دولت‌ها را نسبت به انجام تعهداتی، ملزم می‌کند.»

وی ادامه داد: «چون امریکایی‌ها نشان دادند که به هیچ اصول و منطقی پایبند نیستند، باید تضمین‌ها به نحوی باشد که اگر بخواهند مثل گذشته رفتار کنند، مانعی برای این اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل وجود داشته باشد. تیم مذاکره‌کننده دارد تلاش می‌کند تا یک چارچوب شفافی اندیشیده شود که امریکایی‌ها فکر نکنند هر لحظه که بخواهند، می‌توانند از برجام خارج شوند.»

نماینده تهران در مجلس در خصوص ادعای یک رسانه غربی مبنی بر توافق محرمانه جمهوری اسلامی با مسکو برای دور زدن تحریم‌ها، گفت: «بعید می‌دانم چنین بحث‌هایی را داشته باشیم، گرچه ما کشور روسیه را کشور همراه در مسائل بین‌المللی می‌دانیم و در مذاکرات هم مواضع مثبتی داشتند. همانطور که روس‌ها از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی حمایت نکردند و در بسیاری از مواقع به ما کمک کردند، ما هم متقابلا می‌توانیم این شرایط را به وجود بیاوریم. به این دلیل که ما هیچوقت از تحریم‌های امریکا علیه روسیه یا هر کشور دیگری حمایت نمی‌کنیم.»

نوش‌آبادی اضافه کرد: «ما یک کشور مستقلی هستیم و بر اساس منافع کشورمان تصمیم می‌گیریم؛ بنابراین اگر هم در این رابطه صحبتی شده باشد، بر اساس منافع و استقلال‌مان تصمیم می‌گیریم و کسی نمی‌تواند در مورد این تصمیم، بر ما خرده گیرد.»

نماینده تهران درمورد اهداف سفر انریکه مورا به ایران، اظهار کرد: «ایشان به عنوان نماینده اتحادیه اروپا و فردی که نقش موثری برای هماهنگی، می‌تواند در رایزنی‌ها و ارتباطاتش با دولت‌ها، کار را به یک شرایط معقولی برساند. این گفتگو‌ها و سفر‌ها بی‌تاثیر نیست، کمااینکه سفری که پیش از این هم آقای گروسی به ایران داشتند، موثر بود. امیدواریم این سفر هم بتواند کمک کند و به انجام وظایف‌شان متعهد شوند.»

انتهای پیام/