در نشست چهارجانبه در سمرقند:

آمریکا مسؤول وضعیت کنونی افغانستان/ حکومت فراگیر در افغانستان تشکیل شود

صافی نیوز / وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان در دومین نشست چهارجانبه درباره افغانستان در سمرقند، آمریکا را مسؤول وضعیت کنونی افغانستان خوانده و بر تشکیل حکومت فراگیر در این کشور تأکید کردند.

به گزارش صافی به نقل از فارس، امروز (پنجشنبه) 24 فروردین ماه دومین نشست وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان درباره افغانستان در شهر سمرقند با حضور حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، چین گانگ و همچنین حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی پاکستان برگزار شد.

در پایان این نشست بیانیه‌ای منتشر شد.

در این بیانیه آمده است: در ١٢ آوریل ٢٠٢٣، وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی پاکستان نشستی غیررسمی را در مورد افغانستان در سمرقند، جمهوری ازبکستان برگزار کردند.

وزرا بار دیگر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان و حمایت از اصل «به رهبری افغان، مالکیت افغان» برای تعیین سیاسی و مسیر توسعه کشور را مورد تأکید قرار دادند. حاضران تأکید کردند همه اعضای جامعه بین‌المللی در افغانستان با ثبات و صلح آمیز منافع دارند، کشوری که باید محلی برای همکاری بین‌الملللی باشد تا صحنه رقابت‌های ژئوپلتیکی.

وزرای حاضر در این نشست بر نگرانی عمیق خود در مورد وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان تأکید کرده و خاطرنشان کردند تمامی گروه‌های تروریستی شامل داعش (ISIS)، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، تحریک طالبان پاکستان (TTP)، ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA)، جیش العدل و غیره، مستقر در افغانستان، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی هستند.

در این بیانیه همچنین آمده است: وزرای حاضر تلاش‌های دولت موقت افغانستان برای مقابله با داعش خراسان را مورد توجه قرار دادند و از آن خواستند اقدامات قابل مشاهده و راستی آزمایی را در اجرای تعهدات اعلام شده خود در زمینه مبارزه با تروریسم، انهدام و از بین بردن انواع گروه‌های تروریستی به منظور جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط هر گروه تروریستی اتخاذ کند.

وزرای شرکت کننده در این نشست چهارجانبه همچنین تأکید کردند مقامات افغانستان باید اقدامات موثری را برای حفظ ایمنی، امنیت و حقوق مشروع نهادها و شهروندان خارجی اتخاذ کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است: هر شخصی که مسؤول هرگونه حمله و تهدید به حمله و نهادها و شهروندان خارجی است باید پاسخگو باشد.

مقامات شرکت کننده در این نشست همچنین خاطرنشان کردند ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید مسؤولیت وضعیت دشوار کنونی در افغانستان را به عهده بگیرند، باید فورا تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان را بردارند و دارایی‌های آن در خارج از کشور را به نفع مردم افغانستان مسترد کنند.

وزرای حاضر همچنین به شدت با این کشورها برای ایجاد مجدد پایگاه‌های نظامی در داخل و اطراف افغانستان مخالفت کردند، امری که برای صلح و ثبات منطقه‌ای مفید نیست.

وزرای شرکت کننده از مقامات افغانستان خواستند یک حکومت فراگیر با مشارکت عملی همه اقوام و نهادهای سیاسی ایجاد کند و تمام اقدامات محدودکننده علیه زنان و اقلیت‌های قومی را لغو کند.

در این بیانیه وزرای شرکت کننده، افغانستان را تشویق به حفظ سیاست خارجی دوستانه و همکارانه، رعایت قوانین بین‌المللی و همزیستی در هماهنگی با کشورهای همسایه و همه کشورهای جهان کردند.

مقامات حاضر در نشست مزبور همچنین تأکید کردند که مرز صلح آمیز، باثبات و امن بین افغانستان و همسایگان آن حیاتی و به نفع همه طرف‌هاست. افغانستان باید بر فعالیت‌های فرامرزی غیرقانونی نظارت و از آن جلوگیری کند. مسائل فرامرزی از جمله مسئله آب با همسایگان باید از طریق گفت‌وگو و مشورت به درستی رسیدگی شود.

وزرای شرکت کننده از همه تلاش‌های دیپلماتیک برای تسهیل حل و فصل سیاسی در مسائل افغانستان حمایت کرده و به صورت عملی از ایفای نقش مثبت سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای و نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان و رایزنی‌های فرمت مسکو در این زمینه حمایت کردند.

وزیران آمادگی خود را برای ادامه حمایت از صلح و بازسازی در افغانستان، انجام مبادلات اقتصادی و تجاری و همچنین سرمایه گذاری با همکاری کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی در افغانستان ابراز کردند.

مقامات حاضر از جامعه جهانی خواستند به ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه داده و به این کشور کمک کند تا ظرفیت خود را برای توسعه پایدار و خود محور تقویت کند.

وزرای شرکت کننده از پذیرایی از میلیون‌ها افغانستانی از کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان قدردانی کرده و از جامعه بین‌المللی خواستند تا حمایت و کمک‌های لازم را به این کشورها ارائه کنند.

مقامات ایران، روسیه، چین و پاکستان همچنین تصمیم گرفتند هماهنگی در سطوح مختلف در مورد افغانستان را تقویت کنند.

انتهای پیام/