آیا رمزارزها برای محافظت در برابر تورم مناسب هستند؟

صافی نیوز / رمزارزها می‌توانند به عنوان محافظ در برابر تورم عمل کنند؛ اما این امر زمانی رخ می‌دهد که ثبات بنیادی خود را ایجاد کنند و به پذیرش گسترده دست یابند.

به گزارش صافیبه نقل از تجارت نیوز، در تئوری، بیت کوین (BTC) باید به عنوان یک محافظ در برابر تورم عمل کند. دسترسی به آن آسان است، عرضه آن قابل پیش بینی‌ست و بانک های مرکزی نمی‌توانند خودسرانه آن را دستکاری کنند. با این حال، سرمایه گذاران با آن اینگونه‌مواجه نمی‌شوند. در عوض، بازار رمزارزها بازتاب بازار سهام است. چرا اینطور است؟ باید به این بپردازیم که چه چیزی مانع از عمل کردن ارزهای دیجیتال به عنوان پوششی در برابر تورم می شود و چه اتفاقی می‌بایست بیفتد تا آن‌ها در آینده به عنوان یک کنترل کننده‌تورم به‌حساب بیایند.

رمزارزها می توانند یک محافظ در برابر تورم باشند، اما مشکلاتی وجود دارد

رمزارزها با توجه به فقدان یک بانک مرکزی راه حل منحصر به فردی را ارائه می دهند. به نقل از  کوین‌تلگراف شما نمی‌توانید اعتماد خود را به چیزی که وجود ندارد از دست بدهید. عرضه آن محدود است، بنابراین به طور طبیعی ارزش آن افزایش می‌یابد. افرادی که از یک بلاکچین با پروتکل‌های اثبات سهام استفاده می‌کنند، می‌توانند در هر زمان به وجوه خود دسترسی داشته باشند. در حالی که به طور مداوم در موجودی فعلی خود پاداش دریافت می‌کنند. این بدان معنی است که ارزش واقعی درصد بازده سالانه از طریق مکانیزم توزیع پاداش و خزانه داری آن به فعالیت اقتصادی در زنجیره گره خورده است. به نظر می‌رسد که این ویژگی‌ها علت تورم را در سیستم‌های پولی سنتی برطرف می‌کنند؛ اما برخی موانع همچنان پابرجا هستند.

برای شروع، باید دلایلی را بررسی کنیم که چرا مردم روی رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند و آن را نگه می‌دارند. اکثر دارندگان ارزهای دیجیتال پتانسیل آینده این فناوری ها را درک می‌کنند. تمرکززدایی توسط بیت‌کوین به‌وجود آمده‌است، اما هزینه‌های انرژی بسیار بالای آن برطرف نشده‌است و اکثر نیروهای ماینینگ هنوز در ده‌ها استخر استخراج جمع شده‌اند. اتریوم مشکلات مشابهی در مصرف انرژی و تمرکز استخر استخراج دارد. اتریوم همچنین یک مشکل امنیتی دارد؛ بیش از ۱٫۲ میلیارد دلار در سال جاری در بلاکچین آن به سرقت رفته است.

همچنین موضوع صرافی های غیرمتمرکز یا DEX‌ها وجود دارد که در حال حاضر به اندازه صرافی‌های متمرکز برای استفاده مناسب نیستند. DEX با بالاترین حجم تراکنش، Uniswap، قیمت گذاری ناکارآمدی را در مقایسه با یک صرافی متمرکز ارائه می دهد. یک معامله ساده ۱ میلیون دلاری در تتر (USDT) برای کوین USD (USDC) بیش از ۳۰۰۰۰ دلار بیشتر از زمانی که در یک صرافی متمرکز انجام می شود هزینه بر می‌دارد.

این مشکلات فنی راه حل دارد

البته این مسائل در حال رسیدگی است. چندین بلاکچین نسل سوم در حال مقابله با مصرف انرژی و تمرکززدایی هستند. حریم خصوصی در حال بهبود است. دارندگان کریپتو شروع به پذیرفتن این موضوع کرده‌اند که کیف پول‌های آن‌ها همیشه کاملاً قابل ردیابی خواهد بود، که برای کاربران جدیدی که قبلاً در مورد شفافیت بلاکچین مردد بودند، فریبنده‌است. پروژه‌هایی که به دنبال ادغام سخت‌گیری ریاضی مالی سنتی با ویژگی‌های بومی ارزهای دیجیتال هستند، با مشکل ناکارآمدی DEX مقابله می‌کنند.

تورم ناشی از عدم اعتماد است؛ چیزی که کریپتو هنوز به آن نیاز دارد

تورم صرفاً به دلیل چاپ پول بیشتر ایجاد نمی‌شود، به این معنی که وجود یک دارایی به طور خودکار باعث کاهش ارزش آن نمی شود. بین سپتامبر ۲۰۰۸ و نوامبر ۲۰۰۸، میلیاردها دلار درگردش آمریکا سه برابر شد، اما تورم کاهش یافت.

نرخ تورم جهانی از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۷ در مقایسه با سال قبل 

تورم ارتباط بیشتری با بی‌اعتمادی عمومی به‌سیستم پولی مرکزی دارد. این عدم اعتماد، همراه با افزایش قیمت شرکت‌ها (تحولات ناشی از بسته‌های حمایتی فراگیر و اختلالات زنجیره تامین قابل توجه که تا حدی با جنگ در اوکراین تسریع شد) ما را در بحران کنونی قرار داده‌است.

چاپ کلان پول در سال ۲۰۲۱ باعث تورم نشد، اما آن را بزرگتر کرد. عرضه‌وجوه به‌تنهایی، یک موضوع بیش از حد قابل توجه‌برای یک ارز ذخیره‌شده از ارزش نیست. آنچه ذخیره می‌شود لزوماً بخشی از عرضه‌در گردش نیست. به‌عنوان مثال، طلا در حجم زیاد به شکل جواهرات، شمش و غیره وجود دارد، اما در حجم بسیار کمتری در بازار کالا وجود دارد. بازاری از تمام طلاهای استخراج شده‌روی زمین را در نظر بگیرد، قیمت کاملاً متفاوتی خواهد داشت. چون این جواهرات و شمش اصلا در بازار معامله نمی‌شود، تاثیری بر منحنی عرضه‌و تقاضا ندارد. همین امر در مورد ارز نیز صدق می‌کند.

تورم نتیجه از دست دادن اعتماد است که یک دارایی قادر است ارزش خود را در یک دوره زمانی طولانی حفظ کند. بیشتر کالاها در این دنیا محدود هستند، بنابراین هر طرفی که از افزایش عرضه آگاه‌است اما از سیاست پولی مطمئن نیست، به‌طور خودکار آن را در قیمت‌های خود لحاظ می‌کند.

رمزارزها یک محافظ در برابر تورم به حساب می‌آیند، اما در شرایط فعلی نه!

رمزارزها به عنوان یک کنترل کننده تورم در زمان نوسانات بالا و عدم اطمینان بازار شکست می‌خورند. گفته‌می‌شود، آن‌ها معمولاً در محیط‌های رشد ثابت که در آن به راحتی از بازار بهتر عمل می‌کنند.

هر چه جامعه کریپتو مسئولیت پذیرتر و کوشاتر شود، هر پروتکل سود بیشتری خواهد برد و کریپتو به یک محافظ واقعی در برابر تورم تبدیل خواهد شد. از آنجایی که ارزهای دیجیتال در حال حاضر از الگوهای رشد سهام پیروی می‌کنند، در دوره‌های رشد پایدار به عنوان یک کنترل کننده خوب در برابر تورم عمل می‌کنند، اما در زمان بحران مالی شکست می‌خورند. با تکامل ارزهای دیجیتال، در طول این رکودها نیز به یک سنگر موثر تبدیل خواهند شد.

این روزها، لازم است هنگام سرمایه‌گذاری در رمزارزها و آشفتگی بازار، احتیاط کنیم.  استفاده از کریپتو به‌عنوان تنها ابزار برای حمایت از سرمایه‌گذاری در برابر تورم غیرعاقلانه است. اما با ادامه بلوغ پروتکل‌های بلاکچین، این موضوع تغییر خواهد کرد و شاهد افزایش پذیرش و ثبات ارزهای دیجیتال به‌عنوان کنترل کننده تورم خواهیم بود.

انتهای پیام/