آیا نصف کردن دارو مفید است؟

دارو ارزان نیست، بنابراین می توان درک کرد که چرا مردم فکر می کنند نصف کردن قرص ها می تواند مفید واقع شود. شاید پزشک شما دوز دارو را کاهش دهد و شما نمی خواهید نسخه جدیدی از آن را بخرید، در حالی که هنوز مقدار کمی از تجویز قبلی استفاده شده است و تصمیم […]

دارو ارزان نیست، بنابراین می توان درک کرد که چرا مردم فکر می کنند نصف کردن قرص ها می تواند مفید واقع شود.

شاید پزشک شما دوز دارو را کاهش دهد و شما نمی خواهید نسخه جدیدی از آن را بخرید، در حالی که هنوز مقدار کمی از تجویز قبلی استفاده شده است و تصمیم بگیرید که دارو را نصف کنید. یا شاید پزشک شما دوزهای بالاتریی را که شما قبلا خریده اید تجویز کند و شما تمایل نداشته باشید دارو با دوز بالا را خریداری کنید و به این فکر می کنید که با مصرف ۲ دو برابر یا ۱ و نیم برابر دارو به توصیه پزشکتان عمل کرده اید، توجه کنید که این کارها یک عمل نامناسب هست و می تواند صدمات جبران ناپذیری را برایتن بوجود بیاورد.

تمام  قرص ها نباید نصف شوند.

به عنوان یک قاعده کلی، فرمول های ویژه ای مانند انتشار گسترده، فرمولاسیون آزاد شده وجود دارد، که برخی از داروها را هرگز نباید نصف کرد. (اگر چه چند استثنا وجود دارد).

داروهایی که برای بیماری های مزمن مانند فشار خون و دیابت تجویز شده است نباید نصف شود.

یک نمونه از داروها که هرگز نباید نصف شود، آسپرین است. آسپیرین “منظم” می تواند معده شما را تحریک و یا زخم یا ریفلاکس اسید را تشدید کند. به همین علت، برخی از آسپرین ها با پوشش ویژه ای تشکیل شده است که کمک می کند تا آسپرین به معده ختم شود. نصف کردن آسپرین این پوشش ویژه، را از بین برده و مانع محافظت دارو از تحریک و زخم می شود.

بعضی  داروهایی که به خوبی نصف می شوند.

برخی از داروها دارای شیارهایی در مرکز قرص هستند. شیار یک “خط مرکزی” است که به شما کمک می کند که دارو را راحت تر نصف کنید، به صورتی که باید آن را به طور مساوی تقسیم کنید، شما با مصرف هر نصف دارو مقداری از دوز دارو را دریافت می کنید.

برخی از افراد ممکن است وسوسه شوند و تصمیم بگیرند که دارو را با چاقو یا شیء تیز و برنده یا شیوه های ناشناس (خرد کردن) نصف کنند البته برخی از افراد این کار را با دستان خالی انجام می دهند، ما شما را برای جلوگیری از هدر رفت دارو و جابجایی در دوز مصرف آن به خرید تقسیم کننده قرص ترغیب می کنیم، چرا که این تقسیم کننده ها شما را از سردرگمی نجات می دهند.

برخی از داروسازان توصیه می کنند که قرص ها را قبل از مصرف نصف کنید تا رطوبت مورد نیاز برای همه سطوح یکسان پخش شود، اگرچه این روش قطعا یک نکته عالی و قابل توجه  است، اما متاسفانه شاید وقت آن را نداشته باشیم یا اصلا فراموش کنیم، فراموش نکنید که می توانید قرص را قبل از اینکه از درب بیرون بیاورید تقسیم کنید.

همیشه  اطمینان حاصل کنید که داروها را در محیطی سرد و دور از نور و رطوبت نگهداری می کنید.

قبل از نصف کردن داروها، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. راهنمایی های بالا یک راهنمای کلی است، اما پزشک یا داروساز می تواند به شما در پیدا کردن راه حل ایده آل و مناسب کمک کند.

انتهای مطلب/