آیا واکسن آنفلوانزا مرگبار است؟

صافی نیوز / دانشمندان انگلیسی به نگرانی‌ها درباره مرگبار بودن واکسن آنفلوانزا پاسخ دادند.

به نقل از نشریه انگلیسی اکسپرس، همزمانی همه گیری مرگبار ویروس کرونا در جهان با آغاز فصل شیوع ویروس آنفلوانزا به یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی کشور‌ها تبدیل شده است. برای مثال تنها در آمریکا از سال ۲۰۱۰ تاکنون به طور متوسط سالانه ۴۵ میلیون نفر به ویروس آنفلوانزا مبتلا شده اند که از این میان، سالانه ۱۴۰ تا ۸۱۰ هزار نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان بستری می‌شوند و به طور معمول بین ۱۲ تا ۶۱ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. حال تصور اینکه تداخل همه گیری کووید ۱۹ و ویروس آنفلوانزا چه فاجعه‌ای را می‌تواند رقم بزند به نگرانی بزرگ مقامات بهداشتی کشور‌ها تبدیل شده است.

از همین رو، سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای از مردم خواسته است در سال جاری میلادی حتماً واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند. از آنجا که علائم ابتلا به کووید ۱۹ و آنفلوانزا بسیار به یکدیگر شبیه هستند، واکسیناسیون در برابر آنفلوانزا می‌تواند میزان بار بیماری و فشار به کادر درمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال، تزریق این واکسن می‌تواند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد.
براساس اعلام مقامات بهداشتی انگلیس، در سال گذشته میلادی بیش از ۱۵ میلیون نفر واکسن آنفلوانزا را دریافت کرده اند و در سال جاری احتمالاً این میزان افزایش خواهد یافت. این کشور در حال واکسیناسیون عمومی رایگان افراد بالای ۵۰ سال در مقابل آنفلوانزا است.

انتهای خبر/