سردار تنگسیری خبر داد:

اجرای طرح «بسیج دریایی» با ۵۱ ناوگروه

صافی نیوز - فرمانده نیروی دریایی سپاه از اجرای طرح «بسیج دریایی» و سازماندهی حدود ۵۱ ناوگروه با مشارکت ساحل نشینان مکران و خلیج فارس خبر داد.

به گزارش صافی به نقل از صداوسیما، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، اظهارداشت: هر ناوگروه متشکل از ۵۰ فروند شناور است که آن را سازماندهی کردیم و تا پایان امسال ۱۷ هزار شناور دیگر اعم از قایق، لنج و کشتی‌های صنعتی دیگر نیز سازماندهی می‌کنیم که این نیروی بسیار قابل توجهی است و می‌تواند پایه اقدامات بعدی ما باشد.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله نخست این طرح، باید ساحل نشینان را برای دفاع از کشورمان سازماندهی و آماده کنیم، افزود: در طرح بسیج دریایی حدود ۳۲ موج شکن را در طول خلیج فارس ساخته ایم. در دوره مدیریت سردار فدوی فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه ایجاد ۲۰۰ موج شکن در برنامه بود که همچنان در دستور کار است و ۵۰ موج شکن دیگر را نیز ایجاد می‌کنیم که در اختیار بسیج دریایی قرار می‌گیرد.

دریادار تنگسیری با اشاره به بهره مندی کشورمان از ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر ساحل در دریای عمان و خلیج فارس بر استفاده از این سواحل برای صید ماهی و اعمال امنیت مرزی تاکید کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، همچنین از طرح این نیرو برای مسکونی سازی جزایر کشورمان در خلیج فارس خبر داد و افزود: براساس این طرح در جزایری که غیر از نظامیان کسی سکونت ندارد با ساخت مسکن و اشتغال زایی در چارچوب طرح بسیج دریایی، مردم را مستقر می‌کنیم و امنیت مردمی را در این مناطق حاکم خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا دایره عملیات نیروی دریایی سپاه غیر از خلیج فارس و دریای عمان گسترش خواهد یافت؟ تاکید کرد: همان طور که فرمانده کل قوا فرمودند نیروی دریایی، نیرویی راهبردی است یعنی هیچ گونه مانعی برای وسعت دادن حضورمان در دریا وجود ندارد و هر میزان حضورمان را عمق و وسعت دهیم سیادت دریایی ما افزایش می‌یابد.

سردار تنگسیری افزود: براین اساس می‌توانیم در آب‌های فراتر از سواحل خودمان نیز حضور یابیم و طبق قانون تا ۱۲ مایلی هر کشوری جزء آب‌های بین المللی است و می‌توانیم حضور داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه نیروی دریایی سپاه برای همکاری با متحدان مان در منطقه، گفت: ما امسال رزمایش مشترکی را با عمان با محتوای امداد و نجات اجرا کردیم و علاوه بر نیروهای سپاه پاسداران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیز نیروهای دریایی عمان در آن مشارکت داشتند.

سردار تنگسیری افزود: در رزمایش‌های دیگر در منطقه نیز از کشور دوست و برادر، قطر دعوت کردیم و با عراق نیز ارتباط خوبی در این زمینه داریم و همواره آغوش ایران به روی کشورهای منطقه باز است و می‌توانیم امنیت منطقه را برقرار کنیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: در سفری که به قطر داشتم در مصاحبه با خبرنگار روزنامه آلمانی تصریح کردم که می‌توانیم امنیت پایدار و باثبات را با کمک کشورهای منطقه در خلیج فارس برقرار کنیم و حضور نیروهای بیگانه در این منطقه مفهومی ندارد.

وی افزود: امسال با مشارکت عراق و عمان رزمایش مشترکی را در برنامه داریم و به قطر هم پیام دادیم که با آنان نیز می‌توانیم رزمایش مشترک برگزار کنیم.

دریادار تنگسیری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص پیشنهاد رییس جمهور فرانسه برای مذاکره صریح با ایران درباره حضور منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک کشورمان، تاکید کرد: ما اجازه نخواهیم داد که توان دفاعی کشورمان تضعیف شود، موشک‌ها بخشی از امکانات دفاعی و خط قرمز ماست که روزبه روز آن را توسعه می‌دهیم.

انتهای خبر/