اختصاصی / روز دوم جشنواره فیلم فجر با نگاهی ویژه

صافی نیوز / مطلبی اختصاصی درباره روز دوم جشنواره فیلم فجر

مسعود امین ناجی – نگاهی ویژه به فیلم های اکران شده روز دوم جشنواره فیلم فجر را در مطلب زیر ارائه می دهیم.

آه سرد

ناهید عزیزی صدیق کارگردان فیلم سینمایی «آه سرد» درباره رقابت با دیگر کارگردانان مردِ این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: «آه سرد» سومین فیلمی بود که در سالن مطبوعات و رسانه به نمایش درآمد و تاکنون نتوانسته‌ ام فیلم‌های دیگر را ببینم درنتیجه نمی‌توانم فیلم خودمان را با دیگر فیلم‌های جشنواره فیلم مقایسه کنم. جدا از این مسئله، درباره حضور خانم‌ها در رویدادی همچون جشنواره فیلم فجر باید بگویم که همچنان ما فیلمسازان زن در اقلیت هستیم و امیدوار هستم که هرسال به این حضور اضافه شود.و در پاسخ به این پرسش که بعد از برگزاری نشست خبری مخاطبان چه دیدگاهی درباره فیلم «آه سرد» داشتند، توضیح داد: به هر حال بلافاصله پس از نمایش فیلم، نشست پرسش و پاسخ تشکیل شد و در همین مدت زمان کم، به نظر‌های مخاطبان توجه کردم و اکثر آن‌ها دیدگاه مثبتی داشتند. البته ممکن است همیشه صحبت درباره فیلم‌ها با نوعی خویشتن‌داری و رودروایسی به ما باشد اما در کل فکر می‌کنم که ببینندگان «آه سرد» از آن رضایت داشتند و منتظر نظرات مردم در روزهای آتی و پخش در اکران‌های مردمی هستم.

فیلم دوم جشنواره

جنگل پرتغال

حواشی این فیلم زیاد بود نه کارگردان آن حضور داشت و نه عوامل این فیلم فقط توانستیم گپ و گفت کوتاهی با آقای صدر عاملی عزیز راجع به فیلم و دلیل کار کردن به عنوان تهیه کننده با کارگردانان جوان را بپرسم که جواب من را اینگونه دادند رسول صدرعاملی تهیه کننده و تنها نماینده حاظر فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» با حضور در جشنواره فیلم فجر از دلیل حمایت از فیلمسازان جوان و ساخت جدیدترین اثرش گفت من به شخصه خودم پیگیر این افراد هستم.و زمانی که دبیر جشنواره فیلم کوتاه حسنات اصفهان در سال‌های گذشته بودم، فیلم‌هایی که از نقاط مختلف ایران می‌فرستادند را بررسی می‌کردیم و برای من اینکه چه کارگردانی بهتر است و چه کسی فیلمساز خوبی است و می‌تواند آینده سینمای ایران باشد، مهم بود.او در ادامه افزود: من در حد توانم و تا جایی که ممکن است استعدادهای نسل جوان سینما را شناسایی می‌کنم و با آنان کار می‌کنم. با آرمان خوانساریان- کارگردان فیلم «جنگل پرتقال» هم در جشنواره حسنات اصفهان آشنا شدم که فیلمش در آن جشنواره جایزه گرفت.این فیلمساز پیشکسوت سینما در ادامه این بحث اضافه کرد: زمانی که در بنیاد سینمایی فارابی عضو گروه باشگاه فیلم اولی‌ها بودم، آثار و سابقه فیلمسازانی که آثارشان را ارسال می‌کردند بررسی کردیم، نزدیک ۶۰۰ نفر شرکت کردند که حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر که بهترین بودند انتخاب شدند. به هر حال نسل آینده سینمای ایران این افراد هستند و ما باید تلاش کنیم سینما را به آنان بسپاریم.

فیلم سوم

یادگار جنوب

در ابتدای این نشست خبری مجتبی رشوند تهیه‌کننده فیلم ضمن ابراز همدردی با مردم خوی گفت: آنچه دیدید زحمات همه گروه است. ظاهرا در برج میلاد اکران همزمان بوده و از اینکه آنجا نیستیم عذرخواهی می‌کنم.حسین دوماری کارگردان درباره توجه به مخاطب گفت: یکی از ملاک‌های اصلی ما درنظر گرفتن مخاطب بوده و همیشه سعی کردیم بتوانیم مخاطب را جذب کنیم چون سینما بدون مخاطب لنگ‌ میزند.البته در این فیلم می‌خواستیم علاوه بر حفظ مخاطب، فیلم متفاوتی را در سینمای ایران بسازیم و قدمی در این راستا برداریم.‌پدرام پور امیری درباره پیچیدگی فیلم نامه توضیح داد: بعد از چندبار بازنویسی فیلمنامه، همان چیزی که روی کاغذ بود را آوردیم و در میز تدوین چیزی تغییر نکرده است.دوماری نیز در پاسخ به همین سوال ادامه داد: روایت غیرخطی داشتیم و می‌خواستیم از مضمون به ساختار برسیم. وقتی مضمون این است که در گذشته ماندن باعث بازماندن از آینده می‌شود، نباید در یک ساختار خطی روایت شود و به همین دلیل سراغ ساختار غیرخطی رفتیم. دقت داشته باشید ساختار غیر خطی هیچ مدل و الگویی ندارد.

انتهای پیام/