اختصاصی / روز سوم جشنواره فیلم فجر با نگاهی ویژه

صافی نیوز / مطلبی اختصاصی درباره روز سوم جشنواره فیلم فجر

مسعود امین ناجی – نگاهی ویژه به فیلم های اکران شده روز سوم جشنواره فیلم فجر را در مطلب زیر ارائه می دهیم.

فیلم «پرونده باز است»

آقای قائم مقامی تهیه کننده فیلم در ابتدای جلسه گفتند : دوست داشتم اقای پوراحمد حضور داشتند حتی امروز هم با ایشان صحبت کردند که تشریف بیاوردند و نیامدند. به هر حال ایشان از پیشکسوت سینماست و حق به گردن سینما دارند. و من دیدم تمایل ندارند دیگر اصراری نکردم برای حضور ایشان تهیه‌کننده  فیلم در پاسخ به این پرسش که فیلم «پرونده باز است» مملو از نکات اخلاقی به شکل بیانیه وار است، و فکر نمی‌کنید دوره این فیلم‌ها در این سال‌ها تمام شده،گفت: این قصه به لحاظ زمانی در سال ۱۳۹۰ روایت می‌شود. شاید نظر شما این است که دوره‌ این فیلم‌های اخلاقی گذشته است اما نظر ما اینگونه نیست. این فیلم ترکیبی از واقعیت و خیال نویسنده است. که در کل اگر بخواهم بگویم ۵۰ درصد براساس واقعیت بوده است.

فیلم سرهنگ ثریا

و اما کارگردان این فیلم سرکار خانم لیلی عاج درباره دلیل انتخاب سوژه فیلم گفت: سال ۹۹ از طرف مرکز هنرهای نمایشی برای چاپ کتاب دعوت شده بودم. بچه گیلان غرب هستم و پدر بزرگم عضو گروه مرصاد بود به همین دلیل از کودکی می خواستم آن را بنویسم. همان طور که درباره سازمان مجاهدین جستجو می کردم، مادری کنار سیم خوار دارها دیدم که بسیار تاثیر گذار بود. کم کم مراحل تحقیق را انجام دادم و با ثریا عبداللهی نازنین که یکی از مادرها بود، آشنا شدم و فیلم «سرهنگ ثریا» شکل گرفت.وی ادامه داد: مادر، انتظار و فرزند سه کلید واژه فرا جهانی هستند و برای همه جهان این فیلم می‌تواند نمایش داده شود.و اما شعبانی تهیه‌کننده فیلم در ادامه نشست عنوان کرد: زمانی که این فیلم را می‌خواستیم تولید کنیم، می‌دانستیم که این اتفاق می‌تواند در هر جای دنیای به وجود آید. سوژه این فیلم، موضوع بین‌المللی است و فارغ از هرچیزی می‌تواند در هر جای این کره خاکی اتفاق بیفتند.عاج در پاسخ به این سوال که از مستند فیلم ناتمام برای «دخترم سمیه» الهام گرفتید؟ گفت: من هر آن چیزی که فکر کنید درباره پدر و مادران در کمپ آزادی بوده را دیدم

فیلم عطر آلود

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «عطر آلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری و با حضور مصطفی زمانی بازیگر امشب چهاردهم بهمن با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شده هادی مقدم دوست در ابتدا گفت: این فیلم برای من یک تجربه جدید از حیث سینما، مضمون و شکل و داستانی که باید آن را می ساختم، بود.وی درباره حال درونی آدم‌ها در فیلم‌هایش بیان کرد: نمایش حال درونی آدم‌ها و تغییرات غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است، یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. به نظرم موضوع تغییر مسأله آدم هاست و دوست دارند این حال درونی و تغییر درونی را هم ببینند.یوسف منصوری تهیه‌کننده در ادامه درباره شروع کار اظهار کرد: شکل‌گیری کار به یک سال پیش برمی گردد که من و نویسنده با هم گفتگویی های داشتیم و هادی مقدم دوست گزینه ما برای کارگردانی بود.وی افزود: سینمای هادی مقدم دوست ویژگی‌های خود را دارد که اهالی سینما و هنر آن را می‌شناسند. سینمای او انسانی، اخلاقی و درست با نگاهی امیدوار به زندگی است که هم در زیست شخصی و هم در زیست هنری می‌تواند روحیه او را ببینید.

انتهای پیام/