اختصاصی / روز چهارم جشنواره فیلم فجر با نگاهی ویژه

صافی نیوز / مطلبی اختصاصی درباره روز چهارم جشنواره فیلم فجر

مسعود امین ناجی – نگاهی ویژه به فیلم های اکران شده روز چهارم جشنواره فیلم فجر را در مطلب زیر ارائه می دهیم.

فیلم چرا گریه نمیکنی

جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور سیدرضا محقق تهیه کننده فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» برگزار شد.چراغ نشست‌های رسانه‌ای روز چهارم این دوره جشنواره با فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی؟» روشن شد. در این نشست که با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد، تهیه کننده فیلم سیدرضا محقق حضور داشت و پاسخگوی اهالی رسانه شد.سید رضا محقق تهیه کننده این فیلم سینمایی در ابتدای این نشست گفت: به نام خدای تنها، میلاد با سعادت علی )(ع) و روز مرد رو تبریک میگم. ابراز همدردی خودم راضی با مردم خوی اعلام می‌کنم و امیدوارم بتوانیم در روزهای سختی زمستان کمک‌ کنیم که مردم این منطقه در شرایط سخت نباشند. در ارتباط با شرایط ساخت این فیلم سینمایی گفت: مشغول تهیه فیلم «شهر خاموش» بودم که باران کوثری پیشنهاد ساخت این فیلم را داد؛ با کارگردان قرار گذاشتیم و قرار شد فکر کنم. این که وارد جهان فردی شویم، سخت است اما قصه برایم جذابیت داشت، پس عزم خودم را برای تولید این فیلم جزم کردم.این تهیه کننده سینمای در پاسخ به این سوال که اسم فیلم داستان آن را اسپویل نمی کند؟ گفت: باید یکسری از سؤالات از کارگران پرسیده شود. پیشنهاد دادم که اسم فیلم عوض شود ولی او خواست همین اسم باشد و من چون دست کارگردان را بار می‌گذارم و می‌گویم انچه دوست داری را انجام بده، نظر ایشان را پذیرفتم.محقق درباره عدم حضور کارگردان در سالن نشست با توجه به اینکه در پردیس ملت حاضر بود، عنوان کرد: من نمی‌توانم برای آقای معتمدی تکلیف تعین کنم که بیاید یا نیاید. تهیه کننده صاحب اثر است و تصمیم می‌گیرد کاری در جایی باشد یا نباشد و من تصمیم گرفتم که باشد. این نگاه که تا اینجا می آیند و به داخل سالم نمی‌آیند، پاسخگو خودشان هستند. امروز روز میلاد امام علی علیه السلام است که می‌گوید پای حرفت بایست اگر حق باشد و من‌ پای حرف و کارم هستم. صاحبان سینما مردم است در نتیجه نمی‌شود، آن را تحریم کرد. قبلا بحث کاسبان تحریک بود که امروز به ادبیات هنر رخنه کرده است. در تونس و قاهره اگر اتفاقی افتاد سینما تعطیل شد؟ در کجای دنیای آزاد اندیشی می‌شود کسی را مجبور کرد که کاری را بکن یا نکن؟!

فیلم بچه زرنگ

انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» در چهارمین روز از جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور عوامل این اثر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.حامد جعفری تهیه کننده این اثر سینمایی در ابتدای نشست میلاد امام علی (ع) را تبریک گفت و با مردم زلزله زده خوی همدردی کرد و گفت: پروژه انیمیشنی است که در قالب برنامه بلند مدت ساخته شده است. به این نقطه رسیدیم که هر سال برنامه ای برای کودک و نوجوان داشته باشیم. ایده پردازی این اثر ۸ ماه طول کشیده و به دلیل شیوع کرونا وقفه ای داشته و امروز نسخه اولیه به نمایش گذاشته شده است.وی در ادامه افزود: این پروژه مشترک کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان و پویا است و امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند تا کانون دوباره پاتوق کودکان باشد. این جمعی که کار را انجام دادند گروه جوانانی هستند که تمام تلاش خود را کردند و ما به نمایندگی از همه عوامل در این نشست حضور داریم و از همه آنان قدردانی می کنم.تهیه کننده «بچه زرنگ» با اشاره به اینکه تمایز مهمی بین این انیمیشن سینمایی با دیگر گونه های سینمایی وجود دارد،گفت: مولف در انیمیشن، کمپانی است و کاربه صورت جمعی شکل می گیرد. در این پروژه تقریبا ۲۵۰ نفر فعالیت داشتند و از اوایل سال ۹۷ کار تولید آن شروع شد. وقفه ای در اوایل سال ۹۷ داشتیم و دوباره کار را بعد از کرونا از سرگرفتیم

فیلم هوک

ریگی کارگردان «هوک» در ابتدای این نشست گفت: همیشه فریادم این بود سیستان و بلوچستان در فیلم‌ها به درستی نشان داده نشده و دوربین زاویه درستی نسبت به آنجا نداشته است. پس وظیفه خود دانستم که درباره این خطه فیلم بسازم. در اولین گام «لیپار» را ساختم. معمولا دوستان که با فیلم اول وارد سینما می‌شوند، با یک فیلم پرتنش ورود پیدا می‌کنند تا دیده شوند.وی درباره ساخت اثرش بیان کرد: سیستان و بلوچستان مهد بومی این ورزش است و اولین مدال طلای دنیا را دانیال شهبخش از این استان بدست آورده است. به همین دلیل ابتدا تردید داشتم که فیلم ورزشی و بومی بسازم یا خیر. من سه سال به ساخت «هوک» فکر می‌کردم.محسن آشتیانی‌پور بازیگر فیلم «هوک» درباره نقش خود عنوان کرد: از کودکی در کنار پدر تجربه پشت دوربین را داشتم اما در عین حال کار با حسین ریگی برایم بسیار ارزشمند بود. کاراکتری من آن را ایفا کردم، چالش بزرگی برایم بود به همین دلیل درباره آن بسیار با کارگردان صحبت کردم.

انتهای پیام/