رئیس جمهور در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی:

اختلاف جهان اسلام با آمریکا بر سر آزادی و بندگی است

صافی - رئیس جمهور منطق اسلام را آزادی جوامع انسانی دانست و با تاکید بر اینکه «پیامبر اسلام(ص) مسیر نور و هدایت را برای جهانیان به ارمغان آورد»، اظهارداشت: عزت مسلمانان در جهان، در گرو به رسمیت شناخته شدن آزادی مورد نظر پیامبر است و آنچه امروز آمریکا از منطقه می خواهد، بردگی است.

رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه وحدت دنیای اسلام یک موضوع تاکتیکی و مقطعی نیست، بلکه یک امر راهبردی است، اظهار داشت: با شعار نمی‌توان به وحدت و اتحاد رسید و دشمن از شعار و وحدت هراسی ندارد بلکه باید در واقعیت و عمل متحد شویم و امروز راهی جز اتحاد و یگانگی وجود ندارد و بی‌تردید اگر متحد شوید در برابر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به پیروزی خواهید رسید.

روحانی اولین گام در اتحاد را به رسمیت شناختن یکدیگر و رسمیت داشتن تمام مذاهب اسلامی دانست و گفت: همه باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم و چنین نباشد که شیعه در درون دل خود، حنفی و شافعی را به رسمیت نشناسد و یک حنفی مذهب شیعه را و شافعی، حنفی را به رسمیت نشناسد و لازم نیست پیروان مذاهب اسلامی به دنبال جذب سایر پیروان مذاهب اسلامی به مذهب خود باشد. باید همدیگر را برادر بدانیم و برای همدیگر و نسبت به یکدیگر ولایت قایل باشیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: با زبان به رسمیت شناختن و در دل برادر نبودن، ما را به جایی نمی‌رساند و اگر فرد شیعه چنانچه در افغانستان و پاکستان جمعی کشته شدند، اگر به دنبال آن باشد که افراد کشته شده چه مذهبی داشتند، مشخص است که در مسیر وحدت، حرکت نمی‌کنیم. هیچ تفاوتی نباید بین شیعه و سنی قایل باشیم و حتی اگر خون یک بی‌گناه به ناحق ریخته شود، باید در برابر آن متأثر و در مقابل آن بایستیم.

روحانی با تأکید بر اینکه نباید مذهب جای دین را تنگ کند، تصریح کرد: به نام شیعه و سنی، نمی‌توان به دنبال تصرف مناطق اسلامی بود. باید توجه داشت که مذهب ذیل دین تعریف می‌شود و مذهب سرچشمه نیست، بلکه جویبار است و چشمه اسلام است و نمی‌شود به نام جویبار، چشمه را خشک کرد که اگر خشک شود، بدون تردید نهر هم خشک می‌شود.

رئیس جمهور گفت: باید جایگاه اسلام را فراخ و گسترده بدانیم و نباید به سایر مذاهب اسلامی اهانت کرد و باید حد و مرز دین و مذهب را بشناسیم.

روحانی با بیان اینکه مستکبران نمی‌خواهند مسلمانان، موحد و متحد باشند، اظهار داشت: ما مسلمانان اذعان داریم که هیچ معبودی جز خدای متعال نداشته و در برابر هیچ‌کس تسلیم نمی‌شویم و توحید، معاد، نبوت و پیامبر(ص)، اساس دین اسلام است و اگر چه بین مذاهب اسلامی، اختلاف‌نظر وجود دارد، اما اشتراکات فراوانی داریم که باید روی این اشتراکات پافشاری کرده و جوانان را روی مشترکات دینی خود سوق دهیم و این مسیری است که دشمن نمی‌خواهد ما در آن قرار بگیریم.

رئیس جمهور گفت: حتی اگر دشمن خارجی هم وجود نداشت باز هم وظیفه داشتیم که روی برادری، وحدت و اخوت تأکید کنیم، گفت: وحدت دنیای اسلام یک موضوع تاکتیکی و مقطعی نیست و چنین نیست که چون امروز گرفتار هستیم و یک غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود دارد، باید متحد شویم، حتی اگر رژیم صهیونیستی و آمریکا هم وجود نداشت باز هم بایستی با یکدیگر اتحاد و همبستگی داشتیم.

روحانی افزود: اتحاد یک امر راهبردی است و برای منافع مادی نیست، اتحاد برای این نیست که مردم فلسطین به خانه خود بازگردند، حتی اگر فلسطینیان به خانه خود بازگردند و جنگ یمن نیز تمام شود، باز هم بایستی با یکدیگر متحد باشیم و اتحاد، وظیفه و اساس دین اسلام است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر مسلمانان به پیام رسول‌الله(ص) گوش فرا دهند و لبیک یا رسول‌الله را با گوش جان بشنوند و با زبان دل فریاد بزنند و در کنار پیامبر(ص) قرار بگیرند، سعادت دنیا و آخرت را به دست خواهند آورد و در این صورت قدرت استقامت مسلمانان بیش از سلاح دشمنان خواهد بود.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز رژیم صهیونیستی ظلم و جنایت بزرگی به مردم فلسطین روا می‌دارد و آمریکا آنگاه که سفارتخانه خود را به قدس شریف منتقل کرد ، بیش از همیشه، ظلم خود را نسبت به مسلمانان آشکار کرده است. اینان تصور می‌کنند، با یک تابلو و تغییر ساختمان می‌توانند قدس شریف را از مسلمانان، فلسطین عزیز و جهان اسلام بگیرند. بی‌تردید چنین تصوری اشتباه و خطاست.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود بیگانه‌اتکایی را از بزرگترین اشتباهات توصیف کرد و اظهار داشت: 450 میلیارد دلار هدیه دادند و بیش از یکصد میلیارد دلار اسلحه خریداری کردند تا آمریکا امنیت‌ آنها را تضمین کند در مقابل این اقدامات کسانی که آنها را تاراج کردند صراحتاً گفتند شیرگاو شیرده را می‌فروشیم و می‌بریم و اگر نباشیم شما دو هفته امنیت نخواهید داشت. حداقل از ارباب خود بخواهید تا احترام ظاهری را حفظ کند و توهین‌های مستمر را از ارباب خود نپذیرید. شما چه نیازی به آمریکا دارید که منابع خود را به آنها هدیه می‌دهید.

روحانی تصریح کرد: ما با همه توان حاضریم از منافع مردم عربستان در برابر تروریست‌ها و ابرقدرت‌ها دفاع کنیم، همانطوری که به کمک مردم عراق، سوریه، افغانستان و یمن شتافتیم در مقابل اقدامات خود نیز از شما نمی‌خواهیم که 450 میلیارد دلار بپردازید و به شما اهانت هم نمی‌کنیم و شما را برادر خود می‌خوانیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، ملت‌های منطقه و مردم مکه و مدینه را برادر خود می‌داند، اظهار داشت: از سخن ناروا و ناحقی که در گوش شما کرده‌اند، نترسید و مطمئن باشید که ایران و اسلام، هراسی ندارد. باید از ابرقدرت‌ها، جانیان و خائنین بترسید. ما برادر و در کنار شما هستیم.

روحانی گفت: بسیار رنج‌آور است که جنایت‌هایی در منطقه به نام اسلام رخ می‌دهد و عده زیادی به دست کسانی که ادعای اسلام و تشکیل دولت اسلامی دارند، کشته می‌شوند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ای کاش حادثه استانبول رخ نمی‌داد و انسانی قطعه قطعه نمی‌شد و این باعث شرم برای ما مسلمانان است که شما مردم مظلوم یمن را هر روز بمباران می‌کنید.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دین اسلام تنها دین احترام به مسلمانان نیست بلکه دین احترام به همه انسان‌ها و ارزش‌های والای انسانی است، گفت: امروز افتخار ما مسلمانان آن است که بتوانیم از خلق نیکوی پیامبر و سیره بلند او و کلام والای او پیروی کنیم و آن را ادامه دهیم.

رئیس جمهور شرایط امروز منطقه را سخت و ناگوار توصیف کرد و گفت: شرایطی که امروز در فلسطین، لیبی، سوریه، یمن، افغانستان و عراق جاری است، چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد. عزت و سربلندی مسلمانان در منطقه و جهان به آن است که «آزادی» که پیامبر(ص) برای همه انسان‌ها به ارمغان آورد، آن آزادی به رسمیت شناخته شود.

روحانی با طرح این سوال که برخورد، جنگ و درگیری امروز ما با غرب و در رأس آن آمریکا بر سر چیست؟ ، گفت: سخن در یک کلمه است آیا آزادی برای غرب و بردگی برای دیگران یا آزادی برای همه؟ منطق پیامبر(ص) و اسلام، آزادی انسان‌ها و جوامع انسانی و ملت‌ها و امت اسلامی بوده است. اما آنچه امروز آمریکا از منطقه و جهان می‌خواهد، بردگی است و اختلاف ما، اختلاف بر سر آزادی و بردگی است.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنها می‌گویند همه جهان باید آمریکایی فکر کرده و به ارزش‌های آنها احترام بگذارند و در مقابل ما می‌گوییم همه انسان‌ها آزادند و همانگونه که درک می‌کنند و مصلحت خود می‌دانند، باید بیندیشند و ارزش‌هایی را مورد احترام قرار می‌دهیم که راه سعادت انسان‌ها را ترسیم کند.

روحانی گفت: اختلاف بلندمدت میان جهان اسلام و غرب در طول قرن‌ها و قبل از جنگ جهانی اول و پس از جنگ جهانی دوم، در همه جا نمایان است. آنها می‌گویند عظمت و فرمانروایی بر مبنای قدرت است، اما ما تأکید داریم که این برمبنای عدل، انصاف و احترام به حقوق دیگران است. این موضوع اختلاف بین ما و قلدرمآبان جهان و در رأس آنها آمریکا است.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنها می‌گویند، منافع‌شان باید در همه جای دنیا اصل باشد و ملت‌هایی که بر مبنای آنها حرکت نمی‌کنند، باید به راهی که آنها ترسیم کردند، بازگردند، اما ما معتقدیم که راه انسان‌ها را خداوند بزرگ، انبیاء الهی و خرد انسانی ترسیم می‌کند و قلدران تاریخ نمی‌توانند راه و مسیر ما را ترسیم کنند.

روحانی گفت: آنها می‌گویند هر کس سلاح برتری دارد، در سازمان ملل از حق وتو برخوردار است و سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت نظامی ترسیم شد. هر کس زور بیشتری دارد از رأی بالاتری برخوردار است و آنکه قدرت نظامی برتری دارد، حرفش نهایی است و حق وتو دارد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: 5 کشوری که صاحب حق وتو شدند بر چه مبنایی از این حق برخوردار گردیده‌اند؟ آیا کشورهای جهان به آنها این حق را واگذار کردند، یا سوابق تمدنی، آنها را شایسته این حق کرد؟ هر کس سلاح برتر، کشنده‌تر و ویرانگر در اختیار داشت، او حاکم بوده و از حق وتو برخوردار گردید و این اساس ترسیم دنیای جدید بعد از جنگ جهانی دوم بود.

روحانی یکی از آثار شوم، پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل غده سرطانی در منطقه خاورمیانه دانست و گفت: تشکیل این غده سرطانی بر این مبنا بود که غرب مدعی بود که به ملت‌ها و حتی به دولت‌هایی که بسیاری از آنها دست‌نشانده‌شان بود اعتماد ندارد و باید قدرت دست‌نشانده خود را در منطقه مستقر کند که صد در صد گوش به فرمانشان باشد و منافع غرب را در منطقه حساس خاورمیانه تضمین کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: چطور یک رژیم جعلی به نام اسراییل در منطقه تشکیل شد و چطور ملت بزرگ و تاریخی فلسطین از خانه‌های خود رانده و آواره شدند و سالیان دراز مورد قتل و غارت صهیونیست‌ها در منطقه قرار گرفتند؟ مشکل کجاست؟

روحانی تأکید کرد: اگر آمریکا به برخی کشورهای منطقه راست می‌گوید و اعتماد دارد، چرا می‌گوید حفظ رژیم فلان کشور را برای امنیت رژیم صهیونیستی لازم دارد. این سخن بدان معناست که همه چیز در منطقه در گرو یک مسأله می‌چرخد و آن حفظ صهیونیست‌ها و قدرت ظالمانه آنها در منطقه است و در این راستا هر کاری هم بکنند، آزاد هستند چرا که قبل از تشکیل رژیم مجعولی به نام اسراییل، آمریکا و انگلیس ابتدائاً برای خود حق وتو ایجاد کرده‌اند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در برابر نقشه غرب و در رأس آنها آمریکا مسلمانان دو راه بیشتر ندارند، گفت: یا باید از هویت دینی، اسلامی و تبعیت از پیامبر و اسلام دست برداریم و در برابر غرب و آمریکا سر تسلیم فرود بیاوریم و به آرمان، دین، سعادت، نسل‌های آینده این مرز و بوم خیانت کنیم، تا آسوده و راحت زندگی کنیم و همه دروازه‌های اسلام را برای آمریکا گشوده نگه داریم و برای جنایتکاران تاریخ فرش قرمز پهن کنیم، یا آنکه با همه توان و قدرت در برابر ظلم و جور، بایستیم و دست از پیامبر(ص)، قرآن و اسلام برنداریم.

روحانی تصریح کرد: ما از جمع آنهایی که در برابر اسلام دست به دست هم دادند و شمشیرهای خود را به رخ اسلام کشیدند، نمی‌ترسیم و این روزهای سخت بر ایمان و تسلیم ما در برابر حق می‌افزاید.

رئیس جمهور گفت: البته در میدان جنگ و مبارزه گاهی پیروزی و گاهی عدم‌الفتح است اما در نهایت اگر راست‌گویی، استواری و ایستادگی ما در مقام عمل و در پیشگاه خداوند به نمایش گذاشته شود، پیروزی نهایی از آن ماست.

روحانی گفت: در شرایط امروز تاریخی وظیفه بسیار سنگین و سختی بر دوش ما گذاشته شده است و اولین مسأله امید به آینده است و در این موضوع تردیدی وجود ندارد. اگر حتی ما نتوانیم پیروزی نهایی را ببینیم قطعاً فرزندان ما آن را خواهند دید. این وعده الهی است و آنها نمی‌توانند نور حق را خاموش و ظلمت را بر جامعه اسلامی برگردانند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما معتقد و مؤمن به آینده جهان اسلام هستیم و این کلید اصلی است و نسل جوان به آینده جهان اسلام امیدوار باشد و بداند سختی‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت. مگر ملت بزرگ عراق، سختی‌ها را پشت سر نگذاشت و در برابر آمریکا نایستادند و در برابر داعش و تروریست‌ها، مقاومت نکردند و مگر مردم سوریه در برابر تروریست‌ها پیروزی به دست نیاوردند. ملت فلسطین نیز تا امروز در برابر تجاوز صهیونیست‌ها مقاومت کرده است و یمن مظلوم و ویران شده به دست جنایتکاران و با سلاح غرب همچنان ایستادگی و مقاومت می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ملت ایران نیز 40 سال پیش در برابر همه قدرت‌های جهان به پیروزی رسید و در جنگ 8 ساله نه در برابر افلقیان، بلکه در برابر جهانیان به پیروزی رسید. آن روزی که بمب شیمیایی و موشک‌ها بر سر مردم ایران ریخته می‌شد، کسی در دنیا اعتراض نمی‌کرد و ملت ایران به تنهایی ایستادگی و فداکاری کرده و با یکدیگر متحد شده و زمانی که راستگویی خود را در میدان جهاد نشان دادیم، خداوند نیز نصرت خود را به ما نازل کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دنیای اسلام تنها است و باید مسلمانان دست به دست هم بدهند، گفت: بی‌تریدد با وحدت و یگانگی می‌توانیم در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی به پیروزی برسیم و در اتحاد جهان اسلام بخشی از بار مسئولیت بر دوش اندیشمندان، فرهیختگان، علما و صاحبان قلم و بیان است. باید با سخن محکم و استوار، جوانان را به سمت حق و راه پیامبر(ص) فرا خواند و بدون تردید اگر در راه خدا حرکت کنیم، خداوند، پیامبر(ص) و فرشتگان ما را تنها نمی‌گذارند.

روحانی همچنین با تأکید بر اینکه پیامبر(ص)، مسیر نور و هدایت را برای همه جهانیان به ارمغان آورد، گفت: درست است که پیامبر(ص) برای مسلمانان، برادری را آورد اما برای همه جهانیان همزیستی مسالمت‌آمیز را به ارمغان آورد.