اروپا با ایجاد کانال مالی مقابل سیاست آمریکا ایستاد

تهران- ایرنا- مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه گفت: اروپایی ها با ثبت کانال مالی با ایران در مقابل سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا ایستادگی کردند. رضا نجفی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، ثبت کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایجاد کانال […]

تهران- ایرنا- مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه گفت: اروپایی ها با ثبت کانال مالی با ایران در مقابل سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا ایستادگی کردند.

رضا نجفی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، ثبت کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایجاد کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران گام نخست آن ها برای حمایت از برجام است که امیدواریم عملیاتی شود.
وی افزود: باید در مرحله اجرا ببینیم که این کانال چه مقدار مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت ها تا چه اندازه می توانند از ان استفاده کنند.
مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه با بیان اینکه باید جلسات کارشناسی به منظور بررسی موضوع در وزارت امور خارجه تشکیل شود، گفت: امیدواریم ایجاد کانال مالی با اروپا مزایای مثبت داشته باشد و بتواند انتظارات را برآورده کند.
نجفی یادآور شد: پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی ها ضمن ابراز تاسف، از برجام حمایت کردند؛ ایجاد کانال نخستین گام آنها است، هرچند این گام دیر و با گذشت زمانی چند ماهه برداشته شد.
به گزارش ایرنا، «حمید بعیدی نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در توئیتی تایید کرد: بر اساس اطلاعات رسمی، ثبت کانال ارتباطات مالی آلمان، انگلیس و فرانسه با ایران به پایان رسیده است.
این کانال که تحریم های آمریکا را دور می زند، تحت عنوان (INSTEX) ابزاری در حمایت از تبادلات تجاری- خواهد بود.
تارنمای آلمانی دویچه وله نیز نوشت: تعدادی از کشورهای اروپایی کانال معاملات با ایران را به رغم تحریم های آمریکا و به منظور تسهیل روابط تجاری با ایران راه اندازی کرده اند.
بر اساس گزارش ان دی آر، INSTEX ( اینستکس ) در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهند داشت.
دویچه وله نوشت: طرف اروپایی قصد دارد از این کانال ابتدا برای فروش مواد غذایی و دارویی و ابزار پزشکی به ایران استفاده کند اما امکان گسترش آن درآینده وجود دارد؛ این کانال مالی به کشورهای اروپایی اجازه می دهد به روابط تجاری با ایران ادامه دهند اما می توانند آنها را در مقابل واشنگتن قرار دهد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز پس از ثبت این سازوکار اظهار داشت: هدف از این ساز و کار آن است تا مجموعه دریافت‌ها و پرداخت‌های ایران که با اروپا صورت می‌گیرد، یعنی صادرات و واردات ما و همه آنها وارد این سازوکار مالی بشود و از طریق این ساز وکار تبادلات دوطرف صورت بگیرد.
عباس عراقچی افزود: قرار است تا سازوکار مشابه‌ای هم به این منظور در ایران تشکیل شود تا بتوانند تبادلات ریالی را برای طرف‌های ایرانی انجام دهد.
وی گفت: در حقیقت سیستمی را ایجاد می کند تا شرکت‌هایی که مایل باشند با ایران کار تجاری انجام دهند، تبادلات مالی خود را از طریق این سازوکار صورت دهند.
سیام*۹۶۱۲*۲۰۱۷