باهنر:

از کناره گیری قالیباف استقبال کردم چون بوی وحدت می داد

صافی نیوز / دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: نمی‌دانم کناره‌گیری قالیباف از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری تا چه حد جدی باشد ولی وقتی خبر را شنیدم چون بوی وحدت به مشام می‌رسید از آن «استقبال» کردم.

به گزارش صافی، محمدرضا باهنر روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درباره فضای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: متاسفانه وقتی به انتخابات نزدیک می‌شویم جریان‌های سیاسی همواره مقدار زیادی بحث می‌کنند تا به وحدت درون تشکیلاتی برسند و این داستان هر دوره تکرار می‌شود. بسیاری از انرژی واقعی اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین صرف وحدت خودشان می‌شود بطوری که انرژی کمی برای رقابت باقی می‌ماند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: تا شروع سال ۱۴۰۰ زمان زیادی نمانده و اسامی برخی افراد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود که یا خود یا افراد دیگری نام آنها را اعلام کرده اند و تا زمان تایید صلاحیت نامزدها نمی‌توان فضای انتخابات را جدی دانست.

باهنر درباره فضای انتخابات ریاست جمهوری و امکان نزدیکی دو جناح اصلی کشور گفت: اگر تصور کنید یک نامزدی اعلام حضور کند که دو جناح سیاسی قبولش داشته باشند و با هم مجادله نکنند که این اصلا انتخابات نیست. برای انتخابات دو سناریو وجود دارد یا جریان اصلاح طلب و اصولگرا رقابت جدی دارند یا سه قطب اصلاح‌طلب، اصولگرا و میانه حضور خواهند داشت وگرنه تصور اینکه جریان اصولگرا و اصلاح طلب با هم به تفاهم برسند اصلا صحیح نیست چرا که شادابی انتخابات به رقابت جدی است.

وی افزود: در جریان اصولگرایی ۱۰ یا ۱۲ شخصیت مطرح اعلام نامزدی کرده اند و میان اصلاح طلبان نیز نام افراد زیادی برای انتخابات شنیده می‌شود اما تا زمانی که ثبت نام نکنند و صلاحیت آنها بررسی نشود فضای رقابت را نمی‌توان شفاف و روشن دید. اگرچه می‌توان تحلیل کرد و حدس زد. اگر انسجامی میان جریان‌های مختلف ایجاد شود، رقابت جدی میان دو تا سه جریان بوجود می‌آید اما اگر نامزدها پراکنده باشند، مقداری فضا ژله ای می‌شود و نمی توان حدس زد که چه اتفاقی در انتخابات می‌افتد.

این فعال اصولگرا عنوان کرد: به تازگی مقام معظم رهبری در سخنان خود با مردم آذربایجان صریح و شفاف تاکید کردند که مشارکت حداکثری برای ما اهم از این است که چه فردی انتخاب شود. زیرا ممکن است برخی زمزمه کنند که اگر مشارکت هم نبود، مشکلی ندارد و سعی کنیم فردی از میان جریان ما انتخاب شود اما مقام معظم رهبری این نوع تفکر را رد کردند و فرمودند که اهم برای ما مشارکت حداکثری است.

باهنر خاطرنشان کرد: مشارکت حداکثری لوازمی دارد. باید جریان‌های مختلف در انتخابات حضور داشته باشند و هر شهروندی احساس کند نماینده ای میان داوطلبان دارد و بتواند میان نامزدها، فردی را که بیشتر به موضع خود نزدیک است، انتخاب کند. این یکی از شرایط مشارکت حداکثری است.

رییس جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری خاطرنشان کرد: مشکلات دیگر چون معیشت، اقتصاد، تورم و ناکارآمدی نیز موضوعاتی است که ممکن است فضا را  به سمت مشارکت کم ببرد اما در مجموع مشارکت در دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری خوب بوده است و در این زمینه رکوردهای ۸۰ و ۸۵ درصدی را داشته ایم اما به شکل میانگین شاهد حضور حدود ۶۰ درصدی هستیم و امیدوارم به این رکورد از مشارکت برسیم.

باهنر درباره نقش نهاد نظارت در ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در شورای نگهبان یک سری از فقها حضور دارند که به تکلیف شرعی خود عمل می‌کنند و می‌گویند که در موضع مصلحت اندیشی نیستیم و شرایط را تطبیق می دهند. وقت و اطلاعات آنان محدود است و به نظر خودشان عمل می‌کنند. اما اگر در سطح کلان به گونه ای بررسی شود تا از جریان‌های مختلف نامزدهایی همسطح وجود داشته باشد، رقابت جدی شکل می گیرد.

این فعال اصولگرا درباره نقلی از خود درباره حضور در انتخابات ریاست جمهوری مبنی براینکه «دوست دارم تا کارگردان باشم تا بازیگر»، گفت: برخی مراجعه و عنوان می‌کنند که باید نامزد ریاست جمهوری شوم در حالی که بارها گفته ام که نامزد ریاست جمهوری نمی‌شوم. شخصیت‌هایی که برنامه، طرح و علاقه دارند تا نامزد ریاست جمهوری شوند، بسیار زیاد هستند و کمبود نامزد نداریم که من هم به جمع آنان اضافه شوم.

باهنر افزود: از یک جهت فکر می‌کنم که همسن‌های من به اندازه کافی آن کارهایی را که می خواستند و می‌توانستند، در کشور انجام داده اند. اکنون فکر نو، جذاب‌تر از این است تا  داوطلب سنتی در انتخابات حاضر شود. نمی‌خواهم فردی را محکوم کنم و شاید یک نامزدی دو تا سه دوره در انتخابات شرکت کند و موردی ندارد اما در مجموع وقتی از نمایندگی مجلس انصراف دادم، نظرم این بود که باید نسل‌های بعدی پای به عرصه بگذارند.

وی با نفی نقد صفر و صدی به دولتها در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در دوران گذشته برخی از جریان‌های سیاسی در بررسی کارنامه دولت قبلی تند می‌گفتند هیچ کاری انجام نشده است. بنظرم در دوره همه روسای جمهوری، کارهای بزرگی انجام شده است و وقتی تومار خدمات نظام جمهوری اسلامی را ارائه می‌دهیم این دستاوردها در تمام دوره‌ها اتفاق افتاده و نمی‌توانیم بگوییم یک دوره صفر و دوره دیگر صد بوده است. برخی از رییس جمهوری‌ها از نظر سیاسی رقیب حزب ما بودند اما نمی‌توان گفت که یک فردی خیلی کار کرده یا اصلا کاری نکرده است.

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه اگر به شما تکلیف شود نامزد ریاست جمهوری می شوید، گفت: برخی زود و عده ای دیر به تکلیف می‌رسند. یک عده مراجعه می‌کنند که فقط ریاست جمهوری در تو خلاصه می‌شود. از این مراجعان زیاد داشتم که از مناطق و قومیت‌های مختلف کشور بودند. از نظر شرعی هم تکلیف داریم، فرض کنید حضرت آقا تکلیف کنند که تو باید نامزد شوی، هرچند ایشان این کار را نمی‌کنند و به احدی هم تاکنون نگفته اند. حتی اطلاع دارم کسانی که برای مشورت خدمت رهبر معظم انقلاب می روند ایشان می‌فرمایند نفیا و اثباتا در این قضیه نظری ندارم که تکلیف کنند.

وی ادامه داد: مرحوم عسگراولادی تعریف می‌کرد که نزدیک انتخابات بود خبرنگاری پرسید نامزد انتخابات می‌شوی؟ گفتم که نامزد نمی‌شوم. دوباره پرسید اگر تکلیف شود نامزد می‌شوی؟ گفتم کسی نمی‌تواند به من تکلیف کند. گفت که اگر مقام معظم رهبری به شما تکلیف کند چطور؟ گفتم اگر مقام معظم رهبری تکلیف کنند دیگر سوال ندارد و وظیفه شرعی من این است تا نامزد شوم و می‌شوم. این دیالوگ تمام شد روز بعد در روزنامه تیتر زده بودند «عسگر اولادی: اگر مقام معظم رهبری تکلیف کنند نامزد ریاست جمهوری می شوم.» این تیتر با آن دیالوگ کاملا متفاوت است. زمان انتخابات مجلس یازدهم ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند و قاعدتا اکثریت قریب به اتفاق آنها به تکلیف رسیده بودند و احساس کردند که باید بیایند.

باهنر درباره ریشه اختلافات شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، گفت: چون ۲ تا ۴ حزب فراگیر نداریم در ۷ یا هشت انتخابات اخیر جریان‌های مختلف سیاسی دور هم می نشینند و ساختاری موقت برای وحدت درونی خود تعریف می‌کنند. در جریان اصولگرایی اگر بخواهیم به گذشته برگردیم زمانی جبهه خط امام و رهبری(ره)، جبهه همسو با جامعه روحانیت و شورای نیروهای انقلاب در سال ۷۸ یا ۷۹، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، جمنا و شانا تشکیل شد. این ساختارها ژله ای است و هر دوره برای یک ماموریت تاسیس می‌شود و در انتخابات بعدی هم روز از نو، روزی از نو.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: شورای ائتلاف الان ۲ تا سه دوره است احزاب را جمع می‌کند، ساختاری را شکل می‌دهد و انتخابات را مدیریت می‌کند. می‌گویند چشم انداز ما ائتلاف صد درصدی اصولگرایان است اما یک دوره به ۷۰ درصد و در دوره به ۷۵ درصد می‌رسند و هیچ موقع به صد درصد نمی رسند. هر چند توقع ما این نیست تا به صد درصد برسند. یک دفعه پایداری، یک بار سنتی‌ها نمی‌آیند اما این بار جامعه روحانیت مبارز به عنوان یک نهاد قدیمی که مرجع و پناه سیاسی اصولگرایی بوده و هست این بار در میدان آمده است و می‌گوید تا وقتی که  احزاب فراگیر شکل بگیرد ساختار ثابتی را بوجود می‌آوریم تا این ساختار از حالت ژله ای و یکبار مصرف بیرون بیاید.

وی یادآور شد: جامعه روحانیت به همین منظور قدم جلو گذاشته و ۳۵ تا ۴۰ حزب اصولگرا را دعوت کرده و جلساتی گذاشته و ساختاری را تعریف کرده است و گفته هر فردی در جلسات باید طیف و گروهی را نمایندگی کند. جامعه روحانیت الان می‌گوید به کمک و همفکری همه یاران انقلاب می‌خواهیم ساختار ثابتی را تاسیس کنیم و این ساختار ثابت بماند تا اگر خواستیم وارد انتخابات شویم دیگر در پی ساختار جدید نباشیم.

باهنر اضافه کرد: این اختلاف از اینجا آغاز می‌شود که شورای ائتلاف می گوید کارکرد ما در ۴ یا ۵ دوره اخیر نسبتا موفق بوده است و شورای وحدت می‌گوید شما بودید اما همه نبودند. بیاید همه باشیم و آدم‌هایی که در جلسه تصمیم گیری می آیند یک طیف را نمایندگی کنند. چون شورای ائتلاف الان دوستانی هستند که کار می‌کنند و زحمت می‌کشند اما اینکه بگوییم یک طیف، تشکیلات یا حزبی را نمایندگی می‌کنند بعضا چنین نیست.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم بزودی و قبل از انتخابات ۱۴۰۰ این اختلافات حل شود و ما به یک ساختار نسبتا ثابت برسیم. ساختار ثابت نه به آن معنا که ورودی‌های آن بسته شود بلکه کسانی که نیامدند در آینده بیایند.

از کناره‌گیری قالیباف استقبال کردم چون بوی وحدت به مشام می رسید

باهنر درباره برخی نقل قول‌ها در مورد کناره گیری قالیباف و اجماع اصولگرایان بر روی ابراهیم رییسی، گفت: از کنار کشیدن آقای قالیباف اطلاعی ندارم. خبری به نقل از یکی از نزدیکان ایشان در رسانه‌ها منتشر شد. شاید این فقط یک خبر باشد وقتی این خبر را شنیدم چون بوی وحدت به مشام می رسید از آن «استقبال» کردم اما درباره اینکه آیا خبر قطعی است یا نه از آن اطلاعی ندارم.

این فعال اصولگرا ادامه دارد: ظرف ۲ تا ۳ ماه گذشته خیلی‌ها دراین ساختمان مراجعه و ابراز تمایل برای نامزدی در انتخابات کردند اسم آنها را نمی‌برم. هر فردی که برای اعلام نامزدی به من مراجعه می‌کند، برای اینکه تعداد پایین بیاد می‌گویم «تو را خدا تو یکی کاندیدا نشو» اینکه گفتم از کناره گیری قالیباف استقبال می‌کنم فقط برای وحدت بیشتر است در خود مجلس یازدهم ۴ تا ۵ نفر نامزد بالقوه ریاست جمهوری داریم. نگرانی ما از تعدد و تکثر نامزدهاست به این دلیل می‌گویم اگر قالیباف یا هر داوطلب مطرح دیگری بگوید که نیست ما استقبال می کنیم برای اینکه یکی از نامزدهای مطرح کم شود و فضا قدری مشخص شود و مسیر وحدت جریان اصولگرا با قدرت و سرعت بیشتری طی می‌شود.

وی درباره اینکه نامزهای اصولگرا برای احراز صلاحیت دغدغه ای ندارند، گفت: در مجلس دهم و یازدهم شماری از نمایندگان تایید نشدند که میان آن نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ نفر از نیروهای جدی اصولگرا بودند. نمی‌خواهم درباره عملکرد شورای نگهبان «علامت سوال بگذارم.» شاید آنان اطلاعاتی داشتند که ما نداشتیم.

باهنر یادآور شد: در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری ۵ تا ۶ شخصیت اصولگرا چون زاکانی و زاهدی و حاجی بابایی نام‌نویسی کردند اما صلاحیت آنها تایید نشد. اینگونه نیست که یک عده تایید و گروهی رد ‌شوند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: تحلیلم این است که اگر رییسی داوطلب شود گروه‌های اصولگرا با هم جمع می‌شوند. رییسی سابقه ۱۶ میلیون رای دارد و یک موقعیت مقبولی در جامعه اصولگرایی دارد اما اینکه واقعا بیاید یا نیاید اطلاع ندارم.

وی درباره مدل رفتاری جبهه پایداری در عرصه انتخابات و شب انتخاباتی بودن رفتار سیاسی آنها، گفت: جبهه پایداری یک سری مواضع دارد که قابل احترام است و شاید با برخی از آن اختلاف نظر داشته باشیم از گذشته ما بحثی داشتیم که شاید امروز نظراتشان عوض شده باشد.

این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: آنها می گفتند ما فرد اصلح را معرفی می‌کنیم ولو اینکه انتخاب نشود. ما می‌گفتیم برای یک فعال سیاسی معنا ندارد که این حرف را بزند. باید فردی معرفی کنیم که انتخاب شود و امکان رای آوری داشته باشد.

صالح مقبول بر اصلح غیر مقبول اولی است

باهنر یادآور شد: جمله ای را بارها تکرار می‌کردم به نظر من «صالح مقبول بر اصلح غیر مقبول اولی است ما در انتخابات ممکن است از اصلح چون مقبول نیست صرف نظر کنیم و سراغ صالح مقبول برویم.» بنابراین صالح مقبول را در انتخابات بر اصلح غیر مقبول ترجیح می‌دهیم اما برخی می‌گویند نه ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم و اصلحی را معرفی می‌کنیم و توانست رای بیاورد و نتوانست هم رای نیاورد ما این موضع را قبول نداریم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با ابراز خوش بینی زیاد نسبت به تفاهم جریان‌های اصولگرا، درباره تکلیف محور بودن جبهه پایداری، گفت: این در گذشته بود به تازگی از برخی اعضای جبهه پایداری شنیدم که آنها در پی نتیجه هستند اما مقداری مواضع آنان تعدیل شده است.

باهنر درباره اختلافات میان اصولگرایان افزود: مرحوم مهدوی کنی می‌گفت وقتی از وحدت حرف می‌زنیم منظورمان وحدت فلسفی نیست بلکه وحدت ائتلافی است. ما بر سر انتخابات به یک هدف مشترک می رسیم و با هم ائتلاف می کنیم. وقتی ائتلاف می کنیم به آن معنا نیست که «همه با هم منطبق شده ایم»، ممکن است باز هم اختلاف نظر داشته باشیم. ۲۵ عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با هم دوست هستیم اما در جلسات با هم اختلاف نظر داریم و آخر هم هر نظری که بیشترین رای را کسب می کند، حاکم می‌شود.

وی درباره عملکرد مجلس یازدهم، گفت: در مدت ۸ ماه گذشته، مجلس شورای اسلامی علاقه‌مند است یک سری کارهای خوب، هیجانی و سریع برای مردم انجام دهد اما هنوز به راه حل های قابل اتکا نرسیده است مثلا در موضوع لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس، در کمیسیون تلفیق یک سری اصلاحات روی آن انجام شد. این اصلاحات را در مجلس رای می گذارند اما مجلس رای نمی دهد! یعنی چی؟ بعد هم سوال می شود شما به لایحه دولت رای ندادید یا به مصوبه کمیسیون تلفیق؟ بعد دولت لایحه را اصلاح می‌کند و می‌آورد و دفعه بعد رای می‌آورد.

رییس جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری ریشه این مشکلات را فقدان تحزب در کشور ارزیابی کرد و گفت:  در مجلس ۲۵ تا ۳۰ نفر دکتر اقتصاد داریم اما آنها با هم کار نکردند تا به یک موضع مشترک برسند. به شوخی می گویم اگر مساله ای را از صد اقتصاددان سوال کنیم صد راه حل ارائه  می‌دهند. در صورتی آنها می‌توانند به یک وحدت نظر برسند که در گذشته با هم کار کرده باشند.

باهنر عنوان کرد: از ۲۹۰ نماینده مجلس شاید ۲۰۰ نفر تاکنون هم را ندیده اند و قبل از مجلس هم را نمی‌شناختند تا بخواهند با مواضع همدیگر و نظرات علمی هم آشنا شوند طول می‌کشد. مشکل دیگر این است که مجلس یازدهم باید یکسال با این دولت  کار کند و بعد با یک دولت جدید کار کند. اینکه کی با هم تعامل و همکاری کنند این هم از مشکلات مجلس است.

این فعال اصولگرا ادامه داد: بخشی از مشکلات زیاد مردم به تحریم‌ها و قسمتی هم به سوء مدیریت در اقتصاد بر می‌گردد. زمانی در اواخر دولت احمدی نژاد می‌گفتم تحریم‌ها مثلا ۳۵ یا ۴۰ درصد فشار می‌آورد و ۶۰ و ۶۵ درصد از ناکارآمدی‌های داخلی است و اوایل دولت فعلی هم این را گفتم و الان هم معتقدم خیلی عوض نشده است. مجلس در پی نجات فوری اقتصاد است که قاعدتا چنین راه حل‌هایی وجود ندارد. اینگونه نیست که یک نفر بگوید از فردا اقتصاد خوب می شود و خوب شود. به اقتصاد مقاومتی توصیه شده از سوی حضرت آقا درست عمل شود بعد از ۵ تا ۷ سال ممکن است آثارش در جامعه پیدا شود و به ذائقه مردم بنشیند.

وی خاطرنشان کرد: می‌شود برخی از کارها را انجام داد که در درازمدت سودی برای مردم نداشته باشد. مثلا یارانه‌ها را می‌توان یکدفعه بالا برد. ولی اگر منبعی نداشته باشد تبدیل به استقراض می‌شود که پایه پولی را تغییر می‌دهد و باز هم تورم ایجاد می‌شود. برخی مواقع می‌خواهیم یک خدمتی به مردم بکنیم صد هزار تومان پول را در جیبش می‌گذاریم و از آن جیبش هم ۴۰۰ هزار تومان برای تورم برمی‌داریم. یعنی ارزش پول را پایین آورده می‌شود تا پول بیشتری توزیع شود که این نوعی مُسکّن است.

انتهای پیام/