استقبال مجلس از رویارویی احمدی‌نژاد و روحانی

صافی - احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در صومعه‌سرا چند نکته را بیان کرد که یکی از آن‌ها موضوع مناظره بود و دیگری بحث افزایش یارانه است که یاران دولت روحانی و برخی از جریان‌های حاکم به ماجرای یارانه‌های روحانی واکنش‌های فراوانی نشان دادند ولی درباره بحث مناظره، سکوت عجیبی در این اردوگاه حاکم است.

در سکوت مسئولان دولتی و شخصیت‌های سیاسی، روزنامه قانون به سراغ نمایندگان مجلس رفت تا نظر آن‌ها را درباره پیشنهاد مناظره محموداحمدی‌نژاد به حسن‌روحانی جویا شویم.

مهرداد لاهوتی: از مناظره غیرمغرضانه حمایت می کنم

به‌نظر می‌رسد بحث گفت‌وگوی محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی اگر با عقل و درایت انجام شود، ایده بدی نیست. این مناظره اگر مانند سوال و جواب از رییس جمهور در مجلس باشد، بی‌شک به نتیجه خوبی می‌رسد.

البته ناگفته نماند که در زمان احمدی نژاد وقتی سوال و جواب از رییس جمهور انجام شد، شرایط بحرانی ایجاد شد و بحث‌های زیادی به‌وجود آمد، بنابراین باید گفت که مناظره میان این دو نفر نباید به صورت مشابه آن زمان، موجب ایجاد بحران شود. به‌نظر من اگر مناظره مغرضانه نباشد یا حتی در آن هوای نفس وجود نداشته باشد و احمدی نژاد این پیشنهاد را برای اثبات خود مطرح نکرده باشد و تنها با هدف ارتقا انجام گیرد، هیچ اشکالی ندارد که روحانی این پیشنهاد را بپذیرد.

پروانه سلحشوری: مناظره باعث تنش ‌زدایی می‌شود

مناظره فرصت خوبی برای دولت است تا عملکرد نامناسب او را به بوته نقد جامعه بگذارد. درست نیست که بگوییم گفت‌وگوی دو دولت باعث ایجاد تنش می‌شود، اتفاقا من فکر می‌کنم که این مناظره می‌تواند موجب تنش‌زدایی شود و پاسخی باشد برای از میان برداشتن ابهامات و ایجاد شفافیت در جامعه. زیرا در جامعه کنونی با وجود اینکه دولت سعی دارد تا آرامش ایجاد کند، عده ای در صدد دامن زدن به تنش‌ها هستند که برای ایجاد شفافیت در این موارد باید این مناظره انجام شود تا پاسخ ابهاماتی که وجود دارد برای مردم روشن شود.

حمیده زرآبادی: در کشور ما فرهنگ مناظره وجود ندارد

در کل اگر هر دو دولت بتوانند درباره موضوعات مختلف صحبت کنند، اصل مناظره به‌نظر خوب است و می‌تواند خروجی خوبی را داشته باشد. من با اصل این مناظره موافق هستم اما واقعیت این است که متاسفانه فرهنگ مناظره در کشور ما به خوبی جا نیفتاده است یا در حداقل جهت انصاف و عدالت در گفت‌وگوهای ما رعایت نمی‌شود، بنابراین به دلیل نبود فرهنگ مناظره این اتفاق نیفتد، بهتر است زیرا خروجی آن رضایت بخش نخواهد بود.

مناظره زمانی خوب است که با نهایت آگاهی و ایجاد شفافیت باشد و برای حل مشکلات سودمند باشد در غیر این صورت تنها خروجی آن می‌تواند تخریب افراد و ایجاد بی‌اعتمادی در جامعه باشد که در این صورت به هیچ وجه خوب نیست.

احمد علیرضا بیگی: با مناظره، مردم قضاوت می‌کنند

از 6 سال گذشته تاکنون، محمود احمدی‌نژاد در معرض انواع اتهامات قرار گرفته است و حرف‌های زیادی درباره ایشان در دولت های یازدهم و دوازدهم مطرح شده است که این صحبت‌ها ابهاماتی را در جامعه ایجاد کرده‌اند. برای مثال به تازگی آقای نوبخت بر این موضوع تاکید کرده است که بیش از 5 هزار میلیارد تومان بدهی از بابت یارانه های قبلی برای دولت روحانی باقی مانده، یا حتی هر مساله ای که موجب ایجاد گرفتاری و بدبختی در جامعه شده است به رییس دولت های نهم و دهم نسبت داده شده است.

با چنین اتهاماتی بهتر است این امکان برای احمدی‌نژاد ایجاد شود که با دولت روحانی مناظره کند تا مردم خود مسائل را قضاوت کنند. مردم باید استدلال دولت قبلی را بشوند و به شیوه ای منصفانه قضاوت کنند که چه اتفاقی افتاده است که اکنون شاهد بحران‌هایی در کشور هستیم. این مناظره می تواند در بستر قانون اساسی انجام شود تا مردم خود همه مسائل را قضاوت کنند.