اصلاح نژاد دام در استان های شمالی آغاز شد

ساری- ایرنا- معاون امور دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح مدیریت اصلاح نژاد دام در سه استان شمالی از سال جاری آغاز شده ،گفت: با توجه به وجود مراتع و فرصت های زیر ساختی در استان های شمالی، مدیریت اصلاح نژاد دام در این منطقه آغاز شده است. مرتضی رضایی روز دوشنبه در […]

ساری- ایرنا- معاون امور دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح مدیریت اصلاح نژاد دام در سه استان شمالی از سال جاری آغاز شده ،گفت: با توجه به وجود مراتع و فرصت های زیر ساختی در استان های شمالی، مدیریت اصلاح نژاد دام در این منطقه آغاز شده است.

مرتضی رضایی روز دوشنبه در آئین بهره برداری ۹۱ طرح کشاورزی مازندران در ساری افزود: امسال تعداد دام‌های تحت پوشش مدیریت اصلاح نژاد ۱۱۰ هزار راس است که تا پایان سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۱۴۰ هزار راس افزایش می‌یابد.
به گفته وی با عملیاتی شدن این آمار ۱۰۰هزار تن گوشت قرمز به تولیدات کشور اضافه می شود.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به فرصت های به وجود آمده در صنعت دامپروری در سال های پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تا ۹۰درصد گوشت قرمز مورد نیاز در داخل کشور تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه سالانه ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار این محصول به کشور وارد می شود و توسعه پرورش دام های ۲ منظوره برای کاهش واردات این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، گفت: به طور یقین بر اساس برنامه مدیریت اصلاح نژاد تا پایان سال ۱۴۰۰ایران یکی از کشورهای صادر کننده گوشت قرمز می شود.
وی گفت: بر اساس آمار فائو در سال ۵۷ تولید شیر کشور از ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن با رشد ۴.۱ برابری به بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در حال حاضررسیده است.
رضایی ادامه دا: همچنین گوشت قرمز از ۳۹۷ به ۸۶۰ هزار تن، گوشت مرغ از ۱۶۰ هزار تن با رشد بیش از ۱۵ برابری به مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، تخم مرغ از ۱۶۰ هزار تن با رشد ۵.۶ برابری به ۹۰۰ هزار تن، عسل از ۶ هزار و ۶۰۰ تن با رشد ۱۳.۳ برابری به ۸۸ هزار تن رسیده است.
وی متوسط سرانه مصرف شیر در ایران را ۱۱۵ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: سرانه مصرف گوشت قرمز به ازای هر نفر ۱۲ کیلوگرم، گوشت مرغ بیش از ۲۹ کیلوگرم، تخم مرغ ۱۱ کیلوگرم و عسل یک کیلوگرم است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال آینده برای کشور سال طلایی در تمامی محصولات کشاورزی به ویژه در صنعت دام وطیور است ، ادامه داد: امروز تمامی سرمایه گذاری در بخش دام و طیور توسط بخش خصوصی افتخاری برای ایران محسوب می شود.
به گزارش ایرنا همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر و ۴۰ سالگی انقلاب ۹۱ پروژه تولیدی و کشاورزی استان مازندران به بهره برداری رسیده است.
برای این ۹۱ پروژه هزار و ۱۱۳میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که به طور مستقیم برای ۶۷۸ نفر اشتغال زایی شد.
با افتتاح این پروژه ها به تولیدات کشاورزی استان در بخش زراعی ، باغی ، دامی ، آبزی پروری و گل و گیاه ۲هزار تن اضافه شده است.
از مجموع پروژه های افتتاحی دهه فجر ، ۱۰ مورد مربوط به حوزه دام، ۱۱ مورد در صنایع کشاورزی، ۱۳ پروژه در زمینه شیلات، ۴۹ پروژه در حوزه آب و خاک، ۶پروژه باغی و گلخانه، یک ساختمان دامپزشکی و همچنین یک آزمایشگاه است .
در حال حاضر استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود ۷ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند.
این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه ۷ درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
۶۹۹۰/۱۸۹۹
انتهای پیام/