اظهارات مقامات آمریکایی پس از تعویق پرتاب آرتمیس ۱

صافی نیوز / روز گذشته گرچه قرار بود ماموریت آرتمیس ۱ ناسا به مقصد ماه انجام شود اما در نهایت این ماموریت به دلیل بروز نشتی در موتور موشک به تعویق افتاد. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز گرچه این ماموریت در روز گذشته انجام نشد اما برای تماشای پرتاب در محل حضور یافت.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، مقامات ارشد فضایی ایالات متحده پس از لغو ماموریت ماه ناسا در روز دوشنبه(۲۹ اوت) خواستار صبر و شکیبایی از افراد شدند.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا که همچنین رئیس شورای ملی فضایی نیز است، به خبرنگاران حاضر در محل پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ در مرکز فضایی کندی ناسا(KSC) در فلوریدا گفت که ده‌ها سال کار و تلاش برای رسیدن به این نقطه انجام شده است.

هریس صبح روز گذشته پس از ملاقات با چند فضانورد ناسا در خارج از ساختمان مرکز فضایی کندی در اظهارات کوتاهی گفت: امروز به دلیل انجام این کار بزرگی که اینجا انجام شده است، کنار هم جمع شده‌ایم.

هریس تاخیر در اولین تلاش پرتاب این ماموریت به ماه را فرصتی برای نشان دادن و تقدیر از سهم تخمینی ۳۰ هزار فردی که در این ماموریت مشارکت داشتند، برشمرد و از مهارت این متخصصان ماهر تقدیر کرد.

 

بیل نلسون، رییس ناسا نیز در سخنانی در تلویزیون ناسا به تجربه پرتاب خود اشاره کرد و گفت که به تعویق انداختن پرتاب به ماه تصمیم عاقلانه‌ای بود.

نلسون در ماموریت شاتل فضایی، STS-۶۱-C حضور داشت. این ماموریت پیش از پرتاب موفقیت آمیزش در ۱۲ ژانویه ۱۹۸۶ چهار بار به تعویق افتاده بود.

نلسون افزود: تا دستور العمل‌های خاصی رعایت نشود، شما نمی‌توانید بروید. فکر می‌کنم این یک ماشین بسیار پیچیده و یک سیستم بسیار پیچیده است و پرتاب در زمانی که همه چیز آماده و درست است، انجام می‌شود.

او گفت: ما این موشک و فضاپیما را به گونه‌ای تحت فشار قرار می‌دهیم و آزمایش می‌کنیم که هرگز این گونه آزمایشات را در فضاپیمای سرنشین دار انجام نمی‌دهیم. این هدف یک پرواز آزمایشی است.

 

علت تعویق ماموریت آرتمیس ۱

روز گذشته ناسا که در ابتدا در توییتی خبر از تعویق ۳۰ دقیقه‌ای این پرتاب داده بود در توییت جدیدی نوشت: پرتاب آرتمیس ۱ امروز انجام نخواهد شد زیرا متخصصان در حال کار بر روی مشکل نشتی در موتور هستند. آن‌ها به جمع‌آوری داده ادامه خواهند داد و ما شما را در جریان تلاش‌های بعدی برای پرتاب قرار می‌دهیم.

طبق اعلام ناسا، برای پرتاب این ماموریت سه پنجره زمانی وجود دارد که اولین آن دیروز و فرصت‌های بعدی در روز دوم و پنجم سپتامبر(۱۱ و ۱۴ شهریور) است. اکنون به نظر می‌رسد که این پرتاب در روز دوم سپتامبر انجام شود

ماموریت آرتمیس ۱ بخشی از پروژه آرتمیس ناسا است که تاکنون سه مرحله از آن اعلام شده و طی آن قرار است ناسا پس از دهه‌ها بار دیگر بشر را به ماه برساند. آرتمیس متشکل از سه ماموریت است. در ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱، موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا در حالی که یک کپسول اوریون بر روی آن قرار دارد به سمت مدار ماه می‌رود. این موشک فرودی بر روی ماه نخواهد داشت. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ پس از این ماموریت انجام خواهد شد. در ماموریت آرتمیس ۲ فضانوردان حضور خواهند داشت و در این سفر این فضانوردان تا مدار ماه سفر می‌کنند اما بر روی قمر زمین فرود نمی‌آیند. در نهایت ماموریت آرتمیس ۳ انجام می‌شود که طی آن اولین فرد رنگین پوست و اولین فضانورد زن بر روی ماه فرود خواهند آمد تا بعد از دهه‌ها بار دیگر بشر بر روی قمر نقره‌ای زمین قدم بردارد.

انتهای پیام/