اعتراض تند مجلس به مخابرات

صافی نیوز / شورای رقابت هفته آینده را زمان تعیین تکلیف و اعلام رای پرونده افزایش غیرقانونی آبونمان تلفن های ثابت اعلام کرده است و علاوه بر آن با دستور دیروز رئیس مجلس، کمیسیون صنایع هم در هفته پیش رو، مدیران شرکت مخابرات را برای پاسخ به انتقادهای گسترده از این گران‌فروشی به بهارستان فراخواهد خواند.  

به گزارش صافی به نقل از خراسان، هرچند با تاخیر، اما بالاخره مجلس هم به ماجرای افزایش عجیب و غریب آبونمان تلفن ثابت ورود کرد تا علاوه بر شورای رقابت، حالا خانه ملت هم برای جلوگیری از ادامه این اجحاف در حق مردم دست به کار شود.نیمه شهریورماه بود که شرکت مخابرات، با توجیه افزایش هزینه نگهداری از خطوط ثابت تلفن، موافقت ستاد تنظیم بازار برای افزایش آبونمان را اخذ کرد؛ موافقتی که طبق آن همه مشترکان تلفن ثابت (به غیر از مشترکان روستاها)، چه در صورت استفاده از تلفن چه بدون استفاده از آن، باید حتما ماهیانه مبلغ ثابتی  به این شرکت پرداخت کنند؛ 20 هزار تومان برای ساکنان کلان‌شهر تهران، 15 هزار تومان برای سایر مراکز استان‌ها و 10 هزار تومان برای دیگر شهرها. این مصوبه ابتدا واکنش شورای رقابت را به همراه داشت و اعضای این شورا، اقدام مخابرات را ضدرقابتی و تخلف اعلام کردند. البته این ورود شورای رقابت بی‌حاشیه هم نبود و به جبرانش، برای ساعاتی تلفن‌های ثابت محل استقرار اعضایش، یعنی مرکز ملی رقابت، قطع شد! اقدامی که خود شورای رقابت آن را «تلافی عجیب مخابرات» اعلام کرد. با بالا گرفتن این اختلاف، شورای رقابت پرونده محکومیت مخابرات را به دستگاه قضایی ارسال کرد اما مخابراتی‌ها دریافت  آبونمان‌های جدید را همچنان با قدرت ادامه دادند و پیامک اطلاع‌رسانی آن را هم برای مشترکان ارسال کردند. غافل از این‌که، ارسال پیامک‌ها همان و بلندتر شدن صدای اعتراض مشترکان همان.

صدای زنگ گرانی تلفن به بهارستان رسید

صدای اعتراض ناشی از پیامک‌های ارسالی مخابرات، به گوش نمایندگان مجلس هم رسید و باعث شد یکی از بحث‌های داغ صحن علنی دیروز، موضوع آبونمان تلفن ثابت باشد. آن‌طور که خانه ملت گزارش داده، تعدادی از نمایندگان هم  درباره این افزایش قیمت نقدهای تندی به شرکت مخابرات وارد کردند؛ از جمله «علیرضا سلیمی» عضو هیئت رئیسه مجلس که اعلام کرد «این کار مخابرات، خلاف قانون اساسی و حتی خلاف شرع است». سید مرتضی حسینی دیگر نماینده مجلس هم سوال جالبی را   از  تریبون علنی مجلس مطرح کرد و پرسید: «سوال این است که آیا با گرانی‌های فعلی و فشاری که به مردم تحمیل می‌شود، شرکت مخابرات دچار آسیب مغزی شده که تا این حد اشتراک را افزایش داده است؟» «محمدعلی محسنی بندپی» نماینده مردم مازندران هم افزایش آبونمان تلفن ثابت را مصداقی از برخی گرانی‌های غیرمنطقی دیگر دانست و گفت: «تا چه زمانی وزارتخانه‌ها به جای کاهش هزینه‌های خودشان به جای درآمد دست در جیب مردم می‌کنند».

ماموریت مجلس به کمیسیون صنایع

این انتقادات تند و تیز نمایندگان و درخواست آن‌ها از هیئت رئیسه سبب شد رئیس مجلس دستور رسیدگی به موضوع را صادر کند. طبق اعلام محمدباقر قالیباف، این ماموریت به کمیسیون صنایع مجلس داده شد تا افزایش هزینه آبونمان تلفن ثابت را بررسی و گزارش آن را ارائه کند.

برگزاری جلسات و انتشار خبرهای معنادار

اما نکته قابل تامل در این بین، تلاش‌های گسترده شرکت مخابرات برای قانونی جلوه دادن افزایش چندبرابری هزینه آبونمان است؛ ادعایی که لااقل تاکنون، هم شورای رقابت و هم نمایندگان مجلس آن را درست نمی‌دانند. با وجود این، شرکت مخابرات برای به کرسی نشاندن حرف خود، تلاش رسانه‌ای گسترده‌ای را آغاز و طی هفته‌های گذشته در کنار برگزاری جلساتی خاص، خبرهای خاصی را هم منتشر کرده است؛ از جمله: انجام مصاحبه تلویزیونی مدیر عامل شرکت مخابرات با شبکه افق برای توجیه گران کردن آبونمان، انتشار خبر قدردانی وزیر ارتباطات از مدیر عامل شرکت مخابرات، برگزاری جلسه مشترک با رئیس تازه منصوب سازمان تنظیم  مقررات و … .

روز گذشته نیز مدیر کل مخابرات خراسان رضوی در نشستی با خبرنگاران ضمن تاکید بر این که با توجه به افزایش هزینه ها حدود ۱۴ سال است که تعرفه های تلفن ثابت هیچ تغییری نکرده است،  در اظهار نظری عجیب خطاب به معترضان  افزایش قیمت گفت: اگر تلفن نیاز ندارید به مخابرات برگردانید !

صحبت از چه میزان درآمد است؟

نکته مهم در ماجرای افزایش آبونمان، درآمدی است که به حساب شرکت مخابرات واریز شده است. هرچند این شرکت مدعی افزایش هزینه‌های نگهداری شبکه در سال‌های اخیر شده، اما تناسب آن با افزایش درآمدی که حاصل می‌شود، جای سوال دارد. آن‌طور که پیوست گزارش داده، طبق صورت‌های مالی منتشرشده مخابرات، درآمد مخابرات از این محل، فقط در مهرماه امسال و همزمان با آغاز دریافت آبونمان‌های اجباری جدید، ۲۶۵ میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است؛ همچنین طبق گزارش دیروز جام‌جم، از 29 میلیون خط تلفن ثابت فعال در کشور، 5 میلیون مربوط به تلفن‌های روستایی است که شامل افزایش آبونمان نشده اما 24 میلیون خط دیگر به طور میانگین 15 هزار تومان آبونمان ثابت پرداخت خواهند کرد؛ یعنی حدود 360 میلیارد تومان افزایش درآمد ماهانه و 4320 میلیارد تومان افزایش درآمد سالانه برای مخابرات!

 هفته آینده، حضور مخابراتی ها در کمیسیون صنایع

رئیس کمیسیون صنایع مجلس عصر دیروز درباره برنامه این کمیسیون برای انجام ماموریت محوله از سوی هیئت رئیسه توضیحاتی به خراسان ارائه و اظهار کرد: هفته آینده جلسه ویژه کمیسیون صنایع مجلس با مدیران شرکت مخابرات را برگزار و پاسخ انتقادات و گلایه‌های مطرح شده را درباره افزایش آبونمان تلفن ثابت پیگیری خواهیم کرد. این صحبت «مصطفی طاهری» نشان می‌دهد که شرکت مخابرات هفته‌ای جنجالی را پیش رو خواهد داشت؛ چراکه هم باید درباره گران کردن آبونمان مشترکان تلفن ثابت، پاسخگوی نمایندگان مجلس باشد و هم، آن‌طور که «شجاعی» مشاور شورای رقابت اعلام کرده، باید منتظر اقدام قانونی این شورا علیه مخابرات در هفته پیش رو بود؛ اقدامی که طبق اعلام این شورا، شامل پیگیری قضایی، درخواست ورود سازمان بازرسی کل کشور، جریمه شرکت مخابرات و بازگرداندن مبالغ دریافت شده از مردم خواهد بود.

انتهای پیام/