اعتراض فراگیر به «امیدکشی» در «دورهمی»

صافی - مدیریت کارآمد بحرانِ ناشی از وقوع سیل در شهرها و روستاهای کشور، به همکاری همه نهادها و همیاری میان مردم و مسوولان نیاز دارد. در چنین شرایطی پخش محتواهایی علیه دولت در صدا و سیما، سبب انتقاد کاربران فضای مجازی از این رسانه و برنامه هایی چون «دورهمی» شده است.

آغاز غیرمنتظره و یکباره سری تازه برنامه دورهمی در صدا و سیما و اظهارات انتقادگونه دیشب «مهران مدیری» خطاب به دولت در ارتباط با مدیریت بحران طبیعی اخیر، مورد توجه ویژه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

این نخستین بار نیست که صدا و سیما، مهران مدیری و برنامه دورهمی هدف انتقاد جدی کاربران قرار گرفته است. کاربران پیش از این هم بارها صدا و سیما را به رفتارهای جناحی و دورهمی را به تبدیل شدن به ابزاری جهت اجرای این سیاست سازمانی متهم کرده اند.

مردم در ساعات گذشته با هشتگ هایی چون «#دورهمی»، «#مهران_مدیری»، «#رسانه_ملی» و … به این موضوع پرداخته اند. این گزارش به بررسی تحلیلی محتوای تولید شده در این خصوص در ۲۴ ساعت گذشته پرداخته است.

شوخی با درد مردم؟

طیفی از کاربران با «جهت دار» خواندن برنامه دورهمی، هدف از ساخت چنین برنامه ای را به «تمسخر» گرفتن تلاش های دولت و مشکلات مردم دانستند. از دید یک کاربر، «کاری که مدیری کرد، مسخره کردن صدا وسیما، نظام، امید، آینده، راه نجات و حتی اصل زندگی بود.»

کاربران مدیری را بخاطر دستمایه قرار دادن سیل به عنوان مشکل کنونی بسیاری از مردم به «عدم درک شرایط کشور» و «عدم درک مشکلات جامعه» متهم کردند و او را «بیگانه با مردم» خواندند.

در توییتی می خوانیم: «بار دیگر مهران مدیری اثبات کرد که نه تنها درک درستی از شرایط کشور ندارد بلکه به تریبونی جهت فحاشی به دولت بدل شده است. با غم مردم صدمه دیده از سیل شوخی می کند.»

برخی هم به همین بهانه به انتقاد محتوایی برنامه دورهمی پرداختند و حتی آن را «بی محتوا» ارزیابی کردند. کاربری نوشت: «مهران مدیری بابت دورهمی‌های بی‌محتوایش میلیاردها تومن پول من ‌و‌شما را به جیب نزده که وقت بحران‌ها با تمسخرِ تلاش‌ها و خاموش کردن کورسوی امید، تیشه به ریشه‌ی سلامت ‌روانی جامعه بزند! آقای صدا وسیمایی که نه فرهنگ‌سازی را می شناسی و نه رسانه را! تا کی بیت‌المال باید صرف لمپن‌ پروری شود؟»

بسیاری از کاربران، با اشاره به ساعت، کت و شلوار و حقوق چند ده میلیونی و زندگی لوکس مجری دورهمی، اظهارات او در همدردی با مردم سیل زده و انتقاد از دولت را توخالی قلمداد کردند.

انتقاد از «ترویج ناامیدی» در بحبوحه بحران

گروهی نتیجه و هدف برنامه دیشب مدیری را القای ناامیدی در جامعه دانستند. کاربران با اشاره به تلاش گروهی خاص برای تزریق یاس در کشور، در مورد پیامدهای منفی امیدکشی آن هم در شرایط کنونی جامعه هشدار دادند.

در توییتی می خوانیم: « حیرت‌آور است که این روزها عده‌ای فعال سیاسی و تحلیلگر و هنرمند در شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه ملی نوک حملات خود را به سمت خود مفهوم امید گرفته‌اند! آیا کشتن حس امید در مردم در اوج فشارهای خارجی و مشکلات داخلی و حوادث طبیعی٬ مُد جدید روشنفکری است یا نشانگر بلوغ سیاسی؟»

در توییتی آمده است: «اگر بپذیریم تحریم ‘تروریسم اقتصادی’ است، یکی از راهکارهای مقابله با آن هم بالطبع ایجاد امید، شجاعت و مثبت‌‌نگری نسبت به آینده است. رسانه ملی این موضوع را جدی بگیرد.»

برخی هم اقدام صدا و سیما و مجریانی چون مدیری در القای ناامیدی را به عنوان «همنوایی» با آمریکا تعبیر کرده اند.

در توییت دیگر آمده است: «آقای مدیری تشخیص داده‌اند برای خروج از فشار بین‌المللی و اقتصادی، «تشدید استیصال» از ایجاد امید راهکار مناسب‌تری است! شاید اگر او چند ساعت قبل مصاحبه‌ مطبوعاتی برایان هوک و تلاش‌اش برای ترساندن ایرانیان از آینده را می‌دید، از تبدیل کردن رسانه ملی به اتاق پژواک او خودداری می‌کرد.»

«علیرضا معزی» دبیر شورای اطلاع رسانی دولت هم در توییت خود نوشت: «مدیران رسانه‌ ملی صریح و شفاف بگویند که این ذبح و استهزای امید، در غوغای تحریم و قهر طبیعت، شبی چند تمام می‌شود از جیب این ملت گرفتار؟ دولت به کنار، حداقل مروت را در حق امدادرسانان و هزاران نفر که در کنار سیل‌زدگان ایستاده‌اند، مراعات کنید.»

جمعی اما اظهارات مدیری را انتقاد «درخور» و «سازنده» به مسوولان ارزیابی کردند و اتفاقا انتقاد از سخنان «کنایه بار» او را «ناامیدکننده» دانستند. از دید این افراد، عملکرد نهادهای مسوول است که مردم را ناامید می کند، نه یک برنامه تلویزیونی و تبلیغات.

اظهارات «غیرکارشناسانه» و «ناعادلانه» مجری دورهمی

مجری برنامه دورهمی، بدون اشاره به تلاش های امدادگران نهادها چون هلال احمر، ارتش، سازمان مدیریت بحران و … فقط زبان به انتقاد گشود. این رویکرد یکجانبه و تک وجهی اعتراض بسیاری از کاربران را برانگیخت.

در توییتی می خوانیم: «شاید مدیریت بحران در کشور ما نقص داشته باشد که دارد. اما اوج بی انصافی است که به بهانه سیل سراسری، خدمات هزاران انسانی که در ایام عید برای نجات مردم تلاش می کنند، نادیده بگیریم و با استهزاء و متلک سخن بگوییم.»

بخش دیگر از اظهارات مجری دورهمی در تمسخر پیامک های هشدار سازمان مدیریت بحران در خصوص رانندگی در جاده های کوهستانی هم مورد انتقاد جدی کاربران قرار گرفت.

کاربری با اشاره به اظهارات مدیری مبنی بر اینکه «پیامک آمده از بوق زدن در جاده‌های کوهستانی خودداری کنید، خطر سقوط بهمن. کار به جایی رسیده بوق بزنید می‌میرید‌.» نوشت: «اگر شما نمی‌دانی که بوق زدن در جاده کوهستانی خطرناک است، دلیل بر اشتباه متخصصان نیست.»

در توییتی آمده است: «وقتی که پیامک ستاد بحران را درباره بوق نزدن در کوه مسخره می‌کرد، خشمگین شدم از این جهل. به نقد و طنز نقادانه باور دارم. اما اینها نه طنز بود و نه نقد.»

رمزگشایی درباره سمت و سوی دورهمی و حامی مالی آن

بسیاری از توییت ها به بررسی حامیان مالی برنامه های مدیری طی سالیان گذشته و ارتباط هویت این حامیان با سمت و سوی برنامه های او پرداخته اند. در توییتی آمده است: «اینکه مدیری سفارشی ساز ۱۳۸۱ از تمسخر گرانی بنزین در نقطه‌چین رسیده به تمسخر بوق‌زدن مردم در دورهمی در سال ۱۳۹۸ اوج اضمحلالش را نشان می‌دهد، او وظیفه‌ای جز کوبیدن دولت‌های غیر همسو با نهادهای ثروت ندارد! یادمان نرود ۸۱، اسپانسرش سامسونگ بود، ۹۸ اول مارکت، یعنی پسرفت حتی در اسپانسر!»

از دید کاربران، این سران قدرت و ثروت هستند که به برنامه های این کارگردان شکل و جهت می دهند. به نوشته یک کاربر توییتر، «انتقاد نمایشی مهران مدیری از وضعیت معیشت و اقتصاد مصداق پساحقیقت است. مجری اوامر شبکه و اسپانسر، زبان گویای قدرت و ثروت برای مردم مرثیه سرایی طنزآمیز می‌کند.»

برخی هم به همین بهانه یک بر دیگر گزاره بدهکاری مدیری به موسسه ثامن الحجج را برجسته کردند. در توییتی آمد :«اگر امثال احمد توکلی یا دیگران مطلعان از پرونده ثامن الحج همان ابتدا رسما و علنا اسامی مهران مدیری و علیخانی را به عنوان جیره خواران ابوالفضل میرعلی منتشر می کردند و آبروی نداشته شان را حفظ نمی کردند، امروز برای مردم و منتخب مردم، روضه نمی خواندند.»

چرا فقط از دولت انتقاد می شود؟

بسیاری از کاربران انتقادات تک سویه و تک مخاطب مدیری را دستمایه توییت های معترضانه خود قرار دادند. از دید کاربران، همیشه روی سخن انتقادات مدیری با دولت است و او به دیگر نهادهای مسوول هیچ انتقادی را مطرح نمی کند. او حتی به حوزه مدیریت نهادهایی چون قوه قضاییه ورود نمی کند.

کاربری نوشته است که چرا مهران مدیری انتقاداتش شامل سایر دستگاه ها نمی‌شود. حتی شامل ترامپ هم نمی‌شود. فقط شامل بخشی می‌شود که مردم انتخاب می‌کنند. در توییتی دیگر می خوانیم: «نقد وظیفه رسانه است اما نه فقط بخشی ازحاکمیت و آن هم فقط دولت.»

در توییتی دیگر آمده است «هنگامی صداقت مهران مدیری در انتقادهایش را در برنامه دورهمی باور می کنیم که :

۱. درباره اسپانسر برنامه اش شفاف سازی شود تا مشخص شود که آیا اهداف سیاسی خاصی را دنبال نمی کند؟

۲.انتقادها فقط محدود به دولت نشود و سایر ارکان قدرت را هم شامل شود. یا بگوید که فراتر از دولت اجازه ندارد.»

سناریویی دستوری با هداف جناحی

برخی کاربران با اشاره به اینکه برنامه دورهمی با موافقت و همراهی مدیران سیما پخش می شود، نه تنها مدیری، بلکه مدیران صدا و سیما و رویکرد این رسانه را مورد انتقاد قرار دادند. در توییتی آمده است: «وقتی مهران مدیری را شبانه و کمتر از ۲۴ ساعت مهلت با دستمزد نجومی بکشانی برای تولید سری جدید دورهمی و کوباندن دولت، یک تفسیر بیشتر ندارد: سناریوی حذف دولت برای فرار از بحران های جاری کلید خورده است.»

در توییتی دیگر آمده است: «علت تلاش صدا و سیما برای روی آنتن بردن حداقل یک قسمت از دور همی مشخص شد. البته تصمیم گیران این رسانه که بعضا بیرون از صدا و سیما هم هستند نمی دانند که با این کار امید مردم به کل سیستم را نابود می کنند. مهران مدیری هم ابزاری بیش نیست.»

«کاری که امشب مهران مدیری کرد انتقاد نبود. از بین بردن اندک امید باقیمانده مردم بود. آقای صدا و سیما ما که می دانیم مدیری هیچ کاره است. با این کارها به گندم ری نمیرسی»

تعدادی از کاربران با اشاره به بالاگرفتن انتقادات علیه صدا و سیما، از «عقب نشینی» این رسانه در بازپخش قسمت نخست دورهمی نوشتند. کاربری نوشت: «بخش جنجالی صحبت های مهران مدیری در بازپخش برنامه دورهمی سانسور شد.» برخی دیگر هم مدعی شدند :«بنا براعلام یک منبع آگاه ادامه تولید و پخش فصل جدید این برنامه هم در هاله ای از ابهام قرار گرفت.»

انتهای پیام/