اعتراف سازمان ثبت اسناد کشور به سندیت قانونی “برگ سبز خودرو”

صافی نیوز / سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در یک عقب‌نشینی آشکار با صدور بخشنامه‌ای، اخذ تأییدیه نقل و انتقال خودرو صادره از مراکز تعویض پلاک را از روند تنظیم سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی، حذف کرد.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم،بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شماره ۱۱۵۸۵۴/۱۴۰۰ به تاریخ ۳۱/۶/۱۴۰۰ با امضای “مهدی اقبال؛ معاون امور اسناد این سازمان” مبنی بر عدم نیاز به اخذ برگ تأییدیه نقل و انتقال در هنگام تنظیم سند قطعی خودرو، ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: “نظر به اینکه ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ تصریحی به ضرورت اخذ و ملاحظه گواهی نقل و انتقال ـ تحت عنوان تأییدیه نقل و انتقال ـ قبل از هرگونه انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی ندارد، لذا برگ سبز صادره از سوی مراکز تعویض پلاک، ابرازی از طرف دارنده خودرو که مبین احراز، بررسی و جری تشریفات قانونی مصرحه بوده کفایت امر را نموده و لزومی به اخذ تأییدیه مورد بحث قبل از انتقال قانونی خودرو در دفاتر اسناد رسمی نیست.”

پیش از این، روال بر این بود که برای تنظیم سند در دفاتر اسناد، باید توالی اسناد صادر شده برای تمامی مالکان قبلی رعایت می‌شد که مشکلاتی را برای برخی خریداران خودرو ایجاد می‌کرد؛ از جمله جلب رضایت مالکان قبلی برای حضور در دفاتر اسناد یا تهیه‌ تأییدیه‌های اثبات‌نشده که با صرف مبالغ اضافی در مراکز متخلف تهیه می‌شد.

با توجه به اعلام مراجع قضائی در خصوص الزامی نبودن تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی و استقبال عموم مردم از این تصمیم، تحرکاتی در مجموعه دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که همچنان خواستار تنظیم سند خودرو در دفاتر هستند، انجام گرفت؛ به نظر می‌رسد صدور این بخشنامه هم در همین راستا و ترغیب مالکان خودرو برای تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی است.

البته در این بخشنامه به این موضوع اشاره نشده است که اگر در قوانین سابق، تصریحی به ضرورت اخذ و ملاحظه برگه تأییدیه نقل و انتقال نشده،‌ پس چرا برای بیش از ۱۰ سال گذشته این تأییدیه باید توسط دفاتر اسناد رسمی دریافت و رویت می‌شد؟! موضوعی که باعث ایجاد مشکلات فراوان برای برخی افراد و رواج تأییدیه‌های اثبات نشده و تحمیل هزینه‌های گزاف به متقاضیان برای تهیه این تأییدیه‌ها توسط افراد متخلف شده بود.

گفتنی است؛ طبق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و نیز بخشنامه ابلاغی دادستان کل کشور، تنظیم سند رسمی خودرو در دفاتر اسناد رسمی هر چند منعی ندارد؛ اما غیرالزامی و اختیاری است.

انتهای پیام/