اعتماد به بازار بورس بازگشت؟

صافی نیوز / به نظر می‌رسد خودرویی‌‌ها به عنوان لیدر بازار همچنان با اقبال سهامداران همراه شوند. بانکی‌ها نیز با توجه اینکه از رشد بازار جا مانده‌اند روند سودسازی معقولی خواهند داشت. همچنین برخی از صنایعی که با حذف ارز ترجیحی همراه شده‌اند می‌توانند در صدر تقاضای سهامداران قرار بگیرند.

به گزارش صافی به نقل از اقتصاد آنلاین، معاملات بورس در چهارمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس تهران با ثبت جهش ۱۵هزار واحدی در محدوده یک ‌میلیون و ۵۲۲هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن و شاخص فرابورس به ترتیب ۴۷۹۶واحد و ۷۶واحد رشد داشتند. به طور کلی بیش از ۱۲میلیارد برگه سهام در میان معامله‌گران امروز دست به دست شد و ۱۶۰میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها به بازار وارد شد.

جواد فلاحیان، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: در معاملات امروز شاخص کل با ثبت جهش ۱۵هزار واحدی به سطح یک میلیون ۵۲۲هزار واحد صعود کرد که نمادهای فارس، تاپیکو و شپنا بیشترین سهم را در این رشد داشتند. البته همانطور که قبلا اشاره شده شاخص کل نمی‌تواند معیار مناسبی برای تحلیل بازار باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی بازار امروز وضعیت خوبی داشت و بیش از ۷۰درصد از کل بازار با سودآوری همراه شدند. نکته مهم در معاملات امروز میزان ارزش معاملات بود که به رقم ۶هزار و ۵۰۰میلیارد تومان دست یافت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی حدود ۱۶۰میلیارد تومان ورود پول را در بورس امروز شاهد بودیم که همه این عوامل در کنار هم می‌تواند چراغ سبزی برای سرمایه‌گذاران باشد. به نظر می‌رسد اعتماد به بازار بازگشته و خطری بازار را تهدید نمی‌کند.

وی تصریح کرد: بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «خودرو و ساخت قطعات»، «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «فلزات اساسی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

فلاحیان روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: پس از اینکه شاخص کل ترند صعودی خود در محدوده یک میلیون و ۵۰۰هزار را سپری کرد، به نظر می‌رسد هم اکنون در حال استراحت در محدوده فعلی است و مقاومت مهم و سختی تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد پیشروی شاخص کل وجود ندارد.

وی ضمن تحلیل روند شاخص کل به بررسی روند شاخص هم وزن پرداخت و تشریح کرد: شاخص هم وزن به مراتب وضعیت بهتری دارد و در روند صعودی قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که اقبال به سهام کوچک در بازار بیشتر است.

این کارشناس بیان کرد: به نظر می‌رسد با افزایش تدریجی حجم و ارزش معاملات روند صعودی بازار نیز ادامه یابد. از طرفی دیگر با توجه به اینکه در آستانه رسیدن به فصل مجامع هستیم انتظار می‌رود کلیت بازار روندی مثبت را دنبال کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در ادامه به نظر می‌رسد خودرویی‌‌ها به عنوان لیدر بازار همچنان با اقبال سهامداران همراه شوند. بانکی‌ها نیز با توجه اینکه از رشد بازار جا مانده‌اند روند سودسازی معقولی خواهند داشت. همچنین برخی از صنایعی که با حذف ارز ترجیحی همراه شده‌اند می‌توانند در صدر تقاضای سهامداران قرار بگیرند.

انتهای پیام/