افزایش قیمت ۱۲ قلم از اجناس اساسی در یک ماه گذشته

صافی - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در یک ماه گذشته شاهد افزایش قیمت ۱۲ قلم از اجناس در بازار استان بودیم.

به گزارش صافی نیوز، کمیسیون تتظیم بازار چهارمحال و بختیاری ظهر شنبه با حضور مدیران استانی و محلی در شهرکرد برگزار شد.

محمدکاظم منزوی در این جلسه با اشاره به اینکه بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری به صورت هفتگی و روزانه قیمت ۵۳ اقلام اساسی موجود در بازار را کنترل می‌کنند، گفت: در یک ماه گذشته شاهد افزایش قیمت ۱۲ قلم از اجناس در بازار استان بودیم، جنسی مانند پیاز ۸۹ درصد و نوعی از تیرآهن یک درصد افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه ابهاماتی در قیمت لوازم خاگی و یدکی بازار استان وجود دارد، افزود: این اقلام ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است؛ به دلیل نوسانات قیمت دلار برخی از اقلام در بازار عرضع نمی‌شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ هزار تن شکر در کارخانه قند استان انبار شده است، اضافه کرد: مشکلاتی به دلیل کمبود فضای انبار در این کارخانه وجود داشت که به زودی برطرف می‌شود.

منزوی با بیان اینکه طرح ضیافت توزیع و نظارت اقلام اساسی به مناسبت ماه مبارک رمضان از چند روز آینده در استان آغاز می‌شود، ادامه داد: در یک شبانه‌روز ۱۷ تن گوشت مرغ برای مصرف بازار استان کشتار می‌شود، برای تأمین سایر اقلام مورد نیاز نیز برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.

حمیدرضا دانش در این جلسه با اشاره به اینکه در نوروز سال ۹۸ مصوبه ستاد تنظیم بازار توزیع ۷۰۰ تن پرتغال و ۳۵۰ تن سیب به استان بود، گفت: در این ایام ۷۹۲ تن پرتقال و ۴۰۶ تن سیب به استان وارد شد. 

وی با بیان اینکه از این میزان باید ۱۰ تا ۲۵ درصد به منظور ذخیره استان انبار می‌شد که به دلیل بالا بودن فشار بازار توزیع شد، افزود: درخواست مجدد برای ارسال ۱۰۰ تن پرتقال و ۱۰۰ تن سیب به استان داده شد که تاکنون ۵۰ تن پرتقال و ۵۰ تن سیب تأمین شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال جاری یک هزار و ۲۰۶ تن میوه تا ۲۰ فروردین‌ماه به استان وارد شده است، اضافه کرد: در حال حاضر نیز سه غرفه در پارک لاله شهرکرد توزیع میوه وجود دارد.

افشین حیدری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در بحث توزیع میوه شب عید مشکلاتی در شهرستان بروجن ایجاد شده بود، گفت: تعدادی از بازاریان این شهرستان با هدف جلوگیری از ورود میوه شب عید در خواست غرفه دادند و برای تحویل بار افدام نکردند که اسامی این افراد برای پیگیری قانونی به دادستان تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری در شهرستان شهرکرد ۳۲۵ تن میوه توزیع شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است، افزود: میزان میوه توزیعی در شهرستان فارسان ۳۰ درصد و اردل ۲۰ درصد افزایش و در شهرستان کوهرنگ به دلیل بارندگی ۴۰ درصد و در لردگان به دلیل بعد مسافت ۱۰ درصد نسبت به سال گذشت کاهش داشته است.

مدیرکل تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۴ درصد از میوه شب عید استان دچار خرابی شده بود، اضافه کرد: برخی از پرتقال‌های تامسون پس از ترخیص از سردخانه دچار خرابی شدند.

کی‌قباد قنبری نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال جاری مجوز انبار ۲ هزار و ۲۱ تن برنج در استان صادر شده است، گفت: از این مقدار یک هزار و ۳۴۶ تن توزیع شده است؛ مجور انبار شکر در استان ۴ هزار و ۴۸ تن بود که ار این مقدار ۲ هزار و ۳۶ تن تاکنون توزیع شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزارتن شکر خام برای مصرف استان گرفته شده که از این میزان ۵ هزار و ۵۰۰ تن به شکر سفی تبدیل شده است، افزود: روزانه در استان ۵۰۰ تن شکر خام به شکر سفید تبدیل می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه درخواست تحویل ۵ هزار تن شکر خام برای استان فرستاده شده است، اضافه کرد: ظرفیت انبار کارخانه قند استان تا ۵۰ هزار تن است و با فروش شکر تولیدی در سال گذشته مشکل فضا حل می‌شود.

محمد عمرون نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح نظارت نوروزی بر فروشگاه‌ها و مراکز عمومی در استان از ۱۷ اسفندماه سال گذشته آغاز و تا ۱۵ فرودین‌ماه جاری ادامه داشت، گفت: ۵۴۷ گشت مشترک در ین مدت انجام به تخلف ۲۸۵ واحد صنفی رسیدگی و ۴۷ میلیون تومان جزای نقدی نیز برای متخلفان در نظر گرفته شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۵۱ اکیپ این سازمان در ایام نوروز ۲۴۰ بازرسی انجام دادند، افزود: در این بازرسی‌ها ۲۹ پرونده تخلف تشکیل و ۵ میلیون و ۸۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت تخلفات در بحث رعایت نکات بهداشتی در مراکز تولید و عرضه مواد غذایی افزایش یافته است.

انتهای پیام/