افزایش نرخ با سوادی از ۴۷.۵ درصد به ۸۷.۶ درصد

صافی - افزایش چشمگیر نرخ باسوادی از ۴۷.۵ درصد سال ۱۳۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برابر زنان و مردان از جمله دستاوردهای سازمان نهضت سوادآموزی وزارت آموزش ‌و پرورش در چهل ‌سالگی انقلاب اسلامی است.

ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش، یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ‌فرمان امام خمینی‌ (ره) و در دی‌ماه ۱۳۵۸ سازمان نهضت سوادآموزی تاسیس و تاکنون به حیات خود ادامه داده است و در عرصه محرومیت‌زدایی در چارچوب سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی بسیار فعال و موثر ظاهر شده است.

کاهش قدر مطلق بی‌سوادان از ۱۴.۲ میلیون نفر در سال ۱۳۵۵ به ۸.۸ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر و به ۲.۷ میلیون نفر در گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله، افزایش درصد باسوادی از ۴۷.۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر و به ۹۴.۷ درصد در گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله از دستاوردهای سازمان نهضت سوادآموزی در چهار دهه اخیر است.

همچنین در راستای کاهش اختلاف درصد باسوادی بین زنان و مردان، بیش از ۷۵ درصد از فعالیت سوادآموزی به زنان اختصاص‌ یافته است به ‌عبارت‌ دیگر با ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی بین زنان و مردان، تفاوت نرخ باسوادی از ۲۳.۴ درصد سال ۱۳۵۵ به ۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش‌ یافته است.

در راستای کاهش اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی، نیز حدود ۵۵ درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به مناطق روستایی اختصاص‌ یافته است به‌ طوری‌ که نرخ باسوادی بین مناطق شهری و روستایی از۳۵ درصد سال ۱۳۵۵به ۱۲.۳ درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش‌ یافته است.

انتهای پیام/