بایدن:

اقدام پوتین آغاز تجاوز روسیه به اوکراین است

صافی نیوز / رئیس‌جمهوری آمریکا عصر سه‌شنبه به وقت واشنگتن در سخنانی ضمن اعلام تحریم دو بانک روسی گفت: «ما قصد جنگ با روسیه را نداریم اما می‌خواهیم این پیام را برسانیم که به همراه متحدانمان از هر وجب از قلمرو ناتو دفاع خواهیم کرد.»

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، «جو بایدن» از اعمال تحریم‌ها علیه دو موسسه مالی بزرگ روسیه خبر داد و اعلام کرد افراد نزدیک به پوتین نیز تحریم خواهند شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: دور نخست تحریم‌های آمریکا در همراهی با متحدان این کشور آغاز شده است و دو بانک روسیه از جمله بانک ارتش این کشور تحریم می‌شوند. همچنین شخصیت‌های بلندپایه دولت روسیه و اعضای خانواده آنها مشمول تحریم می‌شوند.

او ادامه داد: اقدام پوتین آغاز تجاوز روسیه به اوکراین است. ما تحریم‌های قوی‌تری نسبت به تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۴ اعمال کردیم، آغاز خواهیم کرد.

وی اعلام کرد که آمریکا و شرکایش دست روسیه را از سیستم مالی غرب قطع می‌کنند و در این راستا چهار تحریم بر دو نهاد مالی روسیه به نام‌های «وی‌ای‌بی» و «بانک نظامی» روسیه اعمال می‌شوند.

بایدن در ادامه سخنان خود افزود: پوتین مستقیما به حق حیات اوکراین حمله کرد. او غیر مستقیم کشورهایی را که سابقا در دست روسیه بودند تهدید کرد؛ از جمله کشورهایی که امروز دموکراسی‌هایی شکوفا و اعضای ناتو هستند. اقدام بعدی روسیه هر چه باشد، ما آماده‌ایم که با اتحاد، شفافیت، و عزم راسخ به آن پاسخ دهیم.

بایدن با بیان این که پوتین در حال تهیه چارچوبی برای گرفتن سرزمین‌های بیشتر به زور است، افزود: اجازه نقل‌ و انتقال بیشتر نیروهای آمریکایی و تجهیزات نظامی در اروپا را داده‌ایم تا متحدان آمریکا در منطقه بالتیک، یعنی استونی، لتونی و لیتوانی تقویت شوند.

جو بایدن تأکید کرد که ایالات متحده در اوکراین با روسیه نخواهد جنگید اما آمریکا و متحدان این کشور از هر وجب از قلمروی ناتو دفاع می‌کند.

او در ادامه گفت واشنگتن با برلین در حال همکاری است تا اطمینان حاصل کند پروژه نورد استریم-٢ ادامه پیدا نخواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به حضور بیش از ۱۵۰ سرباز و انواع تجهیزات و تسلیحات نظامی روسیه در اطراف اوکراین گفت احتمال حمله در روزهای آینده بسیار جدی است.

انتهای پیام/