امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و هلال احمر

به منظور جذب دهیاران و اعضای شوراهای روستا به عنوان نیروی داوطلب جمعیت هلال احمر، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر امضا شد. به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌نژاد در تفاهم‌‌‌نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: بر […]

به منظور جذب دهیاران و اعضای شوراهای روستا به عنوان نیروی داوطلب جمعیت هلال احمر، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر امضا شد.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌نژاد در تفاهم‌‌‌نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، ۲۵ درصد از جمعیت کل کشور در روستاها ساکن هستند و در حال حاضر بر اساس قوانین جاری از طریق راه‌اندازی ۳۷ هزار و ۴۸ دهیاری اداره می‌شوند که بهره‌گیری از توان و ظرفیت جوامع محلی، کمک موثری در مدیریت بحران در مناطق روستایی می‌کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که پراکندگی نقاط روستایی و جمعیت اندک آنها و همچنین قرار گرفتن کشور ایران در پهنه پر خطر زلزله و سایر بلایای طبیعی و عدم امکان استقرار واحدهای امدادی در کل پهنه کشور، امدادرسانی به روستاها را در مواقع بروز بحران با دشواری‌هایی روبه‌‌‌رو می‌سازد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به عنوان مرجع و متولی هدایت، راهبری و آموزش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اقدامات متعددی را برای تسهیل اجرای وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام داده است که مساعدت‌های مالی، واگذاری ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز، آموزش منابع انسانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌ها و انعقاد تفاهم‌‌نامه با دستگاه‌‌های اجرایی از آن جمله هستند.

جمالی‌نژاد افزود: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت دهیاری‌ها و مشارکت دستگاه‌های مسئول در روستاها، این سازمان تاکنون اقدام به انعقاد ۲۷ تفاهم‌‌نامه‌های همکاری مشترک با نهادها و دستگاه‌های اجرایی کرده است که به منظور ارتقا سطح ایمنی در روستاها دو تفاهم‌نامه در سال‌های پیشین با سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر منعقد و اجرایی کرده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اضافه کرد: در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌ مدیریت‌های محلی در مواقع عادی و وقوع بحران و به منظور توسعه مشارکت‌های محلی در ایجاد شبکه‌های اجتماعی به منظور تحقق وظایف مربوط به مدیریت بحران دهیاری‌ها منعقد می شود.

جمالی‌‌نژاد ادامه داد: به موجب این تفاهم‌نامه،‌ برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری جهت توسعه مهارت‌ها، آموزش و توانمندی روستاییان به منظور افزایش مشارکت‌های محلی و بهبود فعالیت‌های اجتماعی در راستای حمایت از اقشار آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر جامعه روستایی در حوادث با بهره‌گیری از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی روستا در زمینه فعالیت‌های بشردوستانه انجام خواهد شد.

وی افزود: مهمترین رویکرد این تفاهم‌‌نامه جذب دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا به عنوان نیروی داوطلب در جمعیت هلال احمر و ارایه آموزش‌های عمومی‌، تخصصی و امداد و نجات به آنها برای ارتقای سطح آمادگی جامعه روستایی جهت آمادگی و مقابله با بلایا و حوادث است.

معاون وزیر کشور اضافه کرد: بیشک همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط و ایجاد تعامل و مشارکت موثر بین سطوح ملی و محلی می‌تواند در کاهش اثرات بلایای طبیعی و تسریع در امدادرسانی به مناطق حادثه دیده کمک شایانی کند.

انتهای پیام/