انتقاد امام جمعه تبریز از گرانی ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز مواضع جدید ترامپ درباره آل‌سعود را مورد اشاره قرار داده و اظهار کرد: ترامپ طی یک سخنرانی در جمع حامیان خود ماجرای تماس با پادشاه سعودی را شرح داده و با سخنان تحقیرآمیزی خواستار پول بیشتر از این کشور نفتی و یا بقول خودشان […]

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز مواضع جدید ترامپ درباره آل‌سعود را مورد اشاره قرار داده و اظهار کرد: ترامپ طی یک سخنرانی در جمع حامیان خود ماجرای تماس با پادشاه سعودی را شرح داده و با سخنان تحقیرآمیزی خواستار پول بیشتر از این کشور نفتی و یا بقول خودشان همان گاو شیرده شده است.

وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی تحقیرآمیز خطاب به مقامات سعودی گفته بود ما همه چیزمان را در محافظت از شما از دست می‌دهیم در حالیکه شما پول زیادی دارید.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه «ترامپ در نگاهی دلال‌مأبانه گفته کار با سعودی ساده‌تر از جمع‌کردن پول از مستاجر است»، تصریح کرد: این قضیه نشان می‌دهد سردمداران سعودی هیچ اراده‌ای از خود ندارند بطوریکه مقامات سعودی سخنان تحقیرآمیز را تحمل کرده و به هر طریقی خواهان حفظ قدرت خود با هر ذلتی هستند.

آل‌هاشم با تاکید بر اینکه «عربستان پول کیف ترامپ در منطقه است»، گفت: ترامپ هیچ ابایی از تحقیر مقامات سعودی و اشاره مستقیم به این داستان ندارد.

وی همچنین شکست کودتای آمریکایی در ونزوئلا را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این کودتا که به طراحی مستقیم آمریکایی‌ها و با رهبری شخصی وابسته به آمریکا هدایت می‌شد، تلاش داشت دولت قانونی ونزوئلا را از کار برکنار کند و با تداوم سیاست‌های استعمارگرانه در جهت متزلزل کردن ثبات ونزوئلا از جمله ایجاد بحران اقتصادی، این کشور را به کشوری دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا تبدیل کند اما با شکست مواجه شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه «شکست آمریکا در ونزوئلا در حقیقت یک سیلی دیگر به صورت آمریکا محسوب می‌شود»، اظهارداشت: امیدواریم امنیت و ثبات در این کشور برقرار و هرگونه مداخله خارجی در آن متوقف شود.

آل‌هاشم با اشاره به قرار گرفتن در ایام سالگرد امضای توافقنامه برجام که در نهایت به خروج آمریکا از این توافق ختم شد، تاکید کرد: خروج ترامپ از پیمان‌های بین‌المللی تهدید جدی برای نظام بین‌الملل است. ترامپ در بدو پیروزی در انتخابات بلافاصله از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج شد و بعدها دلیل خروج از یونسکو را حمایت از رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وی افزود: این اقداماتی که توسط ترامپ انجام می‌گیرد، دیگر قدرت‌های جهانی همچون روسیه را برای خروج از پیمان‌ها ترغیب می‌کند که در نهایت این امر موجب هرج و مرج جهانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از توافق برجام درس‌هایی برای‌مان داشت، تصریح کرد: «قابل اعتماد نبودن آمریکا»، «شناخت از دشمنی دشمنان»، «نتیجه انعطاف در برابر آمریکا و دشمنان زیاده‌خواه» و «همراهی اروپا با آمریکا در دشمنی با ملت ایران» از جمله درس‌هایی بود که می‌توان از بدعهدی آمریکایی‌ها گرفت.

آل‌هاشم با انتقاد از گره‌زدن مشکلات موجود به خارج و عدم توجه به ظرفیت داخلی، اذعان داشت: همه چیز را نبابد به مساله تحریم و آمریکا گره زد چراکه مشکلاتی در داخل داریم که باید آن‌ها را حل کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که قبلا نیز از همین تریبون نماز جمعه اعلام کرده‌ام، قیمت سیبزمینی و پیاز ربطی به تحریم‌ها ندارد بلکه مربوط به بی‌تدبیری‌های داخلی است.

آل‌هاشم با بیان نمونه‌هایی از روش‌های تحقق «رونق تولید»، افزود: تغییر رویکردهای مدیریتی به مدیریت جهادی و باور حل مشکلات با رویکرد مدیریت جهادی، بهبود فضای کسب و کار، فعالسازی ظرفیت‌های بخش خصوصی و مبارزه با قاچاق کالا از جمله روش‌های تحقق بخشیدن به امر رونق تولید است.

وی در ادامه با اشاره به شهادت یک طلبه همدانی در اثر وقوع تیراندازی حین خروج از حوزه علمیه، گفت: این روحانی مظلومانه به شهادت رسید و شهادت وی حادثه‌ی تلخی بود که گویا بستر فضای مجازی به نوعی عاملی برای این جنایت توسط قاتل بوده است.

وی با تاکید بر این مطلب که «مسوولان جهت نظارت بر فضای مجازی و رفع مشکلات آن برنامه‌ریزی و چاره جویی کنند»، تصریح کرد: ضروری است که مسوولان مرتبط درباره برخی مطالبی که بصورت شایعه و عملیات روانی در فضای مجازی منتشر می‌شود و خصوصاً مساله انتشار تصاویر سلاح‌ها چاره‌اندیشی کنند.

وی با اشاره به بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره تصاویر سلاح‌هایی که قاتل طلبه همدانی در فضای مجازی منتشر کرده است، افزود: چگونه به راحتی یک فرد تصاویری از خود که سلاح بر دست دارد پخش می‌کند و کسی با او کاری ندارد و در آخر چنین جنایتی انجام می‌شود؟

آل‌هاشم در بخش دیگری از خطبه‌ها هفته گرامیداشت مقام معلم را مورد اشاره قرار داده و گفت: سالروز شهادت «شهید مطهری» معلم بزرگ انقلاب و اسلام بعنوان روز معلم انتخاب شده است و قطعا انتخاب چنین روزی بهترین انتخاب ممکن بوده است.

وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، اظهارداشت: مقام معظم رهبری در این دیدار تاکید بر لزوم اجرای سند تحول در آموزش و پرورش داشتند و فرمودند‌ معلم‌ها پایه‌ریزان تمدن نوین و جهادگران میدان مبارزه با جهل و بی‌سوادی و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند.

وی ادامه داد: در عین حال ایشان از سند ۲۰۳۰ انتقاد کردند که غربی‌‌ها با تدوین چنین سندی انتظار دارند معلم‌های با تعصب ما در کلاس‌های درس‌شان برای آن‌ها سرباز تربیت کنند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه آموزش و پرورش باید افراد «دانا»، «پرهیزکار»، «هوشیار»، «شجاع» و «اهل اقدام» تربیت کند، تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش باید درباره مساله معیشت فرهنگیان و مطالبه و درخواست‌های قانونی این قشر رحمتکش توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به روز جهانی مطبوعات و برگزاری چهارمین دوره جشنواره مطبوعات آذربایجان‌شرقی، گفت: جشنواره مطبوعات محلی برای بروز استعدادها، ارزیابی سطح مطبوعات، بررسی سطح سواد رسانه‌ای اهالی مطبوعات و اقدامی ارشمند برای ارتقاء سطح کیفی مطبوعات داخلی است.-

وی تاکید کرد: مطبوعات در راستای عملی کردن بیانیه گام دوم انقلاب می‌توانند قدم‌های بسیاری بردارند.

وی با تشکر و قدردانی از تمام اهالی رسانه، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی در سطح استان، خطاب به خبرنگاران گفت: اهالی رسانه وظیفه دارند در راستای ایحاد امید در جامعه گام بردارند.

وی همچنین با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ، گفت: سیل ایران آزمون مدعیان بشردوستی در عرصه جهانی بود به‌گونه‌ای که همه شاهد فداکاری‌ها و زحمات جمعیت هلال احمر کشورمان در سیلاب‌های ابتدای سال بودیم.

آل‌هاشم با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و ضرورت برپایی سفره‌های افطاری ساده، تاکید کرد: ادارات حق ندارند با بودجه‌های دولتی افطاری دهند البته افطاری دادن به کارکنان مساله‌ای متفاوت است.

آل‌هاشم بر ضرورت جلوگیری مسوولان از روزه‌خواری در ملاءعام تاکید و خاطرنشان کرد: همه باید سعی کنیم در ماه مبارک رمضان با روزه‌خواری مقابله کنیم بطوریکه افراد مهمان و یا مریض نیز باید احترام این ماه و شئونات آن را در سطح شهر حفظ کنند.

وی در تبیبن اصول حفظ شئونات ماه مبارک رمضان بر رعایت حداکثری حجاب تاکید کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان باید به حجاب توجه شود و مسافران نیز دقت کنند که حجاب و شئونات اسلامی را رعایت کنند.

وی در خاتمه با انتقاد از گرانی‌ها موجود در سطح جامعه، متذکر شد: هر کسی در هر جایی که دوست دارد گرانی ایجاد می‌کند، دستگاه‌های نظارتی کجا هستند و جرا جلوی این گرانی‌ها را نمی‌گیرند؟

انتهای خبر/