اندوه و تأسف سیستانی از ناآرامی‌های اخیر عراق

صافی نیوز / خبرگزاری رسمی عراق به نقل از نماینده مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در این کشور گزارش داد که آیت‌الله سیستانی از اتفاقات روزهای گذشته در عراق اندوهگین و متأسف است.

به گزارش صافی به نقل از فارس، «حسین النوری» نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی مرجعیت‌ عالی‌قدر شیعیان در عراق، شامگاه پنجشنبه، در مراسم عزای شماری از افراد کشته‌شده در ناآرامی‌های اخیر عراق حضور یافت.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، حسین النوری با انتقال پیام تسلیت و ابراز همدردی آیت‌الله سیستانی به خانواده افراد کشته‌شده در ناآرامی‌های اخیر عراق، گفت که آیت‌الله سیستانی «بسیار از آنچه رخ داده متأسف و اندوهگین است.»

وی در ادامه اضافه کرد که مرجعیت عالی‌قدر شیعیان از آنچه در عراق روی داده، «ناراضی است» و «این اقدام ننگین را محکوم می‌کند.»

نماینده آیت‌الله سیستانی همچنین اشاره کرد: «شخصاً به اینجانب اطلاع دادند که به نمایندگی از ایشان و دفتر در مراسم عزای ارواح مطهر [جان‌ باختگان] شرکت کنم.»

احزاب سیاسی در عراق پس از اعلام نتایج انتخابات در اکتبر سال ۲۰۲۱ تا به امروز موفق نشده‌اند در این کشور دولت جدید تشکیل دهند.

اوضاع عراق طی این مدت و به‌ویژه در هفته‌های گذشته پس از تظاهرات آشوبگران حامی جریان صدر متشنج شد. حامیان جریان صدر پس اعلام‌کناره‌گیری «سید مقتدی الصدر» رهبر این جریان به نهادهای دولتی عراق تعرض کردند و برخی از ساختمان‌ها را تحت اشغال خود درآورند که این اقدام در نهایت به درگیری با نیروهای امنیتی عراق منجر شد.

در پی این درگیری‌ها، ۳۰ نفر کشته و حدود ۷۰۰ از جمله ده‌ها نیروی امنیتی عراقی مجروح شدند. پس از تشدید ناآرامی‌ها، رهبر جریان صدر، بعدازظهر روز سه‌شنبه، در یک سخنرانی از مردم عراق عذرخواهی کرد و با تعیین‌ ضرب‌الاجلی یک‌ساعته خواستار خروج فوری حامیان این جریان از «منطقه سبز» بغداد شد.

پس از سخنرانی رهبر جریان صدر، حامیان این جریان بلافاصله منطقه سبز را ترک کردند و اوضاع در عراق تقریبا به حالت عادی بازگشت.

انتهای پیام/