انقلاب اسلامی و شیرینی خدمات در روستاهای مینودشت

صافی - بهره مندی اهالی همه ۷۶ روستای مینودشت در شرق استان گلستان از امکانات رفاهی و زیرساختی مانند آب، برق، گاز، تلفن، راه مناسب و مدرسه از جمله خدمات انقلاب در ۴۰ سال گذشته این شهرستان محسوب می شود.

شهرستان مینودشت با ۷۰۰ کیلومتر مربع گستره، از مرکز استان گلستان ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد و بلندی آن از سطح دریا ۱۸۰ متر است، دارای دو نقطه شهری و ۷۶ روستای دارای کد شناسایی با میانگین بارش سالانه ۴۵۰ میلی متر است.

این شهرستان بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ افزون بر ۸۲ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۷۰ درصد جمعیت آن در مناطق روستایی و بقیه در دو شهر دوزین و مینودشت سکونت دارند.

شاید هیچ چیز به اندازه برخورداری از امکانات و خدمات اولیه زندگی مانند آب بهداشتی و سالم، برق، گاز، تلفن و راه دسترسی مناسب و بیشتر آسفالته، خدمات بهداشتی و آموزشی مردم یک منطقه یا روستا بویژه در مناطق کوهستانی و جنگلی را خوشحال نکند.

اکنون اهالی ۷۶ روستای مینودشت بویژه پیرمردها و پیرزنان امروز و جوانان دیروز که حتی باور بهره مندی از چنین امکاناتی در ذهن آنان خطور نمی کرد، امروز به برکت انقلاب اسلامی با بهره مندی از امکانات ذکر شده، شکرگزار نظام جمهوری اسلامی هستند.

بدون تردید انجام زیرساخت ها و خدمات رسانی به مناطق روستایی بویژه روستاهایی که در مناطق کوهستانی واقع اند، بسیار سخت تر از مناطقی که در دشت ها و یا نقاط هموار سکونت دارند، است اما فعل توانستن برای ارائه خدمات به مناطق دور افتاده و محروم که از اهداف انقلاب اسلامی و بنیانگذار آن بود، به خوبی در شهرستان مینودشت و روستاهای آن صرف شده است.

به گفته فرماندار مینودشت به برکت انقلاب اسلامی، بهره مندی روستاهای این شهرستان از خدمات اولیه آب، برق، گاز، تلفن، راه دسترسی مناسب، خانه بهداشت و مدرسه به طور کامل محقق شده است.

سیدرضا طباطبایی می گوید: شاید تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روستاهای برخوردار از خدمات اشاره شده کمتر از انگشتان دو دست بود اما به برکت انقلاب اسلامی و دولت های آن در ۴۰ سال گذشته اکنون تمامی روستاهای مینودشت که حدود نیمی از آنها درمناطق کوهستانی واقع اند، از نعمت خدمات اولیه بهره مند شدند.

وی اضافه کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی، روستاها علاوه بر برخورداری از خدمات اولیه مانند آب، برق، گاز، تلفن، راه دسترسی مناسب و مدرسه، نقشه اجرای طرح هادی برای تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشیده شده و در ۳۵ درصد روستاهای دو بخش مرکزی و کوهساران مینودشت این طرح اجرا شده است.

طباطبایی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و طی یک دهه اخیر ۶ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی این شهرستان از تسهیلات مقاوم سازی مسکن برخوردار و طرح مسکن مهر نیز در شهر مینودشت اجرا شده است.

وی ادامه داد: امروز با نصب دکل های مخابراتی و رادیو تلویزیونی، تماس های تلفن ثابت و همراه و دریافت صدا و تصویر شبکه های مختلف رادیو و تلویزیون در همه مناطق روستایی و شهری مینودشت به راحتی صورت می گیرد.

فرماندار مینودشت همچنین به وضعیت فضاهای آموزشی این شهرستان بویژه درمناطق روستایی اشاره کرد و گفت: در ۴۰ سال گذشته با احداث مدارس لازم درمناطق روستایی از جمله ۶ مدرسه شبانه روزی و یک خوابگاه مرکزی درشهر مینودشت، هم اکنون ۹۹ درصد جمعیت دانش آموزی واجد تعلیم مشغول تحصیل هستند.

طباطبایی، احداث یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی، یک دانشکده فنی و مهندسی دولتی و یک موسسه غیردولتی آموزش عالی را از دیگر برکات انقلاب اسلامی در مینودشت برشمرد و گفت: درحوزه ورزش نیز علاوه بر زمین چمن شهید اقبالی و یک استخر شنا، هفت سالن ورزشی در مناطق شهری و چهار سالن ورزشی در روستاهای بزرگ این شهرستان احداث شده است.

** حوزه بهداشت و درمان

فرماندار مینودشت همچنین با مهم دانستن حوزه بهداشت و درمان و نیز نگاه ویژه انقلاب اسلامی و دولت های آن به این حوزه، گفت: درحالی که تا قبل از پیروزی انقلاب هیچ خانه بهداشتی در مناطق روستایی این شهرستان احداث نشده بود، اکنون ۴۰ خانه بهداشت، سه مرکز خدمات جامع سلامت، یک مرکز شبانه روزی، چهار پایگاه سلامت و یک بیمارستان ۱۵۵ تختخوابی در مینودشت احداث شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی با هدف ارائه خدمات به افراد سالخورده و از کارافتاده، معلولان و زنان سرپرست خانوار، ایتام و اقشار محروم، دو نهاد حمایتی یعنی کمیته امداد و بهزیستی را پایه گذاری کرده که انصافا این دو نهاد خدمات بسیار خوبی به گروه های هدف زیر پوشش خود در بخش های مسکن، درمان، پرداخت مستمری و کمک های موردی می دهند.

طباطبایی همچنین با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی و دامپروری مینودشت گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات خوبی درحوزه کشت محصولات زراعی و باغی و نیز گیاهان دارویی و گلخانه ای و نیز راه اندازی واحدهای پرورش دام و طیور باپرداخت تسهیلات مناسب در این شهرستان انجام شد.

وی، احداث یا بهسازی ۷۶۰ کیلومتر جاده بین مزارع، احداث چند انبار و سیلوی ذخیره غلات و واحدهای شالیکوبی، راه اندازی شرکت های تعاونی و مراکز خرید محصولات کشاورزی و دامی و راه اندازی صنایع تبدیلی مرتبط با تولیدات بخش کشاورزی را از دیگر اقدامات انقلاب اسلامی و دولت های آن طی ۴۰ سال گذشته در مینودشت برشمرد و افزود: مجموعه این اقدامات و دیگر اقدامات مناسب سبب افزایش تولید و درآمد کشاورزان این شهرستان شده است.

طباطبایی، انجام فعالیت های مختلف درحوزه منابع طبیعی و آبخیزداری ازجمله احداث ۶۵ سازه آبخیزداری، سنگ ملاتی، بتنی، گابیونی، رسوب گیر، انجام دو هزار هکتار جنگل کاری و توزیع رایگان سالانه ۲۰ هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر بین مردم و روستاییان و نیز اجرای طرح مدیریت جنگل های هیرکانی درسطح ۲۵ هزار هکتار را از دیگر خدمات انقلاب اسلامی در مینودشت برشمرد.

به گفته وی، علاوه بر این، احداث سد نرماب چهل چای مینودشت با حجم ذخیره آب ۱۲۵ میلیون متر مکعب که اکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با هزینه چند صد میلیارد تومانی، بزرگترین طرح ملی در این شهرستان است.

فرماندار مینودشت ادامه داد: با بهره برداری از این سد بزرگ که قرار است پایان سال آینده آبگیری آن آغاز شود، علاوه بر تامین آب شرب ۵۵۵ هزار نفر از اهالی چهار شهر و ۱۳۰ روستای منطقه شرق گلستان، بخشی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت منطقه نیز تامین می شود.

طباطبابی در پایان تصریح کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴۰ سال عمر با برکت خود خدمات بسیار خوبی در مینودشت بویژه روستاهای آن انجام داده که مردم این شهرستان قدردان آن هستند.

وی افزود: در ایام دهه مبارک فجر چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی نیز تعداد ۱۹۶ طرح عمرانی، اقتصادی و اشتغالزا باهزینه ۶۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۵۷ نفر درمینودشت به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی ۱۹ طرح عمرانی دیگر نیز با اعتبار پیش بینی شده حدود ۱۳۰ میلیارد ریال آغاز می شود.