اوباما چه‌چیز را محکوم کرد؟

صافی نیوز / رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالی فرمان اجرایی دونالد ترامپ را محکوم کرده است که به‌گفته ترامپ فهرست هفت کشوری را که در قانون محدودیت مهاجرت ذکر شده، اوباما تهیه کرده بود.

به گزارش صافی، باراک اوباما به‌زعم رسانه‌های غربی بالاخره سکوت خود را شکست و در واکنش به قانون جدید محدودیت مهاجرت که دونالد ترامپ جمعه امضا کرد آن را محکوم و اعلام کرد «ارزش‌ها در خطر» است.

طبق فرمان اجرایی جنجالی ترامپ اتباع هفت کشوری که جمعیت عمدتاً مسلمان دارند و ایران نیز یکی از آنان است، ورودشان به آمریکا ممنوع خواهد بود.

اما رئیس جمهور آمریکا می‌گوید دولت پیشین آمریکا نیز محدودیت مشابهی را به‌مدت شش ماه علیه پناهجویان عراقی اعمال کرده بود و همچنین این دولت اوباما بود که ایران، سوریه، عراق، یمن، لیبی، سومالی و سودان را منبع تروریسم نامید، بنا بر این پایه محدودیت برای هفت کشور مورد اشاره را باراک اوباما گذاشته است.

در بخشی از «قانون تابعیت و مهاجرت» آمریکا که ترامپ در فرمان اجرایی خود به آن اشاره کرد وزارت امنیت داخلی آمریکا با همکاری وزارت خارجه این کشور موظف است کشورهایی را که درباره آنها نگرانی‌های امنیتی و تردیدهایی درباره حمایت از تروریسم وجود دارد مشخص و معرفی کند. چند روز پس از حمله تروریستی در سن‌برناردیو در دوم دسامبر ۲۰۱۵، اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا طی سخنانی خواستار ایجاد تغییر و سخت‌گیری بیشتر در قانون visa Waiver program شد.

این قانون موسوم به  VWP از سال ۱۹۸۶ به اتباع ۳۸ کشور اجازه می‌داد بدون اخذ ویزا وارد خاک آمریکا شده و تا ۹۰ روز اقامت داشته باشند.

این قانون با همکاری کنگره آمریکا مورد بازنگری قرار گرفت و به Terrorist Travel Prevention Act of 2015 (قانون جلوگیری از سفر تروریست‌ها)  H.R.158 تغییر نام یافت و در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ در قالب بخشی از بودجه فدرال سال ۲۰۱۶ به امضای اوباما رسید.

“شان اسپایسر” سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری “ای‌بی‌سی” نیز درباره فرمان اجرایی اخیر “دونالد ترامپ” در منع مهاجرت گفت که در واقع دولت اوباما بود که این هفت کشور را به‌عنوان کشورهای نگران کننده اعلام کرده بود.

می‌توان گفت آنچه ترامپ فرمان اجرایی‌شدن آن را علیه هفت کشور مسلمان صادر کرد، میوه تلخ درختی بود که اوباما در دوران ریاست‌جمهوری خود کاشت.

انتهای پیام/