15:45 1403/02/13
سیدحسن خمینی:

ايستادگی طالبان مقابل استکبار جهانی نبايد ما را ذوق زده کند

صافی نیوز / يادگار امام با برشمردن مولفه هاي مهم «اسلام ناب محمدي(ص)» از نگاه امام خميني(س)، تأکيد کرد: فريادي که امام در مقابل تحجر مي زدند در مقابل کساني بود که نمي توانستند درک کنند دنياي جديد لوازم جديدي دارد و دنيا فضايي در بسته نيست و سؤالات جديدي دارد که جواب هاي جديد مي طلبد.
سیدحسن خمینی

به گزارش صافی به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني عصر روز چهارشنبه در مراسم سي و سومين سالگرد تأسيس مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س) که در حرم مطهر امام خميني برگزار شد، طي سخناني گفت: امام مدعي و منادي اسلام ناب است و اين امر را در آخر عمر شريفشان بسيار مورد تأکيد قرار مي دادند و ما در مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام که مروج انديشه امام است و امام هم بيش از هر چيزي خودشان را فداي اسلام ناب مي دانستند، همواره بايد روي اين موضوع فکر کنيم که اسلام ناب چيست و چه ويژگي هايي دارد.

يادگار امام افزود: البته ممکن است خيلي ها مدعي اسلام ناب باشند اما به آنچه که امام آن را اسلام ناب مي دانستند و باورشان اين بود که با تمسک به آن مي توان بين آموزه هاي دين و جهان امروز رابطه برقرار کرد، خيلي بايد پرداخت و به نظرم اين بحث نيازمند برگزاري جلسات مجازي و حضوري زيادي است.

وي با بيان اينکه شايد گمشده ي امروز ما اسلام ناب باشد، يادآور شد: اولين مؤلفه اي که در اسلام ناب امام مطرح است استکبارستيزي است و اساسا شروع مبارزات ايشان با تهاجم به استکبار در افق ملي و جهاني است. 

سيد حسن خميني ادامه داد: اگر مقياس نگاه ها را عوض کنيم، در مي يابيم که «استقلال» همان «آزادي در افق ملي»، و «آزادي» همان «استقلال در افق فردي» است و جامع همه اين آرمان ها مبحث «استکبارستيزي» است. لذا مؤلفه بزرگي از اسلام ناب استکبارستيزي است؛ همان  مولفه اي که در بحث امر به معروف و نهي از منکر مطرح بوده، اما به عللي رد پاي آن را کمتر در ادبيات فقهي ما مي بينيم.

به يک مشروب فروشي توجه مي کنيم ولي به اين اصل اساسي که نبايد حقي از جامعه ضايع شود، توجه نداريم

وي با انتقاد از اينکه بعضا به امور بسيار کوچک اهميت مي دهيم و از امور بزرگ غفلت داريم، ادامه داد: مثلا در زمان شاه نسبت به اينکه يک جريان بهايي گري در کشور وجود داشت خيلي ها و به ويژه انجمن حجتيه معترض بودند، اما علت العلل آن که اصل نظام سلطنتي بود را از نظر پنهان مي داشتند؛ يا نمونه ديگر اينکه، به يک مشروب فروشي توجه مي کنيم ولي به اين اصل اساسي که نبايد حقي از جامعه ضايع شود، توجه نداريم. معمولا از گذشته، متدينين به ظواهر -و مخصوصا گونه خاصي از ظواهر- بيشتر توجه داشته اند و امروز هم همين طور است.

ايستادگي طالبان مقابل استکبار جهاني نبايد ما را ذوق زده کند

يادگار امام تأکيد کرد: اگر کسي به کشور گوشه چشمي داشته باشد ملت بايد يکپارچه باشد و به همان اندازه اگر کسي حقي از فردي ضايع مي کند همه بايد يک صدا شوند. امروز در کشور همسايه ما افغانستان که يک جريان متحجر تصدي حکومت را به دست گرفته است. نبايد ايستادگي اين گروه مقابل استکبار جهاني که يک بعد اسلام ناب است نبايد ما را ذوق زده کرده و باعث فراموشي بي توجهي اين گروه به «آزادي هاي فردي» که جزئي از اسلام ناب است، شود. البته ايستادگي مقابل استکبار و اينکه يک ملت تصميم بگيرد روي پاي خودش بايستد، در جاي خود ارزشمند است، اما وقتي امور را ارزش گذاري مي کنيم نبايد يک بعد را فداي بعد ديگر کنيم.

استعمارستيزي يعني شما خودتان را از همه دنيا عقب تر نبينيد

وي با بيان اينکه از نظر ترتيب زماني دومين مؤلفه اسلام ناب در حيات امام بُعد «استعمارستيزي» است، گفت: استعمارستيزي به اين معناست که شما خودتان را از همه دنيا عقب تر نبينيد و اين جور نباشد که کسي از بيرون بيايد تا کشور شما را عمران کند. اگر از بعد مثبت به اين مولفه نگاه کنيم، تقويت آن به خودباوري منجر مي شود. البته به اين معنا نيست که هرچه ديگران دارند بد است؛ بلکه به اين معنا است که ما هستيم که بايد سرنوشت خود را انتخاب کنيم؛ نه بيگانگان.

سيد حسن خميني ادامه داد: اگر اين امر محقق شد، شما ديگر شما با پديده فرار مغزها مواجه نمي شويد و يا اگر هم چنين اتفاقي رخ دهد، آن افراد به کشور خود بر مي گردند چون بيش از هر جا خود را وابسته به اين خاک مي دانند. 

وي اظهار داشت: مؤلفه سوم اسلام ناب، استحمارستيزي يا «مقابله با تحجر» است؛ يعني مبارزه با کساني که آمده اند تا ما را را تحميق کنند؛ کساني که از واقعيت آگاهند اما به نفع شان است که ملت عقب افتاده بماند. نقل است که برخي شاهان قاجار مي گفتند هرچه مردم نادان تر باشند، براي ما حکومت کردن راحت تر است.

فريادي که امام در مقابل تحجر مي زدند در مقابل کساني بود که نمي توانستند درک کنند دنياي جديد لوازم جديدي دارد و دنيا فضايي در بسته نيست

يادگار امام تأکيد کرد: فريادي که امام در مقابل تحجر مي زدند در مقابل کساني بود که نمي توانستند درک کنند دنياي جديد لوازم جديدي دارد و دنيا فضايي در بسته نيست و سؤالات جديدي دارد که جواب هاي جديد مي طلبد. فرياد امام همان بحث تأکيد بر عنصر زمان و مکان و اجتهاد در فقه شيعه است، اما کسي عَلَم اين جريان را در دست نگرفت و در راستاي آن صرفا امام چند فتوا دادند و بحث در همان محدوده باقي ماند. در حالي که اتفاقا جايي که امام نام اسلام ناب را در آن آوردند، همين حوزه بود.

وي با بيان اينکه آخرين مؤلفه اسلام ناب، بحث «استضعاف ستيزي» است، تصريح کرد: امام در طرح بحث «جنگ فقر و غنا» نمي خواهند جامعه دو پاره شود و فقير با غني بجنگد. بلکه آن نوع نگاه متعلق به سوسياليست ها است. بحث امام، ستيز با فقر و دنبال کردن اين آرمان است که نبايد فقير در جامعه بماند، بايد به کمک فقرا رفت و هر قانوني که تصويب و يا هر کاري که انجام مي شود در اين راستا باشد.

سياست هاي پوپوليستي هيچ وقت توزيع ثروت را در جامعه پديد نمي آورد

سيد حسن خميني با تأکيد بر اينکه اسلام ناب بايد به نفع تعادل و عدالت پيش برود و عدالت محور باشد، تصريح کرد: براي اين کار بايد از شعارزدگي خارج شد. سياست هاي پوپوليستي هيچ وقت توزيع ثروت را در جامعه پديد نمي آورد، بلکه توزيع فقر را به دنبال دارد. بي عدالتي به معناي اين است که همه با هم فقيرتر شويم؛ بايد جامعه را عادلانه و با توجه به سياست فقر ستيز و استضعاف ستيز به سمت باروري بيشتر و توسعه، رفاه و توزيع ثروت بيشتر پيش ببريم.

وي در پايان گفت: ما مؤلفه ها وشاخصه هاي ديگري هم در بحث اسلام ناب مثل احکام، اخلاق و شريعت هم داريم، اما آنها مسلّمات است و کسي در آنها شبهه ندارد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}