خطیب زاده:

اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد

صافی نیوز / سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر آمریکا می‌خواهد توافقی در وین داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

به گزارش صافی به نقل از فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران در سال ۱۴۰۱ ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

کارنامه دیپلماسی در سالی که گذشت بسیار قابل قبول است

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که نمره‌ای که به دستگاه سیاست خارجی می‌دهید چند هست؟ گفت: کارنامه دیپلماسی در سالی که گذشت بسیار قابل قبول است هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم خنثی سازی تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم و یکایک مردم. در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها کمک موثر دستگاه دیپلماسی برای ارتقای تجارت و مراودات عادی بخش‌های خصوصی و دولتی اعم از بخش‌های نفتی و غیرنفتی و .. موفق بود. سال گذشته سال سختی از جهت موضوع کرونا بود تامین واکسن و …

وی ادامه داد: سفارتخانه‌های ما تلاش کردند کمک موثری را داشته باشند که صنعت توریسم برگردد. چارچوب ایجاد روابط تاب آور خارجی چارچوبی بود که وزارت خارجه پیگیری کرد و در ۶ ماه دوم سال نتایج موفقی داشت. در حوزه رفع تحریم‌ها هم اقدامات گسترده‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی انجام شد و ماه‌ها مذاکره و ده‌ها جلسه در وین و صدها جلسه در تهران و رفت و برگشت‌های متعدد حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی بود. سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری است، توازن در موضوع و توازن در منطقه.

اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد

خطیب‌زاده درباره اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکا و وضعیت مذاکرات وین نیز بیان کرد: آمریکا از این اقدامات متناقض زیاد کرده است. آنچه در خصوص یکی از هنرمندان ما رخ داد همه عزیزان آگاهی دارند این یکی از نمونه‌ها از صدها هزار نمونه‌ای است که طی ۴۰ سال گذشته آمریکا علیه ملت ایران انجام داده است. آمریکا نشان داده از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی است و هر زمان لازم بداند همه ارزش‌ها را قربانی می‌کند که اهداف سیاسی خود را جلو ببرد. آن‌چه برایش مهم است سیاست‌هایی است که در واشنگتن و در کاخ سفید بر علیه ملت ایران فرمول بندی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همه ما فراموش نکنیم آنکه امروز در مقابل ما قرار دارد دولتی نیست که به وظایفش عمل کند می‌خواهد از ابزارهای قانونی استفاده کند که به وظایفش عمل نکند. آنچه در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا است و آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده را گروگان مسائل داخلی خود کند و ایران و ایرانی نمی‌تواند تا ابد صبوری کند. اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

توضیح درباره سفر مورا به تهران: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم ولی هنوز دریافت نکردیم

وی درباره سفر انریکه مورا گفت: در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند موضوعات مدنظر خود را به مورا گفتیم. پیام  و خواسته‌های ما روشن بود. سفر مورا برای این بود که از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود. تا الان بیشترین ابتکارات را ایران داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم ولی هنوز دریافت نکردیم. موضوع زندانیان منوط به اقدامات طرف آمریکایی است.

«بایدن» یک توافق را گروگان مسائل داخلی و حزبی آمریکا کرده است / از خطوط قرمزمان رد نخواهیم شد

خطیب‌زاده درباره توقف در مذاکرات و این‌که تا چه زمانی می‌نا آنچه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده است این است که بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده است و همان رویکردی را پیش می‌گیرد که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زدو بندهای داخلی خودشان. توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد این‌که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند آمریکا تصمیم خود را نگرفته است.

وی گفت: آمریکا مسؤول توقف امروز مذاکرات و تطویل روزهای آتی است. راه‌حل هم در کاخ سفید است. باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است، پاسخ منطقی بدهد که ما آمادگی داشته باشیم به وین بازگردیم. توافق بسیار در دسترس است اگر آمریکا بداند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌های خود کوتاه می‌آییم.

وی درباره موضوعات باقیمانده در مذاکرات هم گفت: اصلا اینگونه نبوده که ما منطقه را به برجام متصل کنیم. انتقاع ایران از برجام مطابق نص توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ ماموریت اصلی وزارت خارجه است. الان در گام‌های پایانی آمریکا دارد تلاش می‌کند انتفاع چرخه اقتصادی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام را مانع شود. ما در نقطه‌ای هستیم که دولت بایدن می‌خواهد میراث ترامپ را طی کند یا به عنوان یک دولت نیمه مسؤول عمل و توافق انجام شود. بازیگران بین‌المللی می‌بینند دولت بایدن همان مسیر دولت قبلی را می‌رود.

خطیب‌زاده بیان کرد: تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزو رویه‌های عادی‌ آمریکا شده و باورش شده است  که پلیس دنیاست و قوانین داخلی این کشور قوانین بین‌المللی است. گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد.

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: آمادگی داریم تاریخ گفت‌وگو مشخص شود و ادامه یابد. گفت‌وگوها نیازمند دستورکار مشخص است. نظرات خود را مکتوب به طرف سعودی دادیم. مسائل اختلافی ما و سعودی روشن است و به رغم پرونده‌های اختلافی باید تلاش کنیم روابط خود را عادی کنیم و منتفع روابط عادی مردم منطقه و دو کشور هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: بدهی انگلیس به ایران سیاست قطعی ما همواره این بوده که اگر در لندن خواسته موضوعی را گروگان این پول کنند لندن بارها چنین کرده است. سال‌ها بدهی خود را به ایران به عقب انداخته بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: موضوع اصلی انتفاع ایران مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است و تا چرخه انتفاع ایران کامل نشود ایران بر سر خطوط قرمز خودش باقی خواهد ماند. خطوط قرمز ما منافع مردم و انتفاع آن چیزی است که یک بار بحث و مذاکره شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در خصوص فشارها بر زنان و دختران این کشور گفت:‌افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبرو است. دختران، زنان، کودکان و مردان و تمامی اقشار مردم افغانستان در فشار و سختی هستند. امیرعبداللهیان در ملاقات‌ها در چین اعلام کرد  پذیرفته نیست حقوق اولیه دختران و زنان افغانستان برای تحصیل نادیده گرفته شود. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید مسؤولیت پذیر باشد و همه باید تلاش کنیم افغانستان از دوران گذار عبور کند. اجلاس همسایگان افغانستان در چین یکی از موضوعات مهم آن مردم افغانستان بودند. برای ایران مردم افغانستان اولویت هستند و از همین باب است که در میانه زمستان سخت افغانستان تلاش کردیم سوخت را برسانیم و بازارچه‌های مرزی باز بماند. آمادگی داریم هر گونه کمکی است به افغانستان داده شود.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: وزارت خارجه وزارت همه است و وزارت خارجه این جریان یا آن جریان نیست. هم وزارت خارجه آنهایی است که موافق توافق هستند و هم وزارت خارجه آنهایی است که شاید موافق توافق نباشند. وزارت خارجه مسؤولیت قطعی در حفظ و صیانت از منافع مردم دارد. مخالفان و موافقان همه جایگاه خود را دارند. وزارت خارجه یک ماموریت دارد دستگاه حاکمیتی است. روابط دولت و مجلس و روابط وزارت خارجه و مجلس در بسیاری از ابعاد در مسیر همکاری هستند. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را دارد در این شورا رئیس مجلس و در کمیته هسته‌ای حضور دارد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: اگر امروز پافشاری ما بر حقوق و منافع ملت نبود شاید توافق نیم بندی ماه‌ها قبل حاصل می‌شد. همه را دعوت می‌کنم خوانش غیرگزینشی داشته باشند. جلسات منظم و خصوصی و عمومی با حضور نمایندگان مجلس داریم و همه قابل طرح در همه جلسات بوده و هست و پاسخ‌هایی داده شده است. بیان بیش از من جزییاتی از توافق و مذاکرات را علنی می‌کند که خواست ما در مذاکرات نیست.

انتهای پیام/