ایده ها صرفا بر مبنای حمایت دولتی نباشند

تهران – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایده ها اگر صرفا بر مبنای حمایت دولتی باشند، زود از هم می‌پاشند، چون مدیران تغییر و حمایت‌ها ثابت نمی مانند لذا باید روی ثبات این موضوع بیشترکارکنیم. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، سید عباس صالحی چهارشنبه شب در حاشیه افتتاح گذرهای فرهنگ و […]

تهران – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایده ها اگر صرفا بر مبنای حمایت دولتی باشند، زود از هم می‌پاشند، چون مدیران تغییر و حمایت‌ها ثابت نمی مانند لذا باید روی ثبات این موضوع بیشترکارکنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، سید عباس صالحی چهارشنبه شب در حاشیه افتتاح گذرهای فرهنگ و هنر ۸ شهر کشوربا بیان این که شهرهایی که برای گذر فرهنگ و هنر برگزیده شده‌اند، خودشان متقاضی بوده اند، افزود: این ایده از دولت می تواند کمک حال ظهور اتفاقات خوب باشد چرا که کارها نه از بالا به پایین، بلکه به شکل همکاری میان ما و مدیران شهری انجام شده است.
وی تصریح کرد: ما نمی‌خواستیم چیزی را شروع کنیم که دستوری و بخش‌نامه‌ای باشد، چرا که این گونه امکان استقرار پیدا نمی‌کند. عزیزان ما در شورای شهر و همکاران در ارشاد در کنار هم این ایده را پخته کردند‌
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: شهرهایی که انتخاب شده‌اند گام نخست ما به شمار می‌آیند و بر اساس ویژگی‌هایی چون موجودیت فرهنگی، همکاری‌های درون شهری و پتانسیل اجتماعی برگزیده شده‌اند. برخی از این شهرها کار خود را آغاز کرده‌اند، برخی در آستانه افتتاح هستند و برخی در مرحله آماده سازی قرار دارند.
صالحی در ادامه به اهمیت مراقبت از این ایده اشاره و اظهارداشت: از اینجا به بعد مراقبت از ایده به اندازه خودش اهمیت دارد. این ۱۰ شهر باید مثل شبکه به هم کمک کنند که گذر فرهنگ و هنر به خوبی شکل بگیرد و ایده‌های خلاقانه را با هم به اشتراک بگذارند. با این که ممکن است شرایط بومی هر شهر ویژه خودش باشد، در کنار هم بودن زمینه مناسبی برای بهتر شدن کارهاست و تعامل میان آن‌ها درصد موفقیت را بیشتر می‌کند.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بسیار مهم است که مردم خلاقیت، جذابیت و لذت را در این گذرها احساس کنند، این گونه آن را مثل یک خاطره با خود خواهند برد. این امر هم نیاز به تزریق مداوم ایده ها دارد که اصناف فصلی به موقع جایگزین شوند و در ترکیبی از ایده ها بتوانیم گذرها را به طور مستمر جذاب نگه داریم به طوری که مردم احساس کنند اگر این گذر را نبینند چیزی از دست داده‌اند.
عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد : ایده ها اگر صرفا بر مبنای حمایت دولتی باشند، زود از هم می‌پاشند، چون مدیران تغییر می‌کنند و حمایت‌ها ثابت نیستند. ما باید این ایده ها را به سمتی ببریم که بخش خصوصی فکر کند چگونه از آن درآمد کسب کند، این گونه کم شدن حمایت‌ها منجر به تعطیلی و خاموش شدن چراغ اصناف نمی شود لذا ما باید روی ثبات این موضوع کار کنیم.
صالحی تاکید کرد: باید بدانیم که چگونه این ایده ها خلاق می‌شوند و برای آنها ارزش آفرینی کنیم. اگر این کارها بر مبنای حمایت‌های دولتی باشد، شکست خواهد خورد، کار باید به گونه ای آنجام شود که بعدها هم در جای خود بایستد.
وی ادامه داد: حمایت ها نباید مالی باشد، باید بدانیم چگونه در فضای کار، فعالیت هنری را مقرون به صرفه کنیم. چه کار باید کرد؟ ما این ایده با این شهرها پیش می‌بریم، به مرور که شهرهایی با جمعیت بالا احساس کنند که امکان تولید فرهنگی و هنری میسر باشد، طرح را گسترش خواهیم داد. این طرح تا سه سال نیاز به مراقبت اولیه دارد، و همه با هم باید به این طرح کمک کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: این گفت و گوها ادامه پیدا کند که به اتفاق تازه ای منجر شود و به پایداری ایده گذرهای فرهنگ و هنر بیانجامد.
** گذرهای فرهنگ و هنر در یک نگاه
مراسم راه‌اندازی گذرهای فرهنگ و هنر در ٨ شهر کشورمان، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای ادارات و مدیران کل فرهنگ وارشاد اسلامی، روسای شورای شهر و شهرداران ٨ شهر انتخاب شده، در ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد.
اصفهان، شیراز، کرمان، سنندج، سبزوار، نیشابور، بم و از شهرهایی هستند که گذرهای فرهنگ و هنر در آن‌ها راه‌اندازی شده و کار خود را آغاز کرده است.
هدف از ایجاد گذر فرهنگ و هنر را رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگی و هنری و ایجاد روحیه نشاط و شادی و نیز امیدبخشی به مردم است.
گذرهای فرهنگ و هنر طرحی دو وجهی است که در یک سوی آن راسته و بازاری هنری راه‌اندازی می‌شود و در سوی دیگر، از اماکن تاریخی برای ایجاد این گذرها استفاده خواهد شد که پیوندی میان مردم و میراث فرهنگی برقرار می‌کند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه افرادی که علاقه‌مند به حضور در گذر فرهنگ و هنر هستند، حمایت مالی و معنوی خواهد کرد و تسهیلات مناسبی به آنان ارائه می‌کند.
فراهنگ ** ۹۲۱۱ ** ۱۳۵۵ **
انتهای پیام/