وزیر بهداشت:

ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا است

صافی نیوز / وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه مهار کرونا و همچنین در حوزه سلامت طی یکسال اخیر، گفت: اعلام شده که ایران جزو شش کشور برتر در دنیا در زمینه مهار کرونا است.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، بهرام عین‌اللهی در مراسم بزرگداشت روز پزشک، گفت: این مناسبت‌ها زمینه‌ای است برای تقدیر از همکاران. همانطور که می‌دانید دانش پزشکی و پزشکان در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

 ایران؛ دارای قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه

وی افزود:  تاریخ پزشکی ما یک تاریخ بسیار پرافتخار است. علم پزشکی در کشور ما علمی ریشه‌دار و با قدمت است. امروزه بدون تردید قوی‌ترین حوزه سلامت در منطقه را داریم که خصوصا بعد از انقلاب این قدرت بیشتر شده و توانستیم نه تنها نیازهای جامعه خودمان را تامین کنیم، بلکه از کشورهای منطقه هم برای نیازهای درمانی‌شان به کشور ما مراجعه می‌کنند. ما مدیون ادغام آموزش، بهداشت و درمان در کشور هستیم.

مدیریت کرونا در روزهای دلهره‌آور

عین‌اللهی ادامه داد: در سال گذشته در شرایطی دولت سیزدهم را شروع کردیم که در یک بحران و موج بسیار وحشتناکی از بیماری کرونا بودیم. به طوری که رهبری در اولین جلسه با هیات دولت اعلام کردند که موضوع اولویت‌دار کشور مدیریت کروناست.

در آن زمان روزهای بسیار دلهره‌آوری در کشور داشتیم و روزانه بیش از ۷۰۰ مرگ در کشور وجود داشت. مردم از خانه بیرون نمی‌آمدند،  وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها، کمبود تخت بیمارستانی، خستگی و فشار شدید روانی، مطالبات معوق درمان، کمبود دارو اعم از سرم و سرنگ، محدودیت در ارائه خدمات به مردم، کمبود واکسن کرونا به طوری که برخی مردم مجبور بودند به کشورهایی مثل ارمنستان سفر کنند یا صف‌های طولانی واکسن ایجاد می‌شد.

افزایش واکسیناسیون و رفع محدودیت‌های کرونایی در دولت سیزدهم

وی گفت: در شروع دولت میزان کل واکسیناسیون‌مان ۱۹ میلیون بود و عمده مردم واکسن نزده بودند.  در دولت سیزدهم همه باهم همدل شدند تا بتوانند واکسیناسیون را انجام دهند.  تا آذر ۱۴۰۰، ۱۳۲ هزار نفر فوتی در کشور داشتیم. در حالی که از شهریور که واکسیناسیون را شروع کردیم تا به امروز با کمک و حمایت مردم مجموع میزان مرگ و میرمان ۱۴۳ هزار نفر شد. یعنی در این مدت ۱۱ هزار مرگ کرونایی اتفاق افتاد که نشان‌دهنده قدرت واکسیناسیون بود. کمبود واکسن و تخت، تعطیلی مسافرت‌ها، تعطیلی مراکز آموزشی و… برطرف شد. تعطیلی مراکز آموزشی صدمات زیادی را ایجاد کرد که خوشبختانه مجددا راه افتاد، ممنوعیت مسافرت‌ها، تعطیلی‌های مکرر بازار و مشاغل و… برداشته شد.

 رکورد ایران در واکسیناسیون علیه کرونا

وی افزود: بنابراین کار را  در بالاترین پیک کرونا یعنی پیک پنجم با روزانه ۵۰ هزار مراجعه، ۸۰۰۰ بستری در ای سی یو و بیش از ۷۰۰ مرگ شروع کردیم، اما با کار جهادی و حمایت مردم واکسیناسیون به سرعت انجام شد. به طوری که رکورد واکسیناسیون روزانه را نسبت به جمعیت در دنیا داشتیم. به طوری که روزانه یک میلیون ۶۰۰ هزار واکسن  و هشت میلیون و ۶۰۰ هزار در هفته واکسن تزریق می‌کردیم. به طوری که اعلام شده ایران جزو شش کشور برتر  در دنیا در زمینه مهار کرونا است. این در حالی اتفاق افتاد که تحریم‌های ناجوانمردانه ادامه داشت.

 ذخیره ۵۰ میلیون دزی واکسن کرونا در کشور

عین‌اللهی با بیان اینکه ۵۰ میلیون دز واکسن ذخیره و ۶ مرکز تولید واکسن کرونا در کشور داریم، گفت: فعلا به تولیدکنندگان واکسن کرونا اعلام کردیم که فعلا واکسن تولید نکنید. حتی اعلام کردیم که آمادگی صادرات واکسن به همه کشورها را داریم. اخیرا هم به ونزوئلا واکسن صادر کردیم. اخیرا هم آقای دکتر امیرعبدللهیان که به کشورهای آفریقایی می‌رود، از ما بسته واکسن خواسته که ارائه دادیم.

انتهای پیام/