ایران خواستار مبارزه قاطع با اسلام هراسی و نفرت پراکنی شد

صافی - سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد خواستار موضع جمعی و قاطعانه جهان علیه صادرکنندگان ایدئولوژی نفرت انگیز تکفیری شد و گفت: باید راه های مبارزه با اسلام هراسی، نفرت پراکنی و تبعیض هم دنبال شود.

اسحاق آل حبیب روز سه شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع امحاء نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه هراسی برگزار شد و به پیامدهای حادثه تروریستی در دو مسجد نیوزیلند اشاره داشت و طی آن قطعنامه ای در محکومیت اقدام تروریستی مزبور به تصویب رسید، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: با توجه به سبعیتی که در این اقدام مشاهده می شود، جمهوری اسلامی ایران این حمله تروریستی را به شدت محکوم می کند و عمیق ترین مراتب تسلیت و هم دردی خود را به خانواده های قربانیان ابراز می کند.

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، ادامه داد: متاسفانه، افراد بی شماری همچنان قربانی حملات نژادپرستانه، بیگانه هراسی و اسلام هراسی می شوند که ناشی از ایدئولوژی های نوظهور و شیوه های مبتنی بر نژادپرستی، بیگانه ستیزی یا خود برترپنداری است.

آل حبیب اضافه کرد: این حوادث ناگوار نشان از این واقعیت است که جامعه بین المللی در دستیابی به اهداف اولیه در مبارزه با تروریسم، نژادپرستی، تبعیض نژادی و نابردباری به مراتب عقب مانده، زیرا علت اصلی این موارد به اندازه کافی مورد توجه و بررسی قرار نگرفته است.

وی با اشاره به ادبیات ضد مسلمانان که تروریست های کرایست چرچ نیوزیلند به کار برده اند، گفت: این ادبیات، شبیه گفتار نفرت آمیزی است که در رسانه های جمعی برخی کشورهای غربی که از سوی منابع قدرت و ثروت وابسته با سیاستمداران افراط گرا به وفور تولید می شود .

سفیر ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: طی چند دهه گذشته، یک افزایش ناگهانی از شبکه گسترده رسانه های تبلیغاتی نژادپرستی به چشم می خورد که در قالب های خبری پنهان شده اند، گروه های نفرت پراکن به عنوان اتاق فکر ها و حتی گروه های مدنی، محیط خصمانه و توهین آمیزی را علیه مسلمانان و سایر اقلیت ها همچون مهاجران در کشورهای غربی ترویج می کنند.

آل حبیب تصریح کرد: در نتیجه، در سال های اخیر ما شاهد یک تحمل سیاسی در برابر ترویج خصومت و تبعیض و همچنین نفرت پراکنی علیه افراد متعلق به اقلیت های مذهبی به ویژه مسلمانان هستیم .

وی تاکید کرد: ضروری است که مجرمان، سازمان دهندگان، سرمایه گذاران و حامیان این اعمال تروریستی که توسط اعضای گروه های نژادپرستانه و خودبرتر پندارها انجام می شود، پاسخگو باشند و به دست عدالت سپرده شوند.

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد افزود: از سیاستمداران غربی قدردانی می کنیم که تروریسم نژادپرستانه و برترپندارهای سفید پوست را به شدت محکوم می کنند.

آل حبیب طیف دیگری از سیاستمداران غربی را یادآور شد و ادامه داد: اما در آن سوی این طیف، آن دسته از مقاماتی قرار دارند که اسلام هراسی را تشویق می کنند، از جمله اقداماتی نظیر ممنوعیت سفر مسلمان، ممنوعیت نمادهای مسلمان همچون روسری و مناره انجام می دهند و زشت تر آنکه الفاظی همچون «تروریسم اسلامی» را به کار می برند که باید مورد ملامت قرار گیرند.

وی اضافه کرد: برخی از مقامات غرب برای فریب دادن افراط گرایی اسلام هراسانه خود، گروه های تروریستی افراطی همچون داعش و القاعده را به عنوان مروجین اسلام معرفی می کنند، در حالی که در واقع، آنها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست تا موضع جمعی و قاطعانه ای را علیه صادرکنندگان ایدئولوژی های نفرت انگیز تکفیری اتخاذ کنند و در عین حال، گفت وگوی جدی برای یافتن راه ها و ابزارهایی برای مبارزه با اسلام هراسی، نفرت و تبعیض آغاز شود.

آل حبیب خاطرنشان کرد: علاوه بر این برای شروع رویکردهای نوآورانه و جامع که بتواند اقدامات عملی و موثر را در مبارزه و حذف کامل این شرارت های ویرانگر بشری تقویت و ارتقا دهد، باید برنامه ریزی و اجرا کرد.

وی یادآور شد: مبارزه جهانی علیه چنین پدیده هایی با اشکال و ابعاد دهشتناک و جلوه های نوظهور آنها باید در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی مورد تاکید قرار گیرد.
در پی برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول به درخواست کشورمان جهت بررسی حمله سبعانه به مسجد کرایست چرچ نیوزیلند، قطعنامه ای در محکومیت اقدام فوق از سوی رئیس ادواری سازمان یادشده در اجلاس عالیرتبه مجمع عمومی مطرح و با اجماع به تصویب رسید.

در حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند، نزدیک به ۵۰ نمازگزار مسلمان کشته شدند.

انتهای پیام/