بازتاب راه اندازی سازوکار مالی اروپا در رسانه های اسپانیا

مادرید- ایرنا- رسانه های اسپانیا روز جمعه راه اندازی سازوکار مالی‌ ویژه اروپا با ایران موسوم به INSTEX را بازتاب دادند. به گزارش جمعه شب ایرنا ، روزنامه ال پاییس با تیتر 'راه اندازی سیستم پرداخت اروپا برای شانه خالی کردن از تحریم ایران' نوشت : اتحادیه اروپا همچنان در تلاش برای نجات توافق هسته […]

مادرید- ایرنا- رسانه های اسپانیا روز جمعه راه اندازی سازوکار مالی‌ ویژه اروپا با ایران موسوم به INSTEX را بازتاب دادند.

به گزارش جمعه شب ایرنا ، روزنامه ال پاییس با تیتر 'راه اندازی سیستم پرداخت اروپا برای شانه خالی کردن از تحریم ایران' نوشت : اتحادیه اروپا همچنان در تلاش برای نجات توافق هسته ای با ایران به رغم تهدیدهای تحریم آمریکا است.
فرانسه، آلمان و ایتالیا روز گذشته اعلام کردند که مکانیسمی قانونی برای همکاری شرکت های اروپایی با ایران و مقابله با تنبیه آمریکا ایجاد کرده اند.
ال پاییس ادامه داد :«فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا از تفاهم هسته ای با ایران حمایت کرد و راه اندازی این کانال در مرحله اول برای کالای های اساسی مورد نیاز مردم ایران خواهد بود که دارو، لوازم پزشکی و محصولات کشاورزی را در بر می گیرد.
روزنامه تصریح کرد :منابع دیپلماتیک توضیح دادند که هدف این سه کشور اروپایی گسترش این کانال برای کالاهای دیگر است.
خبرگزاری اروپاپرس با عنوان 'استقبال موگرینی از راه اندازی ساز و کار مالی‌' به سخنان فدریکا موگرینی در پایان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بخارست پرداخت و نوشت : اتحادیه اروپا از ساز و کار مالی که کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان برای ادامه تجارت قانونی با ایران ایجاد کرده اند، استقبال می کند.
وی با بیان این که سازوکار مالی ویژ با ایران هیچ تاثیری منفی در روابط ما با آمریکا نخواهد گذاشت، افزود :دو روز پیش با وزیر خارجه آمریکا صحبت کردم، ما درباره نحوه مقابله با مسائل منطقه ای با آمریکا در حال بحث و تبادل نظر هستیم.
روزنامه ال اکونومیستا به نقل از خبرگزاری افه نیز در گزارش خود با عنوان ' ایران در انتظار تکمیل شدن کانال پرداخت اروپا'، نوشت :معاون وزیر خارجه ایران «عباس عراقچی» دیروز از مکانیسم اروپایی پرداخت ها استقبال کرد، اما در عین حال ضرورت تکمیل شدن آن را مورد تاکید قرار داد.
وی در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت که این کانال بایستی به روی کشورهای غیر اروپایی نیز باز شود و شامل کلیه اقلام شود.
اعلام شروع به کار اینستکس ۴ روز پس از اعلام «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفت که طی آن اعلام کرد، اروپا باید پیش از آن که خیلی دیر شود این ساز و کار را راه اندازی کند.
شبس**اروپام *۱*۴۹۱** ۱۹۱۷
انتهای پیام/