بازگشت مجدد «معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت»

صافی نیوز / علیرغم آنکه انتظار می‌رفت مجلس با تأکید بر تصمیم خود، بر حذف رانت قضات و نمایندگان مجلس اصرار کند اما امروز یکی از اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید در اظهاراتی از بازگشت معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت خبر داده است.

به گزارش صافی به نقل از فارس، ماه گذشته بود که «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌و‌کار» با هدف حذف رانت‌ها و انحصارهای موجود در بازار کالا و خدمات به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با این حال برخی مواد این طرح پس از بررسی در شورای نگهبان مغایر با قانون اساسی شناخته شد و برای اعمال اصلاحات لازم به مجلس شورای اسلامی برگشت خورد.
شاه بیت این طرح اقدام ضد رانت مجلس در حذف معافیت قضات و نمایندگان مجلس از شرکت در آزمون وکالت بود که در انتهای تبصره ۱ ماده ۵ این طرح به آن تصریح شده است. اقدامی که اعتراضات بسیاری از سوی قضات و مسئولان قضایی را به همراه داشت تا در نهایت شورای نگهبان نیز تصمیم ضدرانت مجلس در خصوص حذف معافیت قضات و نمایندگان مجلس برای شرکت در آزمون وکالت را تبعیض نسبت به قضات و مغایر بند ۹ اصل سوم قانون اساسی اعلام کند.

بازگشت معافیت قضات از شرکت در آزمون وکالت

با این حال اگرچه بنابر اظهارات ابتدایی نمایندگان مجلس، انتظار می‌رفت مجلس با تأکید بر تصمیم خود، بر حذف رانت قضات و نمایندگان مجلس تأکید کند اما حال پس از گذشت یک هفته از اعلام ایرادات شورای نگهبان، یکی از اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید در اظهاراتی از بازگشت معافیت قضات برای شرکت در آزمون وکالت خبر داده است.

جعفر قادری نایب رئیس کمیسیون جهش تولید با اشاره به سابقه رانت اخذ بدون آزمون پروانه وکالت اظهار کرد: پیشتر هرکس با داشتن لیسانس قضایی و یک دوره نمایندگی مجلس، پروانه وکالت برایش صادر می‌شد و یا کارشناسان حقوقی دستگاه ها با ۵ سال سابقه و قضات با ۱۰ سال سابقه پروانه وکالت و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌توانستند بدون شرکت در آزمون وکالت، پروانه وکالت دریافت کنند.

وی افزود: ما در در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار فقط متعرض نمایندگان و قضات شده بودیم و کارشناسان دستگاه‌ها و هیئت علمی دانشگاه‌ها را فراموش کرده بودیم و این موضوع نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت به این نحو که چرا قضات که تسلطشان محرز و مسلم است باید آزمون بدهند ولی کارشناسان دستگاه‌ها که صلاحیتشان محرز نیست آزمون ندهند؟

قضات بازنشسته با ۲۰ سال سابقه بدون آزمون وکیل می‌شوند

قادری با اشاره به اصلاحات اعمالی کمیسیون ویژه جهش تولید گفت: ما برای این مشکل را حل کنیم مصوبه را اصلاح کردیم و گفتیم، قضاتی که بازنشسته می‌شوند و حداقل ۲۰ سال سابقه کار قضایی داشته باشند و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مشروط بر اینکه دانشیار باشند و حداقل ۲۰ سال سابقه فعالیت داشته باشند، امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون را خواهند داشت و اخذ پروانه بدون آزمون نمایندگان و کارشناسان حقوقی را حذف کردیم.

وی افزود: البته برخی نمایندگان به این اصلاحات اعتراض داشتند لکن به هرحال یکشنبه هفته آینده پیشنهادمان را در مجلس بیان می‌کنیم که اگر رای نیاورد پیشنهادات دیگری هم وجود دارد که برای نمایندگان نیز با همان سابقه ۲۰ ساله، اجازه اخذ بدون آزمون پروانه وکالت پیش بینی شود.

بنابراین به نظر می‌رسد کمیسیون ویژه جهش تولید که طرح تسهیل را به عنوان گامی بلند در جهت حذف رانت‌ها و انحصارها معرفی می‌کرد، حالا تحت فشار ذی‌نفعان رانت‌های موجود مجبور به عقب نشینی شده است. با این حال هنوز قطعی شدن اصلاحات مذکور منوط به رای اکثریت نمایندگان است و باید دید در روز یک‌شنبه مجلس نیز از موضوع ضد رانت خود، کوتاه خواهد آمد؟

انتهای پیام/