با اعتبار وزارت جهاد کشاورزی؛

باغات زردآلوی مرند اصلاح می شود

صافی نیوز - مرند – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از اصلاح باغات زردآلو و جایگزینی باغات به میزان هزار و ۵۰۰ هکتار با اعتبار وزارت جهاد کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش صافی نیوز، منوچهر رحمانی، ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: عملکرد جهاد کشاورزی شهرستان مرند براساس ارزیابی های صورت گرفته روبه بهبود است، در زمینه توسعه مکانیزاسیون امسال رتبه دوم استان آذربایجان شرقی را کسب کردیم.

رحمانی با اشاره به نقش کشاورزی در اشتغال زایی مرند گفت: کشاورزی در حوزه اقتصاد حرف اول را در شهرستان مرند می زند، طبق آمار سال ۱۳۹۵، ۳۶ و نیم درصد شاغلین شهرستان مرند یعنی بیش از ۴۰ هزار نفر در بخش کشاورزی هستند.

وی افزود: در توسعه کشت کلزا، سال گذشته ۲۶۷ هکتار در شهرستان مرند کشت شد و امسال برای کشت در هزار و ۵۰۰ هکتار برنامه ریزی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند بر ضرورت توسعه کشت کلزا تاکید کرد و ادامه داد: کلزا نیاز به آبیاری مقطعی در فصل پاییز دارد تا در زمستان دچار سرمازدگی نشود و تاکنون نیز مشکلی در زمینه تامین آب کشت کلزا در این شهرستان نداشتیم.

رحمانی اذعان داشت: زیرساخت های کشت کلزا در گذشته در شهرستان مرند فراهم نبود و شرایط کشت مهیا نبود، اما با تلاش کشاورزان و کارشناسان، امروز جایگاه خود را پیدا کرده و برای اولین بار مرکز خرید کلزا در مرند تشکیل شد.

وی با مناسب ارزیابی کردن شرایط کشت کلزا برای کشاورزان در مقایسه با گندم خاطرنشان کرد: متوسط تولید شهرستان مرند در گندم آبی ۳ تن و ۷۰۰ کیلوگرم و در کلزا ۳ تن و ۲۰۰ گرم است، درآمد کلزا حدود ۲ برابر بیشتر از گندم بوده و کشت کلزا باعث افزایش عملکردی ۲۰ درصدی گندم می شود.

d8a8d8a7d8bad8a7d8aa d8b2d8b1d8afd8a2d984d988db8c d985d8b1d986d8af d8a7d8b5d984d8a7d8ad d985db8c d8b4d988d8af 5d5298d57680e

احیای کشت پنبه در مرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در بخش دیگری ابراز داشت: در اصلاح نژادی ۱۳ نفر مامور ارزیابی، نظارت و گزارش عملکرد هستند که وضعیت امسال نیز در مقایسه با سال های گذشته بهتر است و در ماه گذشته ۱۰ درصد پیشرفت داشته ایم.

رحمانی همچنین با اشاره به فعالیت های عمرانی حوزه کشاورزی گفت: احداث کانال، جاده بین مزارع و احداث قنوات عمده فعالیت های عمرانی است که در گذشته ۴۳ رشته قنات در شهرستان با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان هزینه لایروبی شد.

وی در ادامه آبیاری با فاضلاب شهری را بزرگ ترین دغدغه شهرستان دانست و گفت: سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهرستان مرند ظرفیت کمی دارد و این مساله در کارگروه کشاورزی مطرح شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند افزود: برخورد قهری نیز صورت گرفته اما اخیرا راهکار جدیدی اجرا تعبیه شده که کشت پنبه و زراعت چوب را جایگزین خواهیم کرد که در گذشته مرند نیز کشت می شد و از سال آینده اجرایی خواهد شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به برگزاری اولین جشنواره زردآلو در مرند عنوان کرد: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردیم اعتباری جهت اصلاح باغات زردآلو و جایگزینی باغات به میزان هزار و ۵۰۰ هکتار اختصاص دهد، هم اکنون ۳ هزار هکتار از اراضی کشت زردآلو در مرند به صورت سنتی هستند.

وی در بخش دیگری از برگزاری جشنواره بادام در مرند خبر داد و اظهار داشت: اولین جشنواره بادام ۲۸ مردادماه امسال در روستای دولت آباد برگزار می شود، ۵۷۰ هکتار از اراضی شهرستان مرند به کشت بادام اختصاص دارد.

انتهای خبر/