بانکداری اسلامی در نروژ/ انتقاد مراجع از بانکهای ایرانی

به گزارش صافی، بارها حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نکوهش بانکداری در کشور سخن فرموده اند که در آخرین مورد آن تلویحا حقوق کارمندانی را که از محل درآمدهای شبه ربوی بانکها دریافت می نمایند را نیز حرام اعلام نمودند. در جای دیگری در کلاس درس خارج فقه خود در حالی که گریه […]

به گزارش صافی، بارها حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نکوهش بانکداری در کشور سخن فرموده اند که در آخرین مورد آن تلویحا حقوق کارمندانی را که از محل درآمدهای شبه ربوی بانکها دریافت می نمایند را نیز حرام اعلام نمودند.

در جای دیگری در کلاس درس خارج فقه خود در حالی که گریه می کردند از بانکداری کشورمان به شدت گلایه نمودند.
فرمودند بانکداری اسمی به این معناست که اگر فرد مسلمانی دچار بدهی وقرض شد بانک اسلامی ملزم است تا بدهی های او را پرداخت نماید و مانع ورشکستگی و آبروریزی وی شود.
دیروز هم آیت‌الله علوی گرگانی با انتقاد شدید از نحوه بانکداری در کشور افزود : انک ها، با نام های مختلف در حال گرفتن رشوه و ربا هستند.
متاسفانه در کشوری زندگی می کنیم  که بانک های اسم اسلامی را یدک می کشند و حتی بر سر در بانک ها  نام اسلامی می نویسند، اما در عمل کوچکترین حرکتی  نشان نمی دهند. بانک ها به شکل های مختلف در حال گرفتن سود از مردم می باشند. گرفتن سود از نظر دین واسلام مشکل دارد.
و این در حالی است که رسانه ها اعلام می کنند  بانک نروژی بدلیل حرام بودن بهره در اسلام به مسلمانان برای خرید مسکن وام بدون بهره می دهد.
بانک استوربرند نروژ اخیراً از برنامه خود برای ارائه وام حلال بدون بهره اسلامی به مسلمانان در این کشور خبر داده است.
بر اساس اعلام این بانک این وام‌ها با هدف کمک به شهروندان مسلمان نروژ در خرید مسکن به آنها ارائه شده است چرا که از آنجایی که دین اسلام دریافت بهره را بر وام‌ها ممنوع کرده است، مسلمانان در این کشور از دریافت وام خودداری می‌کنند.
این بانک اعلام کرده است که با این هدف به حوزه پرداخت وام مسکن حلال و اسلامی ورود کرده است که بتواند راه جدیدی را برای افزایش قیمت مسکن در این کشور باز کند. این بانک در صفحه اینترنتی خود آورده است که این وام برای افرادی خواهد بود که به دلایل مذهبی نمی‌توانند از وام‌های معمول در این کشور استفاده کنند.
بر اساس گزارشات موجود در حدود تنها یک هفته از اعلام این خبر حدود ۳۰۰  نفر از تمایل خود برای دریافت این وام خبر داده و با بانک مذکور تماس گرفته‌اند.
بنا به گفته روزنامه وارت‌لند نروژ بانک استوربرند هم اکنون در حال ارزیابی شرایط و پتانسیل بازار برای ارائه این وام است و کارشناسانی از مالزی و انگلیس داوطلب شده‌اند تا این بانک در ارائه وام حلال اسلامی کمک کنند.
حال با تاسف فراوان بایستی از مسئولین کشور سئوال نمود چرا با این همه ثروت و قدرت ملی نمی توانیم بر اساس آموزه های دینی بانک های خود را اسلامی کنیم واین در حالی است که کشورهای لائیک و سکولار در این کار موفق تر هستند.